نعیم ایوب‌زاده، عضو کمیتۀ گزینش: حکومت اراده‌یی برای آوردن اصلاحات انتخاباتی ندارد

گزارشگر:گفت‌وگو کننده: روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 6 ثور 1395 - ۰۵ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3اشاره: آوردن اصلاحات انتخاباتی یکی از وعده‌های درشت رهبران حکومت وحدت ملی است؛ اما با گذشت نزدیک به دوسال از عمر این حکومت، تا به‌حال سرنوشت اصلاحات انتخاباتی نامعلوم باقی مانده است. نخستین فرمان رییس‌جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی از سوی مجلس نماینده‌گان رد شد، اما در در حالی که رییس‌جمهور دومین فرمان را نیز امضا کرده است، اما هنوز هم از آغاز کار کمیتۀ گزینش و آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی خبری نیست. این‌که چرا کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به کارش آغاز نمی‌کند و چه موانع فراراه این کمیته قرار دارد با نعیم ایوب‌زاده، عضو کمیتۀ گزینش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که اینک می‌خوانید:

*شهروندان افغانستان انتظار آغاز به کار کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را دارند، چرا این کمیته تا به حال به کارش آغاز نکرده است؟
انتخابات، آوردن اصلاحات و عملی‌کردن اصلاحات انتخاباتی در کمیسیون‌های انتخاباتی یکی از کارهای مهم برای افغانستان است. توقع مردم و نهادهای دست‌اندرکار انتخابات نیز همین بود که با یک سلسله دست‌آوردها و کارهای عملی می‌توانست اصلاحات انتخاباتی برای انتخابات افغانستان باشد. اما مشکلات سیاسی در داخل نظام سر راه عملی‌سازی اصلاحات انتخاباتی مانع ایجاد کرده و در ضمن، گروههایی که از وضعیت حاکم در انتخابات نفع می‌برند از خود مقاومت نشان می‌دهند و مانع ایجاد کرده‌اند تا پروسۀ عملیاتی اصلاحات آغاز شودکه این دوچالش به‌نحوی سبب شده است تا ما کارهای عملی را آغاز کرده نتوانیم و وقت کُشی صورت گیرد. از سویی هم، حکومت نیزدر این مورد ارادۀ خاصی ندارد، حکومت از سیاستِ گفتاری استفاده کرده و هموارهتأکید از سوی رسانه‌ها به آوردن اصلاحات انتخاباتی می‌کند، اما تا هنوز که ما شاهد هستیم،حکومت علاقه‌مندِ کار عملی به اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات ندارند.
*مشکلاتی سیاسی و گروه‌های که مانع کار کمیتۀ گزینش و آوردن اصلاحات انتخاباتی می‌شوند و شما از آن‌ها یاد کردید که چه‌ها و کدام گروه‌ها هستند؟
افرادی از داخل حکومت که می‌توان گفت افراد دور و بر دو مسوول حکومت وشماری در قوۀ مقننه و شماری هم در ائتلاف‌های سیاسی بیرون از حکومت.
*شما برای انجام کارهای‌تان به‌گونۀ مستقیم با کدام نهاد حکومت در ارتباط هستید، ریاست جمهوری یا ریاست اجرایی؟
ما با ریاست جمهوری وادارۀ امور در ارتباط مستقیم هستیم،چون ریاست جمهوری آغازگر همین برنامه است. قرار بود تا وضعیت حقوقی فرمان مشخص شود و رییس‌جمهور تصمیم بگیرد و فرمانش را به پارلمان بفرستدتا پارلمان آن را تصویب کند، اما این پروسه زمان‌گیر شد و معلوم می‌شود که از هردوطرف حکومت علاقه‌مندی خاصی برای آوردن اصلاحات وجود ندارد.
*موقف ریاست اجرایی در قسمت آغاز به کار کمیتۀ گزینش چه بوده است؟
ما تنها حکومت را می‌شناسیم و در کُل حکومت ارادۀ راسخ برای عملی‌سازی اصلاحات انتخاباتی برای امروز و فردا ندارند. امیدوار هستیم که به مرور زمان در این مورد تجدید نظر کنند و ارادۀ شکل بدهند تا ما شاهد کارهای عملی در این قسمت باشیم.
*شما چه شرایطی را برای انتخاب افراد در کمیسیون‌های انتخاباتی در نظر گرفته‌اید؟
در قدم اول، کمیته باید هرچه زودتر کار خود را مطابق به معیارهای قانونی و طرزالعملی که روی آن کار شده است، آغاز و کمیشنران جدید برای نهاد‌های انتخاباتی را انتخاب کند تا کار ابتدایی اصلاحات آغاز شود و ما برویم به مراحل بعدی اصلاحات. از سوی هم حکومت مکرراً تأکید به برگزاری انتخابات دارد و تلاش دارد تا در ماه میزان انتخابات برگزار شود،اگر قبل از رفتن به‌طرف انتخاباتاصلاحات جدی وارد نکنیم، برگزاری انتخابات ناممکن و غیرقابل اعتبار خواهد بود،اصلاٌ ممکن نیست که بدون هم‌آهنگی اصلاحات انتخاباتی به طرف انتخابات برویم.
*ریاست جمهوری و ریاست اجرایی از دو بستۀ پیشنهادی کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی تنها به تشکیل کمیتۀ گزینش موافقت کرد، چرا به موارد دیکر این بسته‌ها توجه نشد؟
در این قسمت سیاسی برخورد شده است و مشکلات سیاسی وجود دارد،حکومت در استفاده از بستۀ کمیسیون اصلاحات انتخاباتی صادق نبوده است. کمیتۀ گزینش را هم که پذیرفته است با ترکیبی که کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی پیشنهاد کرده است، نپذیرفته، بلکهترکیب کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی به‌گونۀ بود که میان جامعۀ مدنی و حکومت توازنی ایجاد شده بود وافرادی که به نهادهای انتخاباتی هم فهرست می‌شد، مشخص بود، هر آن‌چه که کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی پیشنهاد کرده است،همان‌گونه تصمیم از آدرس حکومت گرفته نشده، می‌شود گفت که تصمیم حکومت توهین به کارکردهای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی است.
*به باور شما تعلل در آوردن اصلاحات انتخاباتی و شروع نشدن کار کمیتۀ کزینش چه پیامدهای را می‌تواند به آیندۀ سیاسی کشور به دنبال داشته باشد؟
هرنوع تعلل، کندکاری و وقت‌کُشی برای آوردن اصلاحات انتخاباتی و انتخابات کشور،جفای بزرگ خواهد بود و کشور را را به‌سوی بحران سیاسی، ضعف مدیریتی، سطح بالای بی‌اعتمادی،چندپارچه‌گی حلقات سیاسی در کشور و در نهایت ضعف دموکراسی می‌کشاند.
*ممنون از این که برای این گفت‌وگو فرصت گذاشتید.
از شماهم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.