۹ طرح انقلابی برای دنیایی بهتر

گزارشگر:شنبه 28 حمل 1395 - ۲۷ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3طراحی می‌تواند چیزی بیشتر از جذابیت ظاهری برای مصرف کننده‌گان امروزی بیاورد. طراحی می‌تواند بامعنا باشد و به هدفی خدمت کند و دنیای بهتری برای همۀ افراد جامعۀ انسانی بیافریند. علاوه بر آیپد، ساعت مچی‌های لوکس، خانه‌های مدرن و کنسول‌های بازی نسل جدید، طراحی و خلاقیت چه‌گونه می‌تواند به افرادی که به این چیزها دست‌رسی ندارند، کمک کند؟
در این‌جا به ده آیتمی اشاره می‌شود که جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و به زنده‌گی آن‌ها آزادی بیشتری می‌دهند. این‌ها فقط طراحی‌های ساده نیستند، بلکه طراحی‌هایی در خدمت هدف هستند.

 اجاق گاز آشپزخانه BioLite با سوخت پاک
آیا اجاقی که با هیزم بسوزد، می‌تواند دنیای بهتری بسازد؟ قطعاً. اجاق گاز BioLite سوخت موجود مانند چوب و هیزم می‌سوزاند و عمل‌کرد آن آن‌قدر پاک و مؤثر است که دود حاصل از آن قابل چشم‌پوشی است. بیش از نیمی از جمعیت دنیا روی شعله و در شرایطی با تهویۀ نامناسب، غذا درست می‌کنند و استنشاق دود منجر به بیماری و مرگ بیش از دو میلیون نفر در سال می‌شود.
برای بهبود روند پخت در جایی که شهروندان جهان سومی بتوانند در منزل خود بدون دودهای مضر غذا بپزند، باید در نحوۀ غذا پختن نیمی از دنیا انقلابی به وجود آورد. دستگاه BioLite یک شارجر USB دارد. فقط در افریقا ۵۰۰ میلیون تلیفون همراه فعال وجود دارد و تا سال ۲۰۲۰، هر یک از شهروندان این قاره یک موبایل خواهد داشت. تعبیۀ شارجر USB که از این اجاق گاز تغذیه کند، باعث می‌شود که این اجاق گاز، انقلابی برای جهان در حال توسعه باشد.

 گوشی هوشمند بریل
دستگاه‌های موبایل به ما کمک می‌کنند که با دنیای اطراف‌مان تماس بگیریم. آیا یک دستگاه موبایل می‌تواند کمک کند که فرد آسیب‌دیده‌یی با دنیای اطرافش که کاملاً با ما غریبه است، تماس برقرار کند؟ طراحی گوشی هوشمند DrawBraille توسط شیکون سان انجام شده است. این دستگاه صفحه‌نمایش و صفحه‌کلیدی از حروف بریل دارد که امکان استفاده از سیستم‌ها و برنامه‌های فناوری مدرن موبایل را به افراد نابینا می‌دهد. آیا می‌خواهید پیامک بفرستید، جست‌وجوی گوگل انجام دهید یا مسیریابی کنید؟ در این طراحی جالب، افراد نابینا می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.
 منبع آب آبیاری AirDrop
در شرایط خشک‌سالی و در محیط‌های کم آب، ادامۀ حیات دشوار می‌شود. منبع آب آبیاری AirDrop توسط ادوارد لیناکر، برندۀ جایزه دایسون ۲۰۱۱، آب را از هوا می‌گیرد و برای آبیاری بذرها به‌کار می‌برد. یک توربین هوای مرطوب را به AirDrop می‌کشد و وقتی این هوا در شبکه‌یی از لوله‌ها جریان می‌یابد تا وارد کولر زیرزمینی شود، متراکم می‌گردد. یک نمونۀ دست‌ساز که لیناکر ساخته است، روزانه یک لیتر آب را جمع می‌کند که می‌توان از آن برای آبیاری قطره‌یی گیاهان اطراف استفاده نمود. هدف پروژۀ لیناکر تولید AirDrop برای کشاورزان و باغداران در مناطق خشکی که مستعد خشک‌سالی‌اند است. بدین ترتیب این کشاورزان می‌توانند به معیشت خود ادامه دهند و در بدترین و خشک‌ترین شرایط، خانواده‌های خود را تأمین کنند.

 استخوان‌های پروتز با چاپ سه‌بعدی
در تیوری، استخوان‌های چاپ‌شدۀ سه‌بعدی می‌توانند حوزۀ پزشکی را دگرگون کنند. زیرا در این حوزه، “قطعات جایگزین” سریعاً و با قیمتی ارزان چاپ می‌شوند و به قربانیان حوادث کمک می‌کنند. در واقعیت، این اتفاق افتاده است. با این‌که این فناوری که هنوز بسیار نو است، ولی استخوان‌های چاپ شدۀ سه بعدی اکنون در بدن‌های بسیاری وجود دارند. اخیراً، به خانمی ۸۰ ساله فک مصنوعی چاپ شدۀ سه بعدی داده شد. در آیندۀ نزدیک، می‌توان استخوان طراحی کرد، چاپ کرد و با عمل جراحی آن را نصب کرد.

