گرامی‌داشت از هشت ثور در کشور /استاد سیاف: اگر توافق‌نامۀ سیاسی عملی نشود وضعیت بحرانی می‌شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 11 ثور 1395 - ۱۰ ثور ۱۳۹۵

از هشت ثور، بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهدین افغانستان طی برنامه‌های جداگانه در کابل و برخی از ولایات افغانستان به گونۀ گسترده، گرامی‌داشت شد.
در مراسمی‌که به همین مناسبت در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود بر علاوۀ حضور رییس‌جمهور و رییس اجرایی، اعضای کابینه، چهره‌های جهادی و شماری از شهروندان اشتراک کرده بودند.
mandegar-3سخنرانان این نشست با تأکید روی اهمیت گرامی‌داشت از این روز تاریخی در پیوند به مسایل جاری سیاسی- اجتماعی افغانستان نیز سخن زدند.
محمداشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان در این مراسم گفت که افغانستان برای آغاز و پیشرفت گفت‌وگوهای صلح با طالبان به هیچ کشوری امتیاز نداده و نخواهد داد.
آقای غنی با بیان این‌که افغانستان قابل تقسیم نیست، افزود: دشمنان افغانستان سعی می‌کنند با حربه ایجاد تفرقه در کشور جنگ و نا آرامی را ایجاد کنند و از آب گله آلود ماهی بگیرند.
رییس‌جمهور غنی گفت: «جهاد مردم افغانستان برحق و متعلق به تمام کشورها است».
وی تأکید کرد با دستان خالی در برابر قوی‌ترین ارتش آن زمان به پیروزی رسیدیم. با دستان خالی از آزادی و آزادگی خود دفاع کردیم.
رییس‌جمهور محمد اشرف غنی در ادامه گفت: «رمز پیروزی ما در جهاد حفظ وحدت و یکپارچگی بود».
وی افزود در آن زمان مجاهدین از یک‌دیگر نمی‌پرسیدند که به کدام قبیله تعلق دارند و یا به کدام زبان صحبت می‌کنند بلکه فقط در یک احساس مشترک خود را فرزندان یک آب و خاک می‌دانستند.
رییس‌جمهور تأکید کرد اگر اتحاد آن زمان را حفظ می‌کردیم بدون شک می‌توانستیم نظامی را به وجود بیاوریم که زخم‌های ناشی از جنگ‌ها را درمان کنیم و خواسته‌های بعدی خود را محقق سازیم.
وی گفت: «امروز با درسی‌که از حوادث گذشته گرفته‌ایم نمی‌گذاریم دشمنان با ایجاد تفرقه یک بار دیگر صفوف اتحاد ما را هدف بگیرند و همکاری سه قوه را به هم بریزند».
رییس‌جمهور محمد اشرف‌غنی مبارزه با فساد اداری را نوعی جهاد دانست.
وی گفت: «همانگونه که نیروهای امنیتی کشور در جبهات جنگ علیه تروریستان و برای تأمین امنتی می‌جنگند، ما نیز باید جهادی دیگر در عرصه محو فرهنگ واسطه گری انجام دهیم».
رییس‌جمهور گفت: «ضرباتی که فاسدین و واسطه گران به نیروهای جوان این کشور می‌زنند کمتر از عملیات‌های تخریبی گروه‌های تروریستی نیست».
وی افزود وسطه گران و مفسدین با سرکوبی استعدادها و قرار دادن افراد ناشایست به جای افراد مسلکی با فرهنگ شایسته‌سالاری مبارزه می‌کنند.
رییس‌جمهور تأکید کرد دولت وحدت ملی در مبارزه با فساد جدی است و مردم نیز باید با حمایت از دولت در ایجاد یک اراده ملی مبارزه با فساد تلاش کنند.
اشرف غنی با اشاره به ظرفیت‌های افغانستان برای سرمایه‌گذاری خارجی گفت که بسیاری از کشورها آماده سرمایه گذاری هستند اما به دلیل ناامنی در افغانستان حضور نمی‌یابند.
