آقای رییس‌جمهور! چرا پروندۀ فاروق وردک را جدی نمی‌گیرید؟

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 24 حمل 1395 - ۲۳ حمل ۱۳۹۵

در سیزده سال حکومت‌داری آقای کرزی، فاروق وردک در چندین پُست مهم، هم‌زمان کار کرد که شش سال کارش در وزارت معارف از بادوام‌ترین مأموریت‌های او به شمار می‌رود. در مدت زمان تصدی در این وزارت کارهای خیالیِ بی‌شماری را انجام داد و این وزارت‌خانه‌ را به یک نهاد خیالی مبدل ساخت.
mandegar-3گذشته از این، وقتی هر پروندۀ فساد بررسی می‌شود، فاروق وردک از چهره‌هایی است که نام و کارنامۀ ‌شان در آن درج شده است.
فساد آقای وردک در وزارت معارف تنها بُعد مالی ندارد، بلکه او متهم به قوم‌گرایی و حزب‌گرایی در این وزارت نیز است و درصدی زیادی از کارمندان این وزارت‌خانه منتسب به یک ولایت در زمان ادارۀ آقای وردک بودند.
مکاتب خیالی، آموزگاران خیالی، شاگردان خیالی، کتاب‌های خیالی، خرید کمپیوترهای خیالی، شرکت‌های خیالی و…، نمونۀ کوچکی از فساد آقای وردک در وزارت معارف افغانستان می‌باشد.
هم‌چنان او در زمانی که دبیرخانۀ لویۀ جرگۀ قانون اساسی را در سال ۱۳۸۲ به دوش داشت، نسخۀ اصلی قانون اساسی را غارت کرد و بعداً نسخۀ دست‌برد شده از این قانون به توشیح رییس‌جمهور پیشین، رسید.
چنانی که گفته آمد، آقای وردک در سیزده سال پسین، در لایه‌های مختلف حکومت افغانستان دخالت و نفوذ داشت و در هر کمیسیون و هیأت درکی از او می‌بود. یکی دیگر از مأموریت‌های رسمی‌اش عضویت در کمیسیون برگزار گرامی‌داشت از نوروز ۱۳۹۳ خورشیدی، بود که در آن زمان افغانستان میزبان کشورهای نوروز باور شد.
در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) جشن جهانی نوروز توسط مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. برای نخستین‌بار این جشن در سال ۱۳۸۹ در شهر تهران با مشارکت مقامات کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان و ترکیه برگزار شد. سپس میزبانی این جشن را به ترتیب کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان و در سال ۱۳۹۳ افغانستان به عهده گرفت.
خوب به یاد دارم که آقای وردک در آن زمان تلاش کرد تا با استفاده از حس ناسیونالستی‌اش، جشن باستانی و جهانی نوروز را به «دِ پسرلی جشن» بسازد که بعد از اعتراضات برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی، از این‌کار منصرف شد، ولی به دلایل مختلف نگذاشت/نگذاشتند تا نوروز ۱۳۹۳خورشیدی، با شکوهی که انتظار می‌رفت، نکوداشت شود و این جشن تنها در محوطۀ ارگ و با برنامه‌های کم‌ارزش گرامی‌داشت شد.
گذشته از این‌ها، به تازه‌گی شماری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که
در برگزاری جشن نو روزسال ۱۳۹۳، ۵,۵ میلیون افغانی دست‌برد شده است.
اسنادی نشر شده نشان از آن دارد که ریاست معارف شهر کابل از بهر تهیه و تدارک اموال و اجناس جشن نوروز، به این پول‌ها دست‌برد زده است.
بر بیناد این سند، وزارت معارف افغانستان مأمور آماده‌سازی دانش‌آموزان برای برگزاری جشن نوروز و میزبانی کشورهای حوزۀ نوروز در سال ۱۳۹۳ بوده، از همین‌رو در سندی که از طرف شبکۀ آریانا نیوز به نشر رسیده، نشان داده می‌شود که وزارت معارف کشور از بهر تهیه و تدارک جشن نوروز در این سال ۵۷۳۷۵۵۰ افغانی دست‌برد صورت گرفته است.
بربیناد این گزارش، تنها از درک صعود نرخ‌ها در ۲۳ قلم جنس، ۴۲۱۴۷۰۰ افغانی به دارایی عامه زیان زده و از درک تکمیل نکردن اجناس و ارایه بل‌ها، ۱۴۳۵۹۰۰ افغانی دست‌برد کرده و از درک پول نقد که به دانش‌آموزان داده شده، تفاوت آن به عمل ۲۹۹۰۰ افغانی است.
این بررسی‌ها که از سوی ریاست تفتیش و بازرسی داخلی انجام شده است، نشان می‌دهد که در بستن قرارادها با شرکت‌های خیالی و بالا بردن نرخ اجناس و نپرداختن پول به دانش‌آموزان بوده است.
مبارزه با فساد اداری از وعده‌ها و شعارهای کاروزارهای انتخاباتی و حکومت‌داری رهبران حکومت وحدت ملی بود که به یمن محمد اشرف‌غنی، چندین پروندۀ فساد گشوده و برای بررسی این پرونده‌ها هیأت‌هایی موظف شد، یکی از این هیأت‌ها پروندۀ خیالی‌سازی‌های آقای وردک در وزارت معارف به بررسی گرفت.
شماری از اعضای هیأت بررسی کنندۀ پرونده فساد فاروق وردک بعد از پایان کارهای‌شان به روزنامۀ ماندگار گفتند که رییس‌جمهور به یافته‌های آنان هیچ اعتنایی نکرد و جزییات این یافته‌ها هیچ‌گاهی به مردم شریک ساخته نشد و این پرونده یا در پستو خانه‌های ارگ خاک می‌خورد و یا شاید هم در فصل زمستان ساعتی بخاری‌ها ارگ را گرم ساخته است!
رییس‌جمهور ‌غنی همزمان با نواختن زنگ سال آموزشی ۱۳۹۵خورشیدی، از آوردن اصلاحات در وزارت معارف و تبدیل شدن این وزارت به عنوان نمونۀ شفاف از حساب‌دهی صحبت کرد و اما هیچ تماسی به پروندۀ فساد در وزارت معارف نداشت، با آن‌که شهروندان منتظر به کیفر رسیدن مفسدین‌اند، تا هنوز روشن نیست که مورد تازه در پروندۀ حجیم آقای وردک بررسی خواهد شد یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.