پروژه برق ” کاسایکهزار” راه می‌افتد

گزارشگر:یک شنبه 5 ثور 1395 - ۰۴ ثور ۱۳۹۵

وزرای انرژی افغانستان، قرغیزستان، تاجیکستان و پاکستان اسناد تطبیق پروژه کاسا یکهزار و آخرین تصامیم در مورد اجرائی‌شدن آن را در نشست بین الحکومتی پروژه کاسایکهزار نهایی کردند.
قرار است پروژه کاسا یکهزار با درخواست تاجیکستان به تاریخ۱۲ می۲۰۱۶، به صورت رسمی و طی مراسمی با حضور هیأت‌های عالیرتبه چهار کشور،‌ نمایندگان بانک‌های توسعه mandegar-3مالی، کشورهای تمویل کننده و نهادهای حمایتی، در تاجیکستان افتتاح شود. در این مراسم، از جانب جمهوری اسلامی افغانستان، دکتور عبدالله رییس اجرائیه اشتراک خواهد کرد.
کاسا یکهزار یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه‌یی آسیای مرکزی به شمار می‌رود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ از سوی پروسه کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه ای (رکا) معرفی گردید.
به نقل از خبرنامه وزارت امورخارجه، پروژه کاسایکهزار انرژی برق مازاد قرغیزستان و تاجیکستان را با ۱۲۵۰ کیلومتر لین ولتاژ بلند به افغانستان و پاکستان انتقال می‌دهد. این پروژه دارای دو استیشن تغییردهنده برق ای سی به دی سی و برعکس آن در مناطق سنگتوده جمهوری تاجیکستان به ظرفیت‌های (۱۳۰۰ میگاوات) تا نوشیره پشاور خواهد بود. یک دستگاه ترانسفارمر ولتاژ بلند در حوزه برقی پلخمری تأسیس خواهد شد تا برق مورد نیاز افغانستان (۳۰۰ میگاوات) و انتقال آن به پاکستان نیز تأمین شود.
مجموعه بودجه این پروژه در حدود ۱.۱۷ میلیارد دالر تخمین زده شده است و تا به حال بانک جهانی، ایالات متحده، انگلستان، بانک سرمایه گذاری اروپایی و بانک توسعه اسلامی در مورد رفع خلأ مالی این پروژه تعهد نموده اند.
افغانستان سالانه معادل ۴۵ میلیون دالر از ترانزیت برق به پاکستان عاید به دست خواهد آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.