رییس‌جمهور افغانستان اظهارداشت که نیروهای امنیتی افغانستان باید بدانند که تنها از کشور افغانستان دفاع نمی‌کنند بلکه اکنون آنها از همه منطقه مراقبت می‌کنند.
در عین حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان طی اظهاراتی در مراسم بزرگداشت این روز گفت: جهاد افغانستان مصداق فتح مبین بود.
وی افزود: طلسم یک ابرقدرت بزرگ در ۸ ثور شکست و مردم افغانستان در این روز طعم آزادی را چشیدند.
رییس اجرایی افغانستان اظهار داشت: اگر چه جهاد اسلامی افغانستان به پیروزی رسید اما دشمنان کشور ما از طرق مختلف نگذاشتند تا آرمان‌های جهاد اسلامی تحقق یابد و مردم مجاهد افغانستان از طعم شیرین پیروزی بهره مند شدند.
وی گفت: توطیه‌ها و دسایس دشمنان که تا امروز ادامه یافته است، با وجود نشاندن زخم‌های عمیق بر پیکر ملت افغانستان هرگز نتوانست اراده ملی ما را بشکند و راه ما را برای دفاع از آزادی، استقلال و تمامیت ارضی کشور سد کند.
آقای عبدالله گفت: هر کوششی که دولت وحدت ملی برای تامین صلح انجام داده به این خاطر بوده که آن‌هایی که آب در آسیاب دشمن می‌ریزند به ندای پاک ما لبیک بگویند و این خونریزی‌ها پایان یابد.
به گفتۀ رییس اجرایی حکومت وحدت: هر کسی که عمل تروریستی انجام دهد، تروریست و دشمن مردم افغانستان است. تروریسم داخلی و خارجی ندارد.
عبدالله گفت: حکومت وحدت ملی باید پاسخ‌گوی تمام مشکلات مردم باشد و از این مسوولیت طفره نخواهد رفت.
رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در ادامه اظهارات خود گفت: درسی که از تاریخ گرفتیم این است که ملت افغانستان هر زمان که متحد بوده پیروز شده و هر زمان که دچار اختلاف شده، به شکست محکوم شده است.
هم‌چنان، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و یکی از سخنرانان برنامۀ گرامی‌داشت از بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهدین گفت، افغانستان را در ۴ دهه اخیر میزبان تحولات بزرگ و شگرف تاریخی دانست و گفت: در این برهه تاریخ، مردم نظام‌های گوناگون را تجربه کرده است.
وی از کودتای کمونیستی ۷ ثور ۱۳۵۷ تا پیروزی مجاهدین در برابر این نظام در ۸ ثور ۱۳۷۱ را ۱۴ سال تاریخی برای مردم دانست و جهاد مجاهدین افغان را نیز در قالب همین بُرهه حساس عنوان کرد و گفت: پس از زمامداری کوتاه مجاهدین دوران سیاه طالبانی زندگی شیرین افغان‌ها را تلخ کرد.
معاون رییس‌جمهور افغانستان ۱۴ سال اخیر را فصل جدید در تاریخ افغانستان نام نهاد و جهاد را از خصوصیات و ویژگی‌های ملی و فرهنگی افغان‌ها دانست و گفت: عوامل داخلی، سیاسی و خارجی و حتی بین‌المللی در پیروزی مجاهدین نقش داشت، اما تمام تحولات بزرگ ناشی از خصوصیات فرهنگی ما افغانستانی‌ها بود.
آقای دانش با تأکید به اینکه ۴ اصل ارکان فکری جهاد شهروندان افغانستان بود، گفت: نخست روحیه آزادی‌خواهی و آزادی‌طلبی مردم ما ستم، استبداد، انحصار و زورگویی را شکست و شهروندان افغانستان با جرأت و مردانهگی در برابر نظامیان شوروی سابق ایستادند.
دانش ۷ ثور را آغاز دوران دیکتاتوری خواند که توأم با استبداد و خودکامگی نظام کمونیستی افغانستان بود.
سرور دانش با تأکید به اینکه زندگی امروز و دیروز شهروندان افغانستان باهم شباهت‌های زیادی دارد گفت: امروزه گروه‌های تروریستی خلاف اعتقادات، ارزش‌ها و فرهنگ ما حرکت دارند.
