روابط طالبان و روسیه افزایش یافته است

گزارشگر:چهارشنبه 1 ثور 1395 - ۳۱ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3روسیه تماس‌های دیپلوماتیک خود را با گروه طالبان افزایش بخشیده است، زیرا مسکو سعی دارد از پیشروی گروه داعش در آسیای مرکزی جلوگیری کرده و در عین حال نفوذ خود را در افغانستان که زمانی آن را اشغال کرده بود، بیشتر سازد.
ضمیر کابلوف، فرستادۀ ویژۀ ولادیمیر پوتین در امور افغانستان به تازه‌گی به آژانس خبری انترفکس گفته است که مسکو و طالبان راه‌های برای تبادله اطلاعات دارند. به گفتۀ کابلوف، علایق و اهداف طالبان علیه داعش با روسیه یک‌سان است. گروه داعش سال قبل به عنوان یک رقیب عمده طالبان در مناطق شرقی افغانستان، ظهور کرد.
با اعتراف مسکو در مورد داشتن روابط با طالبان، شماری از تحلیل‌گران، روسیه را به بازی دو گانه در افغانستان متهم می‌کنند.
خروج نیروهای روسی از افغانستان
بیش از دو دهه می‌گذرد که اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان خارج شده است، اما مسکو ارتباط خود را با حکومت افغانستان که با طالبان در جنگ می‌باشد، با افزایش مساعدت‌های نظامی و اقتصادی استحکام بخشیده است. این مساعدت‌ها شامل تهیه ده هزار کلاشینکوف و مهمات زیاد است که حکومت افغانستان در مبارزه با داعش و طالبان از آن استفاده می‌کند.
وحید مژده یکی از آگاهان مسایل مرتبط به طالبان می‌گوید، مسکو نمی‌خواهد به عنوان حامی طالبان جلوه کند، زیرا روابط خوبی با کابل هم دارد. قرار اظهارات مژده، ارتباط داشتن روسیه با طالبان، به مفهوم خصومت با حکومت افغانستان نیست.
روزنامۀ نیشن، چاپ پاکستان در ماه دسمبر گزارش داد که ملا اختر منصور، رهبر طالبان یک نشست مخفی با ولادیمیر پوتین داشت تا روی امکان حمایت روسیه از طالبان در جنگ علیه داعش بحث کنند.
اما به گفتۀ تحلیل‌گران، روسیه ارتباط با طالبان را برای مبارزه در جلوگیری از گسترش نفوذ داعش از افغانستان به آسیای مرکزی، مهم می پندارند.
خط دیورند
بر اساس نشرات ویدیویی داعش واستخبارات چندین کشور، تندروانی که اتباع کشورهای آسیایی مرکزی می‌باشند در امتداد خط دیورند، در مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان توسط داعش آموزش می‌بینند. شماری از این تندروان که زمانی در کنار طالبان می‌جنگیدند، حال به داعش پیوسته اند و به گفته رسانه‌های روسی امکان دارد برای انجام فعالیت‌های دهشت‌افگنی به کشورهای خود برگردند.
ستیفن بلانک، تحلیل‌گر روسی در شورای سیاست خارجی امریکا به صدای امریکا گفت که روسیه واقعاً از وخامت اوضاع امنیتی در آسیای مرکزی نگران است و هراس دارد که وادار به کمک به متحدان آسیای مرکزی خود در مبارزه با دهشت‌افگنی شود.
اما حکومت افغانستان در حالی‌که از دریافت مساعدت‌های روسیه علناً استقبال کرده است با نظر احتیاط به تماس‌ها بین مسکو و طالبان می‌نگرد.
یکی از مشاورین ریاست جمهوری افغانستان که نخواست نامش فاش شود به صدای امریکا گفت که شماری از کشورهای همسایه افغانستان به شمول روسیه، برای ایجاد مجراهای تبادله اطلاعات، با گروه‌های انشعابی طالبان در تماس شده‌اند.
این مشاور رییس‌جمهور اشرف‌غنی گفت، ازبکستان شاید یگانه همسایه افغانستان باشد که با طالبان تماس نگرفته است. اما او گفت تاجکستان در برقراری تماس بین روسیه و طالبان نقش بسیار مهمی داشته است.
هنوز روشن نیست که آیا طالبان کدام کمک نظامی و یا مالی را از روسیه دریافت کرده است و یا خیر، اما به گفته مشاور ریاست جمهوری افغانستان، این گروه همواره در تلاش است تا از جانب جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.
ضمیر کابلوف، فرستادۀ ویژۀ ولادیمیر پوتین در امور افغانستان گفت داعش می‌خواهد از افغانستان به عنوان پلی برای جهش و توسعه حضور شان به دیگر نقاط استفاده کند.
اما بر اساس اظهارات وحید مژده، طالبان به مسکو گفته اند که داعش از افغانستان بیشتر برای آموزش‌دهی جنگ‌جویان خود استفاده می‌کند و گروه طالبان از توسعه فعالیت‌های دهشت‌افگنانه به کشورهای آسیای مرکزی، حمایت نمی‌کند.
با آن هم، روسیه دومین تمرینات بزرگ نظامی خود را طی چند ماه اخیر در تاجیکستان و در امتداد مرز با افغانستان انجام داده و آن را بخشی از آموزش‌های ضد دهشت‌افگنی عنوان کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.