فرصـتی تازه برای اقتـدار ملــی

گزارشگر:نثاراحمد فیضی غوریانی ـ عضو مجلس نماینده‌گان/ شنبه 4 ثور 1395 - ۰۳ ثور ۱۳۹۵

حملۀ مرگبارِ انتحاری روز سه‌شنبۀ کابل، جامعۀ افغانستان را به‌شدت تکان داد. این حمله پس از تشکیل دولت وحدت ملی در نوعِ خود بی‌پیشینه بود و نشان داد که تروریستان به هیچ صورت خواهان صلح و مذاکره نیستند. از جانب دیگر، وقتی به دسته‌ دسته و گروه گروه شهروندانی که به شفاخانه‌ها برای اهدای خون به آسیب‌دیده‌گانِ این حادثۀ المناک مراجعه می‌کردند نگاه کنیم، می‌بینیم که مردم افغانستان با چنین حملات وحشیانۀ دشمنان از پا نمی‌افتند و چونان سرو استوار پابرجا ایستاده‌اند و از نیروهای امنیتی، ارزش‌های ملی و کشورِ mandegar-3آبایی‌شان حمایت می‌کنند.
حضور هزاران تن از شهروندانِ کشور در محل‌های اهدای خون، همبسته‌گی و عشقِ بی‌پایانِ آن‌ها را به آزادی و آیندۀ درخشان به تصویر می‌کشید. مردم در حقیقت با این حضور گسترده نشان دادند که اگر ارادۀ نیرومند برای مقابله با دشمنان وجود داشته باشد، از آن پشتیبانی می‌کنند. این یک فرصتِ بی‌نظیر برای از سرگیری دور تازه‌یی از تحکیم رابطۀ مردم با دولت است که باید از آن به‌خوبی در جهت مبارزه با تروریسم و خشونت‌طلبی استفاده کرد.
شب قبل از حادثۀ خونین کابل، ارگ ریاست‌جمهوری میزبان گردهمایی اعضای هر سه قوه بود. پس از مدت‌های مدید، این فرصت به وجود آمده بود که هر سه قوۀ دولت در کنار هم قرار گیرند و برای طرح برنامه‌های مشترک با یکدیگر گفت‌وگو و رای‌زنی کنند. به باور بسیاری از شرکت‌کننده‌گان که من نیز جزوِ آن‌ها بودم، رهبران دولت وحدت ملی به بسیاری از ابهام‌ها در سیاست‌های کلانِ کشور پایان دادند. در این نشست، اعضای مجلس نماینده‌گان به صورت قاطع از قوۀ مجریه خواهان برخورد جدی با عاملانِ جنگ و ترور در کشور شدند و برخی سیاست‌های دولت را به تیغ نقد و انتقاد کشیدند. رییس جمهوری در این نشست، از اقدام‌هایی صحبت کرد که طی یک سال گذشته در جهت ارتقای وجهۀ دولت وحدت ملی در سطح ملی و بین‌المللی اتخاذ شده است. رییس جمهوری در این نشست گفت: رهبران دولت با مساعی تمام موفق شدند یک بارِ دیگر رابطۀ افغانستان با جهان را تأمین کنند و حالا کشورهای جهان از افغانستان حمایت می‌کنند. آقای غنی گفت که در طول چهارده سال، هیچ تعریفی از دشمن ارایه نشده بود، ولی دولت وحدت ملی موفق شد که تعریفِ روشنی از دوست و دشمن به دست دهد.
به گفتۀ آقای غنی، در کنفرانس روسیه، او به وضاحت به رؤسای جمهور روسیه، ازبکستان، تاجکستان و به‌خصوص پاکستان گفته است که تروریستان از کشورهای شما به افغانستان می‌آیند. آقای غنی گفت که یک کشور برای افغانستان گندم می‌فرستد ولی یک کشور دیگر تروریست صادر می‌کند. آقای غنی در بخش دیگری از سخنرانی خود، به اجماع جهانی در مورد حقانیت مواضعِ افغانستان در مذاکرات صلح اشاره کرد. او گفت که دولت وحدت ملی موفق شد که جهان را متوجه خطر تروریسم سازد و پناهگاه‌های امنِ آن‌ها را نشان دهد. آقای غنی گفت که دولت افغانستان اعلام کرد که جهان باید نخست به این نتیجه برسد که کی‌ها صلح نمی‌خواهند و در قدم دوم با کسانی که مخالف صلح اند، مبارزۀ مسلحانه انجام دهد.
رییس‌جمهور غنی در بخشِ دیگری از سخنرانی خود، به مواضع دولت در دفاع از شهرها و ولایات اشاره کرد و گفت که هرگز دولت در رابطه با پاسداری از جان، مال و شرفِ مردم کوتاهی نکرده است و هر روز نیروهای امنیتی کشور در این راه متحملِ قربانی می‌شوند. او از همه و به‌خصوص اعضای شورای ملی خواست که در حمایت و پشتیبانی از نیروهای امنیتی، از هیچ‌گونه سعی و تلاش دریغ نورزند.
اما چند ساعت پس از این دیدار، دشمنانِ کشور فاجعه آفریدند و مردم را به داغ عزیزان‌شان نشاندند. آیا بازهم می‌توان از صلح با دشمنان سخن گفت و همچنان به مساعی در این جهت ادامه داد؟
بدون شک باید نسبت به چنین سیاست‌هایی بازنگری صورت گیرد و سیاست‌های واقع‌گرایانه‌تری برای تأمین امنیت و اعتماد مردم به اقدام‌های دولت برداشته شود. طالبان با حمله‌های مسلحانه و جنگ با مردم افغانستان، عملاً به صلح پاسخِ منفی داده‌اند. این فرصت باید به همبسته‌گی ملی در میان آحاد مردم تبدیل شود. حالا دیگر نباید زمان را با دامن زدن به اختلافاتِ سلیقه‌یی و نقد و انتقادهای بدون ثمر از دست داد.
همه در یک کشتی سواریم و اگر این کشتی به سلامت به ساحلِ نجات نرسد، بدون شک همه ضرر خواهند کرد. شورای ملی آماده است که از سیاست‌های جدیدِ دولت در مقابله با هراس‌افکنی حمایتِ بی‌دریغ کند. اما در قوۀ مجریه نیز به همان میزان باید ارادۀ سیاسی برای برداشتن گام‌های موثر به وجود آید. ما نیاز داریم که در برابر دشمنان خود، چه گروه‌های شورشی و خشونت‌طلب و چه کشورهای حامی آن‌ها، با یک صدا پاسخ دهیم. من به عنوان عضوی از شورای ملی کشور، از همۀ گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور می‌خواهم که صادقانه در کنار هم قرار گیرند و به مشتی واحد برای افغانستان تبدیل شوند.
فرصتِ به دست آمده نباید با تلاش‌های بدون نتیجه به هدر داده شود. مردم منتظرِ اقدام‌های متهورانه و نیرومندند. آن‌ها از نیروهای شجاعِ امنیتیِ خود حمایت می‌کنند. بیایید به صدایی واحد برای افغانستان آباد، آزاد و سربلند تبدیل شویم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.