وی افزود: طالبان و گروه‌های همانند این گروه وارثان نظام کمونیستی هستند، زیرا با روحیه استبداد برخلاف منافع ملی، استقلال، فرهنگ ملی و اسلامی ما در حرکت هستند.
معاون رییس‌جمهور افغانستان طالبان را دشمن مردم و مجاهدین افغانستان خطاب کرد و گفت: شمار زیادی از رهبران ما به دست حلقات این گروه از بین رفته‌اند. صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ افغانستان در این مراسم، ۸ ثور را پُر افتخارترین روز تاریخ دانست و گفت: در این روز مجاهدین پیروز شدند به همین دلیل باید همه ساله از این روز تجلیل کنیم، زیرا این روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی جهاد شهروندان افغانستان را در ابعاد داخلی و خارجی دانست و گفت: اما سوگ‌مندانه مجاهدین هدف تهاجمات و مداخلات کشورهای همسایه و جهان قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه بی‌توجهی جهان سبب تاخت‌و‌تاز وحشیانه تروریست‌ها در افغانستان شده است، گفت: برخی سازمان‌ها تروریست‌ها را به عنوان سلاح راهبردی خود علیه مردم و دولت افغانستان استفاده کرده‌اند.
وزیر خارجه افغانستان افزود: با وجودیکه زخم ۱۴ سال نبرد علیه نظامیان شوروی التیام نیافته است، اما ما آغاز به مبارزه با تروریسم کرده‌ایم که این موضوع را یا جهان درک نمی‌کرد یا این تهدید را نمی‌پذیرفت.
ربانی افزود: وقتی جهان تروریست‌ها را به عنوان تهدید جدی جهان پذیرفت که احمدشاه مسعود شهید شد و حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا رخ داد.
آقای ربانی افزود: از ۷ ثور و کودتای کمونیستی تاکنون به جنگ تحمیلی روبه‌رو هستیم که در این جنگ یک طرف برای کشور و طرف دیگر برای تأمین منافع بیگانگان می‌جنگند.
وی با بیان اینکه ما در برابر تروریست‌های هستیم که ۲۰ سال پیش در برابر آن مقاومت کرده بودیم، گفت: در دولت‌های پیشین ما به صلح اولویت دادیم و تلاش کردیم تا به جنگ با صلح پایان دهیم، در راه صلح قربانی‌های زیادی دادیم، اما نباید صلح‌خواهی ما نقطه ضعف ما تلقی شده و دشمنان از آن بهره ببرند.
گرامی‌داشت شورای حراست و ثبات
از سویی هم، شورای حراست و ثبات، یکی از جریان های سیاسی کشور، با برگزاری مراسمی به روز پنج‌شنبه (۹ثور/اردیبهشت) از بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهدین گرامی‌داشت کردند.
عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی از اعضای برجستۀ این شورا هشدار می دهد که در صورتی که تغییرات اساسی در اوضاع فعلی کشور به وجود نیاید «مردم افغانستان به دنبال بدیلی برای حکومت وحدت ملی خواهند بود».
آقای سیاف گفت که اوضاع فعلی کشور نیازمند اصلاحات اساسی می باشد.
وی تصریح کرد: «ما خواهان این نیستم که حتا یک لحظه حکومت سقوط کند؛ اما اگر اوضاع به این گونه پیش برود؛ ما به دنبال بدیل حکومت هستیم».
این عضو ارشد شورای عالی حراست و ثبات گفت: آنان بارها در مورد صلح و امنیت به حکومت مشوره داده اند؛ اما توجهی به این مشورت ها صورت نگرفته است.
این رهبر جهادی خاطر نشان ساخت که “این مشورت ها برای امتیازطلبی نیست و فقط تلاشی برای تامین صلح در کشور” بوده است.
وی با انتقاد تند از کسانی که ارزش های جهادی را زیر سوال می برند از حکومت خواست تا جلوی این افراد را بگیرند.