 یک لپ‌تاپ برای هر کودک
آیا جهان اول، هدیۀ اطلاعاتی و همۀ مزایای ناشی از آن را به افرادی که در کشورهای در حال توسعه امیدهای کمی دارند، می‌دهد؟ این همان پرسشی است که افراد گروه “یک لپ‌تاپ برای هر کودک” در سال ۲۰۰۵ از خود پرسیدند و از آن زمان به بعد به کارشان ادامه دادند. هدف این است که خیریه‌ها لپ‌تاپ‌های ارزان، قوی و بادوامی تهیه کرده و به کودکان در سراسر دنیا بدهند. با آن‌که این هدف والایی است، ولی این گروه به میزان زیادی موفق شده است. از سال ۲۰۱۱، این گروه بیش از ۲.۴ میلیون لپ‌تاپ به دانش آموزان جهان سومی داده است. این پروژه تا همین امروز ادامه یافته و نسخه‌های جدیدی از OLPC در حال توسعه هستند و این گروه خیریه، در حال کار برای تکمیل این پروژه است.

 پروژۀ یک لیتر نور
طراحی‌های انقلابی، نیاز به فناوری پیشرفته‌یی ندارند. به این پروژه نگاهی بیاندازید. در جهان در حال توسعه، که برق برای همه موجود نیست، بوتل‌های پلاستیکی معمولاً در دست‌رس هستند. پروژۀ یک لیتر نور نشان می‌دهد که جوامع چه‌طور این بوتل‌های پلاستیکی را به نور طبیعی آفتاب برای بیغوله‌ها و خانه‌های دیگری که به برق دست‌رسی ندارند، تبدیل می‌کند. در جایی که پنجره‌ها همیشه کار نمی‌کنند، به علت کمبود شیشه یا مواد دیگر، این طراحی موجب تأمین نور برای جاهایی می‌شود که نور کمی دارند.

 انتقال آب هیپو رولر
همه‌روزه مردم دنیا سفرهای روزانۀ طولانی انجام می‌دهند تا آب شیرین برای شرب، پخت و نظافت گیر بیاورند. قبل از هیپو رولر، به‌دست آوردن و انتقال این آب، یک چالش بزرگ بود. مخترعین هیپو رولر لازم نبود از اول چرخ را اختراع کنند، فقط می‌بایست با الهام به آن نگاه می‌کردند. هیپو رولر از فرم استوانه‌یی معمول بشکه‌های بزرگ استفاده می‌کند و یک دستگیرۀ محرک دارد که به افراد در کشورهای توسعه نیافته، امکان انتقال مقدار زیادی آب در فواصل طولانی با انرژی کمتر را می‌دهد. در جایی که باید یک خانوادۀ کوچک، مسیری طولانی را با سطل‌های آب طی می‌کرد، حالا یک فرد می‌تواند به تنهایی آب یک خانواده را از منبع آب تا منزل انتقال دهد.

 قالب شکسته‌بندی ارتوپدیک هوشمند
در آینده نحوۀ درمان می‌تواند یک پروسۀ فناورانه بشود. طراحی قالب شکسته‌بندی ارتوپدیک هوشمند که توسط پدرو ناکازاتو اندراد انجام شده است، یکی از نمونه‌های آن است. این قالب استخوان شکسته را محکم نگه می‌دارد و از بهبود و فعالیت‌های دارندۀ آن در کل روند درمان، اطلاعات جمع‌آوری می‌نماید. وقتی استخوان جوش می‌خورد و کاربر فعال‌تر می‌شود، داده‌ها جمع‌آوری شده و به پزشک بیمار داده می‌شود تا مشخص کند که روند درمان چه‌طور بوده و به دارندۀ قالب بازخورد می‌دهد. فعالیت بیش از حد و استراحت بسیار کم توسط پزشک در نظر گرفته می‌شود و رژیم غذایی بهتری به بیمار داده می‌شود.

 سیستم حرکتی اکسو بایونیکز
این سیستم شبیه پروژۀ DARPA است که آمادۀ استفاده توسط ارتش است. این سیستم به افرادی که پای‌شان فلج است، امکان راست راه رفتن و عدم استفاده از ویلچر را می‌دهد. داخل آن بریس‌ها، سنسورها و کمک‌های مکانیکی وجود دارد که به معلولین جسمی گزینۀ راست ایستادن و حرکت کردن با کمک اندام‌های مصنوعی را می‌دهد. از همۀ چیزهایی که تا به حال معرفی کردیم، این وسیله بیش از همه از فناوری استفاده می‌کند. این نوعی طراحی است که به همۀ ما در دهۀ هشتاد وعده داده شد و حالا به‌بار نشسته است. این سیستم هنوز در حال تحول است و با توسعه و پیشرفت بیشتر، هزینه‌های آن کاهش می‌یابد و استفاده از آن برای افراد راحت‌تر می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.