ارگ و دفتر شورای امنیت ملی: ابعاد حادثه ریاست حفاظت از رجال برجسته روشن می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 12 ثور 1395 - ۱۱ ثور ۱۳۹۵

کار کمیسیون بررسی رویداد پل محمود خان به شدت جریان دارد و ممکن در پایان همین هفته گزارش شان را با رسانه‌ها شریک سازند.
مسوولان در شورای امنیت و ریاست‌جمهوری می‌گویند: کمیسیون حقیقت‌یاب رویداد پل محمود خان به شدت مصروف یافتن حقایق اند که به زودی یافته‌های شان با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.
اما آگاهان سیاسی باورمند نیستند که این کمیسیون بتواند حقایق را با مردم شریک بسازند.
mandegar-3به باور آنان: این کمیسیون فقط برای فروکش کردن احساسات مردم ایجاد شده و کاری ازدست آن برنمی‌آید و نمی‌تواند حقایق را به مردم بگویند.
این واکنش‌ها در پی حمله انتحاری مرگبار سه‌شبنه دو هفته قبل پل محمود خان کابل که ۶۴ کشته و ۳۴۷ زخمی بر جا گذاشت، ابراز می‌شود.
پس از این رویداد خونین، رییس‌جمهورغنی دستور ایجاد یک کمیسیون حقیقت‌یاب به شمول، اعضای ریاست امنیت ملی، وزارت دفاع، داخله، اداره امور و دادستان کل را برای بررسی این رویداد صادر کرد.
اکنون حکومت ادعا دارد که این کمیسیون به پیشرفت‌هایی دست یافته و به زودی یافته‌های شان را با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.
اما آگاهان سیاسی باورمند نیستند که این کمیسیون بتواند عاملان این رویداد خونین را به مردم افغانستان معرفی کنند.
ولی تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید: کار کمیسیون بررسی رویداد پل محمود خان به شدت جریان دارد؛ بنابراین ممکن در پایان همین هفته گزارش تکمیل گردیده و با رسانه‌ها شریک ساخته شود.
وی تاکید کرد:جزییات بررسی کمیسیون در حال حاضر طوری نیست که با رسانه‌ها شریک ساخته شود، اما به زودی همان بخشی آن که رسانه‌یی باشد، با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شود.
سخنگوی شورای امنیت به روزنامه ماندگار گفت: تلاش ما این است که به زودی یافته‌های این کمیسیون را از طریق رسانه‌ها با مردم شریک سازیم.
به گفته او: این کمیسیون که به ریاست امنیت ملی ایجاد گردیده و اعضای آن شامل شورای امنیت ملی، وزارت امور داخله، وزارت دفاع ملی و ریاست حفاظت از رجال برجسته سیاسی می‌باشد؛ روی چگونه‌گی حادثه، عوامل حادثه و دلایل دیگر حادثه سخت کار می‌کنند و پیشرفت‌های نیز داشته اند.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری نیز از آغاز کار کمیسیون حقیقت یاب رویداد پل محمود خان خبر داده می‌گوید: کار این کمیسیون به شدت جریان دارد.
مرتضوی گفت: به این کمیسیون هدایت داد شده تا تمام ابعاد قضیه را بررسی کنند و همین اکنون این کمیسیون به شدت مصروف یافتن حقایق اند که به زودی یافته‌های شان با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.
با این حال اداره امور نیز از پیشرفت‌های در بررسی‌های شان خبر داده می‌گویند که یافته‌های شان در مورد رویداد پل محمود خان را با رسانه‌ها شریک خواهد کرد.
به گفته مسوولان در اداره امور: بررسی چگونه‌گی رویداد پل محمود خان توسط کمیسیون ایجاد شده به شدت جریان دارد و به نتایج هم دست یافته اند که آن را به زودی با مردم شریک ساخته خواهد شد.
اما سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل می‌گوید: این چنین کمیسیون‌ها فقط برای فروکش کردن احساسات مردم ایجاد می‌شود و نتیجه‌ی نخواهد داشت.
او تاکید کرد: بارها مردم شاهد ایجاد این چنین کمیسیون‌های نمایشی بوده اند که یکی از نمونه‌های آن کمیسیون حقیقت‌یاب کندز است که در نهایت مردم نفهمیدند که کی‌ها در تصرف کندز توسط طالبان مقصر بوده‌اند.