تأکید کرد جهاد از فرایض دین اسلام است و اگر کسی مجاهد را جنگ سالار، غاصب و طالب پْست و مقام بداند در حقیقت به دین اسلام توهین کرده است.
وی افزود مردم مسلمان افغانستان شاید تعرض به منافع شخصی و کشوری خود را بتوانند تحمل کنند؛ اما هرگز تعرض به دین اسلام را نمی‌توانند نادیده بگیرند. مردم مسلمان افغانستان آزادی خواهی و بیگانه ستیزی را از دین گرفته‌اند.
عبدرب الرسول سیاف تأکید کرد تبلیغات منفی علیه مجاهدین و ارزش‌های جهاد یک برنامه از قبل سازماندهی شده و هماهنگ می‌باشد. وی می‌افزاید گروه‌های پشت پرده مجاهد ستیزی را شناسایی و طی یک تحقیق مفصل افشا خواهد کرد.
وی گفت: «یک جنگ پلید بر ضد عظمت و بزرگی ارزش‌های دین اسلام در کشور راه اندازی شده و عده‌یی زبان‌های کثیف و چتل خود را بازکرده‌اند و بر ضد مجاهدین تبلیغ می‌کنند».
استاد سیاف هُشدار داد که اگر جلو این گونه توهین ها از سوی حکومت گرفته نشود؛ کشور با خیزش گسترده مردمی روبرو خواهد شد و آنها باید منتظر عواقب آن باشند.
عبدرب الرسول سیاف در ادامه به عظمت و شکوه جهاد و مجاهد اشاره کرد و گفت: «با پیروزی جهاد بر حق مردم افغانستان روند تاریخی و جفرافیای سیاسی دنیا عوض شد و کشورهای زیادی از سلطه شوروی سابق و نظام کمونیستی رها شدند».
عبدرب الرسول سیاف در ادامه تأکید کرد شورای حراست و ثبات افغانستان هرگز به دنبال سرنگونی نظام نیست اما به سران دولت وحدت ملی توصیه می‌کند در تصامیم مهم مملکتی به شمول پروسه صلح از رهبران جهادی و مردم مشورت و کمک بگیرد.
این رهبر جهادی می‌افزاید، بی نظامی به دشمنان افغانستان اجازه می‌دهد نقشه‌های شوم خود در مورد تجزیه افغانستان را عملی کنند.
استاد سیاف می‌گوید پیشنهادات خود در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، حکومتداری خوب و بهبود ادارات محلی را به دولت وحدت ملی ارائه کرده‌ایم اما تا این لحظه به هیچ‌یک از پیشنهادات عمل نشده است؛ اگر رهبران جهادی همچنان از سوی حکومت در انزوا بمانند، مجبور خواهند شد به فکر یک نسخه بدیل باشند.
این چهره برجسه جهادی تأکید می‌کند مردم از ما توقع دارند و مسئولیت اسلامی و ایمانی ما حکم می‌کند که از خواسته‌های مردم دفاع کنیم؛ دولت وحدت ملی باید با عمل به خواسته‌های خود در راستای بهبود اوضاع کشور تلاش کند در غیر اینصورت مردم از آنها روی برخواهند گرداند.
عبدرب الرسول سیاف خطاب به سران حکومت وحدت ملی می‌گوید اگر به مفاد تفاهم‌نامۀ سیاسی که بر مبنای آن دولت وحدت شگل گرفت عمل نشود، کشور وارد فاز جدیدی از بحران خواهد شد.
وی تأکید کرد حکومت وحدت ملی از متن به حاشیه رفته است؛ عدول و تخطی از مفاد موافقت نامه سیاسی به معنای عبور از ارزش‌های مردمی است که می‌تواند پیامدهای منفی در برداشته باشد.
به گفته سیاف اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری لویه جرگه برای تعدیل قانون اساسی و گنجاندن پست نخست وزیری و برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها از وعده‌های حکومت کنونی به مردم بوده که هرگز عملی نشده است.
عبدرب الرسول سیاف خطاب به سران دولت وحدت ملی می‌گوید: «امروز که شما در خانه‌های آرام خود نشسته‌اید، چه کسانی در سنگرها از کشور دفاع می‌کند، بدون شک مجاهدین هستند که اکنون نیز در سنگر دفاع از کشور حضور دارند».
