تقویت بینایی با مواد غذایی

گزارشگر:چهارشنبه 1 ثور 1395 - ۳۱ حمل ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3آووکادو: این میوه مانند پالک غنی از آنتی‌اکسیدان‌ است و بیش از هر میوۀ دیگری لوتئین دارد. لوتئین علاوه بر این که نقش مهمی در بهبود بینایی ایفا می‌کند، خطر آب مروارید را کاهش می‌دهد.
محققان همچنین افراد را از مصرف برخی مواد منع می‌کنند. موادی همچون بوره، غذاهای حاوی شکر، پاستا، نان و غلات، چربی‌های ترانس و آرد تخلیص‌شده که مصرف بیش از حد آن‌ها به بروز آب سیاه منجر می‌شود.
رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزی و میوه و خودداری از مصرف موادی مانند چربی‌های اشباع، تأثیر به‌سزایی در تقویت بینایی افراد دارد. علاوه بر مصرف انواع ویتامین‌ها، برخی مواد معدنی از قبیل روی و سدیم نیز در تقویت چشم موثر است.

چه ویتامین‌هایی در چه غذاهایی بیشتر یافت می‌شود؟
ویتامینA: زردک، کلم برگ، پالک، فرآورده‌های لبنی، زردۀ تخم‌مرغ، مرکبات به‌خصوص کیوی و مُرچِ سبز
ویتامینC: کلم بروکلی و کچالو
ویتامینE: تخم‌مرغ، غلات، روغن سبزیجات و خستۀ آفتاب‌گردان
لوتئین: پالک، ذرت، کلم برگ و بروکلی
اسیدهای چرب: ماهی آب‌ سرد مانند سالمون، روغن آفتاب‌گردان و روغن ذرت
روی: گوشت قرمز، میگو، ماهی، غلات کامل و فرآورده‌های لبنی
به طور متوسط حدود ۶۰ درصد حجم کل بدن را آب تشکیل می‌دهد. برای حفظ رطوبت بدن باید در طول روز مقادیر کافی آب بنوشید. چشم‌ها نیز برای دید بهتر به رطوبت نیاز دارند و خشکی، خسته‌گی و تاری دید نشانۀ کم‌آبی و نیاز بدن به آب است. مصرف اسید آمینه‌ برای سلامت چشم‌ها لازم است. اسیدآمینه از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزادی که باعث بروز صدمات چشمی می‌شوند، محافظت می‌کند و بافت چشم‌ها را سالم نگه می‌دارد.

معجزۀ ویتامین‌درمانی
مکمل‌های ویتامین B نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از کاهش دیدِ ناشی از افزایش سن به‌خصوص در زنان ایفا می‌کند. از بین‌رفتن لکۀ زرد، شایع‌ترین علت نابینایی در افراد بالای ۶۵ سال است که مصرف ویتامین B و مکمل‌های آن از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند. در واقع مصرف خانوادۀ ویتامین B متشکل از ویتامین B، B12 و اسید فولیک می‌تواند مانع بروز کم‌بینایی شده و روند ابتلا و احتمال ایجاد این بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زنانی که در غذای‌شان ویتامین‌ها به‌خصوص مکمل‌های ویتامین B را گنجانده‌اند، ۳۴ درصد کمتر به بیماری از بین رفتن لکۀ زرد مبتلا شده و ۴۱ درصد خطر ابتلا به نابینایی ناشی از این مشکل کاهش می‌یابد. ویتامین‌های خانوادۀ B گردش خون را بهبود بخشیده، اثر آنتی اکسیدان‌ها را بیشتر کرده و نقش مؤثری در کاهش مواد شیمیایی و میزان برخی هورمون‌ها در بدن ایفا می‌کند.

منبع: سلامت‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.