سیحون تصریح کرد: هیچ کمیسیون این چنین را ما سراغ نداریم که کاری موثری انجام داده باشند، بنابراین ایجاد چنین کمیسیون‌ها فقط برای اخفال کردن و فروکش کردن احساسات مردم ایجاد می‌شود.
به گفته استاد سیحون: همواره به چند دلیل بررسی‌ها و تحقیقات کمیسیون‌ها، زمانیکه به نقطه احساس برسد، خود به خود رنگ می‌بازد.
او افزود: رسانه‌ها گزارش دادند، فردی که به حیث رییس همین بخش امنیتی گماشته شده، مسوول تدارکات شفاخانه چهارصد بستر بود، چطور ممکن است مسوول تدارکات یک شفاخانه، به حیث مسوول امنیتی یک ریاست گماشته شود؟
این استاد دانشگاه با انتقاد از حکومت گفت: چرا کار به اهل کار سپرده نمی‌شود، چرا مراقبت صورت نمی‌گیرد، تجسس امنیتی کارآمد نیست و صدها چرا دیگر.
استاد سیحون گفت: بنابر همین موارد نمی‌توان امیدوار بود که کمیسیون حقیقت یاب بتواند حقایق با مردم شریک بسازد، زیرا نمی‌توانند کم‌کاری‌های شان را با مردم شریک سازند.
این در حالیست که رییس‌جمهور غنی مدیر تدارکات شفاخانه سردار محمد داوود را به‌ حیث سرپرست این اداره تعیین کرده بود و نزدیک به سه ماه پیش، رییس و ۲ معاون ریاست امنیت حفاظت از رجال برجسته را برکنار کرده بود و در بیشتر از سه ماه اخیر، این ریاست از سوی سرپرست اداره می‌شد. از سوی دیگر، مقام‌های این ریاست در سال‌های اخیر سرای حاجی نعیم کوچی را بخش آسیب‌ پذیر شناسایی کرده بودند و کوشیده بودند تا این سرای را استملاک کنند، اما گفته می‌شود که به علت نفوذی که حاجی نعیم کوچی دارد، این کار انجام نشده بود.
در حدود دو دقیقه پس‌ از این رویداد، چند تفنگدار، که لباس کارمندان امنیت قطعه حفاظت از رجال برجستۀ سیاسی را بر تن داشتند، از راه سرای حاجی نعیم کوچی به این ریاست حمله کردند. مهاجمان در نخستین ساختمان این ریاست، که بخش آموزشی این ریاست است، حدود ۲۰ کارمند این ریاست را گلوله‌ باران کردند.
۱۰ کارمند دیگر این ریاست، که به گوشه‌ ای پنهان شده بودند، نیز از سوی حمله‌ کننده‌ ها کشته شدند.
این درگیری بیش از ۲ ساعت ادامه داشت و یکی از این حمله ‌کننده‌ ها پس‌ از دورکردن لباس‌های نظامی‌اش از راه سرای نعیم کوچی فرار کرد.
در این رویداد ده‌ها موتر دولتی که در سرای حاجی نعیم کوچی ایستاد بودند، ویران شدند و رانندگان شماری از این موترها جان باختند.
ریاست امنیت حفاظت از رجال برجستۀ سیاسی، در همسایگی مسجد عیدگاه موقعیت دارد و تمامی طرف‌های این ریاست به شدت محافظت می‌شد، اما درغرب آن سرایی است مربوط به حاجی نعیم کوچی، یکی از افراد پر نفوذ کوچیان.
و اما حاجی نعیم کوچی کیست؟
فرمانده یک واحد کلانِ نظامی طالبان در زمان حکومت این گروه بود که پس از شکست طالبان این فرد توسط امریکایی‌ها بازداشت و چهارسال را در زندان گوانتانامو زندانی بود که بعداً با وساطت حامد کرزی از گوانتانامو به افغانستان آورده شد و سپس آزاد گردید.
پسر حاجی نعیم کوچی در شورای ملی به عنوان نماینده کوچی ها برگزیده شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.