نماینده‌گان ولایت کندز: ۲۴ هزار تن از کندز آواره شده‌اند «هیچ ولسوالی کندز تصفیه نشده است»

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 22 حمل 1395 - ۲۱ حمل ۱۳۹۵

دست‌کم ۲۴ هزار باشنده ولایت کندز به دلیل ناامنی‌های اخیر در این ولایت، آواره شده‌اند.
شماری از نماینده‌گان مردم کندز در مجلس نماینده‌گان و شورای ولایتی این ولایت با ابراز این مطلب می‌گویند: از ماه حمل تا اکنون عملیاتی تحت عنوان شفق به منظور نابودسازی طابان در کندز جریان دارد، اما به دلیل کندی این عملیات، طالبان هر روز قوی‌تر می‌شوند.
mandegar-3آنان با انتقاد از حکومت می‌گویند: این عملیات یک روز به بهانه خرابی هوا و روز دیگر هم به بهانه‌های دیگر، متوقف می‌شود و طالبان همه روزه به راحتی داخل شهر آمده و برای برنامه‌های‌شان طرح‌ریزی می‌کنند.
امرالدین ولی معاون شورای ولایتی کندز در مصاحبه با روزنامه ماندگار، وضعیت امنیتی در این ولایت را وخیم عنوان کرده می‌گوید: حکومت هیچ اراده‌یی برای نابودسازی هراس‌افگنانه در کندز ندارد.
به گفته او: طالبان ماننده گذشته در ولسوالی امام صاحب حضور دارند و مردم این ولسوالی خانه‌های‌شان را ترک کردند که شاید حکومت حمله کند، اما حکومت محلی و مرکزی هیچ اراده‌یی برای پاک‌سازی این ولسوالی ندارند.
معاون شورای ولایتی کندز با انتفاد از حکومت گفت: هر روز طالبان تا دروازه‌های کندز می‌آیند و برای برنامه‌های شان طرح‌ریزی می‌کنند؛ اما والی ساکت و حکومت هم در برابر این تهدیدات بی‌تفاوت است.
ولی به این باور است که حکومت با وجود داشتن تجهیزات و نیروی کافی اراده‌یی برای حمله به دشمن ندارد و به بهانه‌های مختلف مردم را سرگرم می‌کند.
وی تاکید کرد، یک روز بهانه می‌کنند که هوا بارانی است، روز دیگر که هوا آفتابی شد، می‌گویند، زمان مناسب برای حمله نیست.
او همچنان گفت: حکومت هیچ ولسوالی کندز را از وجود مخالفین تصفیه نکرده و طالبان هر زمانی‌که دل‌شان بخواهد به سرک‌ها آمده، در شهر گشت و گذار می‌کنند و به راحتی برای حملات‌شان پلان طرح می‌کنند.
با این حال، داکتر فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در مجلس با انتفاد از حکومت می‌گوید: در چندین منطقه نزدیک مرکز ولایت جنگ جریان دارد و حدود ۲۴ هزار ساکنان این مناطق آواره هستند، اما از تصفیه این مناطق خبری نیست.
او حکومت مرکزی را به سهل‌انگاری متهم کرده گفت: رییس‌جمهور زمانی‌که به کندز سفر کرده بود؛ از مردم سه هفته برای تصفیه کندز مهلت خواسته بود، اما اکنون با گذشت سه ماه مردم همچنان به دلیل ناامنی آواره اند.
بانو عزیز گفت: حکومت عملیاتی را تحت عنوان شفق در آغاز ماه حمل برای نابودسازی مخالفان طرح کرده بود که بسیار به کندی پیش می‌رود.
این نماینده مردم کندز، دلیل کندی عملیات شفق را نبود اراده حکومت برای نابودسازی طالبان دانسته تاکید کرد: از پنج حمل تاکنون نیروهای امنیتی حتا نتوانستند مناطق نزدیک شهر را از وجود مخالفین پاک‌سازی کنند.
این نماینده مجلس دلیل کندی عملیات را بهانه‌جویی حکومت تلقی کرده گفت: چند روز پیش به بهانه این‌که هوا بارانی است، عملیات را آغاز نکردند، اما اکنون که هوا آفتابی شده، بازهم از عملیات خبری نیست.
اما وزارت دفاع می‌گوید: عملیات شفق که به منظور پاک‌سازی کندز از وجود مخالفین جریان دارد، در چند روز گذشته به دلیل خرابی هوا ، عملیات هوایی به خوبی صورت نمی‌گرفت.
دولت ‌وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید: عملیات شفق به منظور پاک‌سازی کندز از وجود مخالفین راه‌اندازی شده و تا تصفیه کامل کندز ادامه خواهد داشت.
وزیری گفت: ما روز گذشته در کندز عملیات بسیار خوب داشتیم و شش نفر از مخالفین کشته و هشت نفر شان زخمی شدند، بنابراین عملیات ما تا تصفیه کامل کندز جریان خواهد داشت.
این در حالی است که بار دیگر وضعیت امنیتی در ولایت کندز که یکی از ولایت‌های بسیار مهم در شمال شرق کشور است، وخیم گزارش شده و گفته می‌شود که بخش‌هایی از ولسوالی‌های این ولایت تحت تصرف طالبان قرار دارد و ساکنان شماری از ولسوالی‌های این ولایت به دلیل ناامنی خانه‌های شان را ترک کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.