تـوتاپ از سالنــگ می‌گـذرد/ معترضان: عدالت و انکشاف متوازن در نظر گرفته نشده است

گزارشگر:سه شنبه 14 ثور 1395 - ۱۳ ثور ۱۳۹۵

مسوولان دولتی اعلام کردند که پروژه انتقال برق ترکمنستان به افغانستان (توتاپ) از مسیر سالنگ می‌گذرد، اما مردم بامیان و دایکندی هم از این برق مستفید می‌شوند.
مقام‌های وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا روز گذشته در نشستی خبری در کابل اعلام کردند که این خط از مسیر سالنگ می‌گذرد، اما ۳۰۰ میگاوات mandegar-3آن از منطقه پشته‌سرخ ولایت پروان به ولایت‌های بامیان و دایکندی انتقال می‌یابد.
امان‌الله غالب، معین مالی و اداری وزارت انرژی و آب می‌گوید که منابع مالی و تخنیکی لازم برای عملی‌شدن این طرح در اختیار آنان قرار گرفته و پس از تصمیم نهایی، آنان مرحلۀ اجرایی را آغاز خواهند کرد.
آقای غالب می‌گوید که بودجه این طرح از پل‌خمری تا کابل ۱۱۷ میلیون دالر است که از سوی امریکا و جاپان تمویل می‌شود.
معین مالی و اداری وزارت انرژی و آب هشدار می‌دهد که اگر تا پایان سال جاری میلادی کار این پروژه آغاز نشود، جاپان از کمک برای انتقال این خط انرژی به بامیان، که ۱۲ میلیون دالر است، انصراف می‌دهد.
شرکت فیشنر آلمانی که مسؤولیت طرح جامع اعماری/ماستر پلان ۲۰ سالۀ برق افغانستان را به عهده داشت، سه سال پیش پس از یک بررسی، مسیر بامیان را نسبت به مسیر سالنگ ترجیح داده بود. بر پایۀ این بررسی بامیان به خاطر داشتن معدن‌ ذغال سنگ دره صوف بیشتر می‌تواند از این طرح مستفید شود و این مسیر نسبت به سالنگ که هرازگاهی با تهدیدات برف کوچ و زلزله روبه‌روست، مصونتر است.
اما مسوولان وزارت انرژی و آب مسیر سالنگ را به دلیل کوتاه‌بودن نسبت به مسیر بامیان ترجیح می‌دهند و می‌گویند که اگر این خط انرژی از مسیر سالنگ بگذرد، زمان کمتری را در بر گرفته و در هزینۀ آن ۲۱ تا ۳۴ میلیون دالر پس‌انداز می‌شود.
واکنش‌ها
تغییر مسیر پروژه برق توتاپ واکنش‌هایی را به وجود آورده است.
برخی چهره‌های سیاسی این مسأله را قومی عنوان کرده و گفته‌اند که این اقدام خلاف اصل عدالت و انکشاف متوازن است.
اما برخی از فعالان سیاسی گفته‌اند که بر اساس معیارهای تعیین‌شده مسلکی و پس از مشوره‌های فراوان حکومت دست به تغییر مستیر این پروژه زده است.
کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، با نشر بیانیه‌یی در واکنش به تغییر مسیر پروژه توتاپ از مردم خواسته است که مثل حادثه ۲۰ عقرب، در برابر حق‌شان ایستادگی نمایند.
در بیانیه‌یی که از سوی آقای خلیلی منتشر شده، آمده است: «مردم یقیناً می‌دانند که حق گرفتنی است نه دادنی. بناً از شما مردم آگاه و عزتمند می‌خواهم که در این موضوع تا آوردن تغییر در تصمیم حکومت، به شیوه مدنی، ایستاده‌گی نمایید.
همچنان سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور، امروز دوشنبه ۱۳ عقرب، با نشر اعلامیه مطبوعاتی، وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا را مسوول اصلی نادیده گرفتن مناطق مرکزی کشور خوانده است.
اما عبدالستار خواصی نماینده پروان در تماس با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: راه سالنگ نسبت به بامیان برای انتقال برق توتاپ کم هزینه است.
آقای خواصی گفت: عبور برق توتاپ می‌تواند پس از طی دره سالنگ، به بامیان انتقال یابد و مردم شریف بامیان از برق مستفید شوند.
این نماینده مردم افزود: به باور آگاهان امور اقتصاد عبور لین برق توتاپ از راه سالنگ نسبت به بامیان هزینۀ کمتر برمی‌دارد. به گفته او، در مورد انتقال پروژه برق توتاپ از راه بامیان مجلس نماینده‌گان چیزی نگفته است.
اما، احمد بهزاد یکی دیگر از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید: مطالعاتی را که نهادهای خارجی به‌خصوص موسسۀ «فیشنر» آلمانی انجام داده‌اند، بهترین مسیر به‌خاطر انتقال لین‌ برق ۵۰۰ کیلوات (توتاپ) از ترکمنستان به کابل مسیر بامیان دانسته اند.
آقای بهزاد افزود: طرح انتقال لین برق از راه سالنگ می‌تواند برای مردم بامیان چالش آفرین باشد و انتقال پروژه برق (توتاپ) از دره سالنگ توجیه اقتصادی و عقلانی ندارد.
او با رد این موضوع که عبور برق از بامیان نسبت به سالنگ پرهزینه تمام می‌شود، گفت: در نشستی که با مسوولان وزارت انرژی و آب داشتیم معلوم شد که عبور لین برق توتاپ از مسیر بامیان پرهزینه تمام نمی‌شود.
آقای بهزاد خاطر نشان کرد که پروژه انتقال توتاپ یک ملیارد دالر هزینه بر می‌دارد که با انتقال آن از مسیر سالنگ یا بامیان تفاوت اندک دارد.
این موضوع به یکی از بحث‌برانگیزترین مسایل روز تبدیل شده است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را جنبه قومی و سیاسی داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.