این رهبر جهادی می‌گوید نیروهای امنیتی هم در سنگر مبارزه با طالبان جان‌های خود را از دست می‌دهند و هم از پشت با شمشیر زبان‌های چهره‌های ضد دین کشته می‌شوند.
سیاف تأکید می‌کند اگر در تلاش برای حذف مجاهدین باشید، مثل این است که دست و پای شیران را بسته باشید تا شغالان ترسو بیایند و شیران در بند را زخم بزنند.
هم‌چنان، محمد یونس قانونی معاون اول رییس‌جمهور پیشین و عضو شورای حراست و ثبات، در مراسم بیست و چهارمین سالروز پیروزی جهاد ملت افغانستان گفت: هشتم ثور پیروزی انقلاب یک ملت بزرگ در دل تاریخ است.
آقای قانونی افزود: هشتم ثور کودتای برخاسته از تصمیم کودتاچیان نبود بلکه انقلابی از دل و خواست مردم مبتنی بر اعتقادات و ارزش‌های دینی و ملی مجاهدان افغانستان بوده و واکنش در برابر دو حرکت تاریخی و ننگین کودتای ۷ ثور، تجاوز و اشغال قشون شوروی در افغانستان بوده است.
این عضو شورای حراست و ثبات یادآور شد: کسانی که هشتم ثور را به بهانه حوادث تحمیلی پس از پیروزی به نقد می گیرند و عامدانه و خصمانه مورد توهین قرار می دهند، جفای بزرگی به ملت افغانستان می‌کنند.
قانونی با بیان اینکه در تاریخ افغانستان، مجاهدان همیشه در صف و خط مقدم مبارزه با دشمنان و تجاوزها حاضر می‌شدند، خاطرنشان کرد: مبارزه در برابر تجاوز انگلیس، تجاوز شوروی و حاکمیت تروریسم در گذشته توسط مجاهدان صورت گرفت بنابراین توهین به ۸ ثور، توهین به تاریخ افغانستان است.
به گفتۀ آقای قانونی: مردم فراموش نکنند کسانی که به هشتم ثور اهانت می‌کنند بهتر از هر کس دیگر می‌دانند دروغ می‌گویند و خصمانه تبلیغ کرده و حرف خود را باور نداشته و حلقات معینی اینها را سامان داده و تربیت می‌کنند.
آقای قانونی با تأکید بر اینکه مجاهدان در طول تاریخ همواره مورد نقد بوده اند، ادامه داد: حوادثی که بعد از هشتم ثور به ما تحمیل شد برخاسته از مجاهدین نبود بلکه توسط حلقات مشخص خارجی و پاکستان بر گرده و فرق ملت ما تحمیل شد.
قانونی گفت: «مگر پیش از مجاهدین در افغانستان بهشت برین حاکم بود؟ کسانی که خصمانه تبلیغ می کنند کجایند که بگویند پیش از مجاهدین، دو میلیون نفر کشته شد و مردم شرایط خوبی نداشتند و مدینه فاضله پیش از آن بر افغانستان حاکم نبوده است».
او تأکید کرد: دسیسه سازمان یافته برخی علیه مجاهدین امروز به وضوح مشخص می‌شود و باید جلو آن گرفته شود.
ولایت‌های پنجشیر، بلخ، کندز، تخار، هرات و پروان از ولایت‌های بودند که با برگزاری مراسم ویژه بیست و چهارمین سالروز پیروزی مجاهدین را گرامی داشتند.
مردم پنجشیر با حضور گسترده در مزار قهرمان ملی، از هشتم ثور گرامی‎‌داشت به عمل آوردند.
آنان، از نقش شهید مسعود در پیروزی جهاد مردم افغانستان ستایش کرده و گفتند که جهاد افغانستان در تاریخ به خط زرین ثبت است و هیچ دسیسه‌ و توطیه‌یی نمی‌تواند این دست‌آورد کلان و با عظمت را نادیده جلوه دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.