رییس فدراسیون هاکی: وزرشکاران هاکی میدان تمرینی ندارند

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ دوشنبه 23 حمل 1395 - ۲۲ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3در نخست اگر خودتان را معرفی کنید؟
مصطفی سادات هستم، رییس فدراسیون هاکی در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه هوانوردی دانشجو بودم و در آنجا ورزش هاکی را فرا گرفتم که تا کنون هم ادامه می‌دهم.
در مورد دست‌آوردهای تان بگوید که چه دست‌آوردهای تا به حال داشته‌اید؟
در مسابقات تیم نوجوانان و جوانان انتخاب شدم و مسابقه انجام داده‌ام سفرهای ورزشی نیز به کشورهای بنگله دیش، تاجکستان داشته ام که در هردو دور به مقام اول دست پیدا کردم. در مسابقاتی که در الایت‌های وختلف کشور پاکستان داشتم چهار مسابقه را پیروز شدم چهار مسابق را مساوی و در دو مسابقه شکست را پذیرفتم.
اولین مسابقۀ برون مرزی ورزش هاکی کشور در کدام سال و چه دست‌آوردهای را در آن نصیب شد؟
اولین مسابقۀ برون مرزی ورزش هاکی افغانستان در کشور آسترالیا در سال ۱۹۳۶ برگزار شد که در آن ده بهترین‌های جهان اشتراک کرده بودند و افغانستان توانست مقام چهارم این مسابقات را به نفع خود رقم بزند.
ورزش هاکی در کدام سال در چارچوب کمیتۀ ملی المپیک افغانستان شناخته شد؟
ورزش هاکی در افغانستان نخست در ولایت نورستان به شکل ابتدایی آن رایج بود که بعدها در سال ۱۹۳۴ به عنوان یک رشتۀ رسمی ورزشی در المپیک افغانستان عرض اندام کرد.
علاقه‌مندی جوانان کشور را به این ورزش چگونه ارزیابی می‌کنید؟
علاقه‌مندی فراوانی از سوی جوانان کشور اعم از طبقۀ بانوان و پسران به این ورزش تا به حال نشان داده شده است، در حال حاضر شمار زیادی از این جوانان به صورت فعال مصروف تمرین هستندکه در این میان افتخار داشتن ۴۰ ورزشکار بانو را نیز داریم که این بانوان به صورت حرفه‌یی آمادۀ مسابقات بودند اما در مسابقات جنوب آسیا به دلیل بی توجهی کمیتۀ ملی المپیک و تربیت بدنی از مسابقات محروم ماندند.
برای بهبود و گسترش این ورزش برنامه‌های‌تان برای آینده چیست؟
این تیم در گذشته تنها در مرکز فعال بود اما بر اثر سعی و تلاش فدراسیون ما چند ماه قبل ده تیم را در ولایت خوست و یک تیم را در ولایت پکتیا فعال ساختیم و در آینده نیز تصمیم ما بر این است تا ایت ورزش را در سراسر کشور همه گانی بسازیم.
آیا فدراسیون جهانی هاکیبرای بهبود این ورزش با شما کدام همکاری داشته و یا دارد؟
من خودم به صورت مستقیم با رییس فدراسیون آسیایی هاکی صحبت کردم و آنها نیز وعدۀ همکاری را در هر وقت و زمانی را برای‌مان دادند، اما به نسبت نداشتن میدان درست و معیاری برای ورزش نمی توانم از آن‌ها دعوت کنم تا به افغانستان بیایند.
گفته می‌شود وسایل ورزش هاکی در کشور کم یاب و گران قیمت است، وسایلی که حالا با آن تمرین می‌کنید را از کجا به دست می‌آورید؟
ده‌سال می‌شود در این قسمت از سوی کمیتۀ المپیک با ما همکاری صورت نگرفته است، اما همه ساله از سوی فدراسیون ورزشی جهانی برای ما کمک‌های صورت می‌گیرد که شامل وسایل فعلی ما می‌شود.
از کمیتۀ ملی المپیک افغانستان چه تقاضا دارید؟
از مسوولان کمیتۀ المپیک می‌خواهم تا در قسمت ایجاد میدان مشخص برای ورزشکاران هاکیما را همکاری کنند تا ورزشکاران را به گونۀ حرفه‌یی و آمادۀ مسابقات بین المللی بسازیم،همچنان برنامه داریم تا مسابقات تیم ملی را در کشور برگزار کنیم و از این میان، چهرهای برتر را برای مسابقات برون مرزی گزینش کنیم، چون ما در جمنازیوم المپیک روزانه برای یک ساعت تمرین می‌کنیم بناً برای ورزشکاران ما کافی نیست، مسوولان باید در این قسمت نیز ما را همکاری کنند.
پیام تان برای جوانان چیست؟
جوانان باید در زنده گی با برنامه و هدف مند باشند و همیشه مسوولیت بذیر باشند، به هر روزشی که علاقه دارند ورزش کنند، اگر می‌خواهند جامعۀ سالم داشته باشند نیاز جدی به ورزش دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.