برخی اعضای شورای ولایتی بغلان: طالبان همچنان در ۳۰ درصد بغلان حضور دارند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ دوشنبه 16 حمل 1395 - ۱۵ حمل ۱۳۹۵

اعضای شورای ولایتی بغلان دولت را متهم به بی‌پروایی در تأمین امنیت این ولایت می‌سازند.
برخی از اعضای شورای ولایتی بغلان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند: در حال حاضر جنگ‌های چریکی از طرف مخالفان در ساحات مختلف ولایت بغلان جریان دارد و در ۳۰ درصد این ولایت طالبان حضور دارند.
آنان می‌گویند: در ساحاتی که چالش‌های امنیتی وجود دارد مردم و وکلای شورای ولایتی بغلان به دولت پشنهاد کرده اند که عملیات‌ باید ادامه یابد؛ mandegar-3اما دولت پس از عملیات خورشید ۲۰ دیگر واکنشی نشان نداده است.
از سویی هم، شهروندان ولایت بغلان می‌گویند: در ولایت بغلان ۵۰ درصد طالبان ظلم و استبداد می‌کنند و ۵۰درصد دیگر عملکردهای افراد زورمند مردم را مجبور ساخته تا با مخالفان بپیوندند.
مولوی عبدالروف باشنده پلخمری در یک تماس تیلفونی با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در ولایت بغلان طالبان اگر ۵۰ درصد ظلم و استبداد می‌کنند، ۵۰ درصد دیگر عملکردهای افراد زورمند، مردم را مجبور ساخته تا با مخالفان بپیوندند.
او گفت: در برخی از ولسوالی‌های بغلان روزانه شمار افراد به قتل می‌رسند؛ اما هیچ پرسان صورت نمی گیرد و بیشتر ناامنی‌ها هم ریشه در همین قضایا دارد.
به‌گفتۀ او، برخی مقامات که در داخل نظام قدرت دارند، افرادشان در ولایت بغلان دست به خصومت می‌زنند و افرادی را به قتل می‌رسانند وکسی از ایشان پرسان نمی‌کند.
هم‌چنان، فیروز الدین ایماق عضو شورای ولایتی بغلان می‌گوید: در برخی ساحات ولایت بغلان مخالفان عملاً حضور دارند و گه‌گاهی دست به تعرضات می‌زنند که سبب نگرانی مردم شده است.
آقای ایماق افزود: در ساحاتی که چالش‌های امنیتی وجود دارد مردم و وکلای شورای ولایتی بغلان به دولت پشنهاد کرده‌اند که عملیات ادامه یابد؛ اما دولت پس از عملیات خورشید ۲۰ دیگر واکنشی نشان نداده است.
به گفتۀ او، پیش از این هم در ساحاتی که مخالفان دولت پیشروی داشتند و دست به تعرض می‌زدند، دولت حالت دفاعی به خود می‌گرفت.
این عضوی شورای ولایتی بغلان تصریح کرد: در حال حاضر جنگ‌های چریکی از طرف مخالفان در ساحات مختلف ولایت بغلان جریان دارد و در کل ۳۰درصد از ولایت بغلان در ناامنی به سر می‌برد.
آقای ایماق اذعان داشت: دندغوری، دند شهاب‌الدین، دهنۀ غوری، تاله و برفک و بُرکه از جمله ولسوالی‌های ناامن ولایت بغلان است.
آقای ایماق خاطر نشان کرد: مردم بغلان از حکومت می‌خواهند که در ایجاد امنیت تلاش به‌خرچ دهد اما، دولت در مهار ساختن ناامنی در این ولایت ناکام مانده است.
اما، داکتر محی‌الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس نماینده‌گان می‌گوید: نگرانی مردم حق‌شان است، اما ماشین جنگی دشمن در ولایت بغلان و ولایات همجوار ضربه‌ بسیار سنگین دیده است و وضیعت امنیتی خوب است.
آقای مهدی افزود: طالبان تلاش می‌کردند که دند غوری و دند شهاب‌الدین را با شروع فصل بهار به عنوان مرکز اصلی شان درشمال قرار دهند؛ اما درعملیاتی که از طرف دولت انجام شد، طالبان شکست خوردند.
به گفتۀ او، هشدار نماینده‌گان مردم در پارلمان در مورد امضای ننگین موافقت نامۀ دندغوری و راه‌اندازی عملیات خورشید ۲۰ طالبان را شکست داد.
این نماینده مردم بغلان در مجلس تصریح کرد: در ولایت بغلان برخی از طالبان بومی وجود دارند؛ اما به اندازه‌یی که پیشتر بغلان تحت حمله دشمن قرار داشت، در حال حاضر حالت امنیتی بهبود یافته است.
او با بیان این‌که تأکید ما به ادامه عملیات است و در هر ساحۀ ولایت بغلان که طالب وجود دارد، باید تسلیم و یا نابود شود، می‌گوید: در گذشته طالبان در دندغوری و دند شها‌ب‌الدین حاکمیت مطلق داشتند و قوانین طالبانی در آن ساحات اجرا می‌شد، اما در در حال حاضر در هیچ نقطه ولایت بغلان طالبان حاکمیت ندارند.
آقای مهدی می‌افزاید: برخی از طالبان در ساحات ولسوالی تاله و برفک وجود دارند و به احتمال زیاد این افراد دست از مخالفت می‌کشند و در حال حاضر مصروف بازبینی موضع خود استند که چگونه با دولت بپوندند.
آقای مهدی خاطر نشان کرد: در برخی از ولسوالی‌های بغلان مانند اندراب گرو‌ه‌های مسلح غیر مسوول استند که دست به شورش‌گری می‌زنند، اما این گروه‌های کوچک ارتباطی با گروه‌های دهشت‌افگن ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.