سازمان ملل: برگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی کاهش یافته است

گزارشگر:سه شنبه 31 حمل 1395 - ۳۰ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3مسوولان در سازمان ملل متحد از کاهش چشم‌گیر برگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی به کشور خبر داده و اعلام کرده‌اند، در سال روان حدود ۲۲۰۰ مهاجر این کشور برگشته‎اند.
ناامنی و مشکلات اقتصادی دو عوامل عمده عدم برگشت داوطلبانه مهاجران افغانستانی به کشورشان، عنوان شده‌اند.
جورج اوکوت اوبو، معاون عملیاتی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سفرش به کابل گفت، بحران مهاجرت افغانستانی اروپا و خود این کشور را متأثیر ساخته است.
به گفتۀ او، تنها در سال ۲۰۱۶ در افغانستان، بیش از ۸۰ هزار بی جاشده داخلی در این کشور به ثبت رسیده است.
اوبو افزوده، این درحالی است که سال گذشته حدود ۶۰ هزار مهاجر شهروند افغانستان به شکل اختیاری به کشورشان برگشته اند. به گفتۀ او، این برگشت وسیع به دنبال آزار و اذیت مهاجران در پاکستان صورت گرفته بود.
بر اساس معلومات ارائه شده، در حال حاضر بیش از دو میلیون مهاجر افغانستانی در کشورهای خارج به سر می‌برند. تنها در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار مهاجر روانه کشورهای اروپایی شده‌اند.
پیش از این، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که بخش اعظم پناهجویان افغانستانی را به کشورشان باز می‌گرداند، اما وزارت خارجه می‌گوید که این کار باید داوطلبانه باشد و اخراج مهاجران اجباری را نخواهد پذیرفت.
درعین حال، مسئولان وزارت مهاجران و عودت کنندگان از نهایی شدن تفاهم‌نامۀ برگرداندن مهاجران از شماری از کشورهای اروپایی خبر داده و گفتند، مهاجرانیکه درخواست شان رد شوند، به افغانستان بازگردانده خواهند شد.
حفیظ احمد میاخیل، مشاور دفتر مطبوعاتی وزارت مهاجران گفته بود که مطابق این تفاهم‎نامه، مهاجران از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی که درخواست پناهندگی شان رد شده‌اند، به کشور انتقال داده می‌شوند. میاخیل همچنان می‏گوید که اکنون این تفاهم‌نامه نهایی شده و قرار است به زودی با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی امضا شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.