راه رسیدن به موفقیت از طریق تنفس صحیح

گزارشگر:سه شنبه 21 ثور 1395 - ۲۰ ثور ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3به طور عادی متوجه تنفسِ خود نیستید، اما اگر بتوانید نفس کشیدن‌تان را تحت کنترل بیاورید و هدف‌مند نفس بکشید، می‌توانید کلی سود ببرید. این نوشته به شما یاد می‌دهد که در هر وضعیتی چه‌گونه نفس بکشید.
داکتر جان مالکوم کنــــدی، فوق تخصص جراحی قلب، در مرکز پزشکی هاربور یو‌سی‌ال‌ای، هر موقع که یک جراحی سخت و حساس پیش رو دارد، در مقابل تخت جراحی می‌ایستد و شروع به نوع خاصی از نفس کشیدن می‌کند. خودِ او این تنفس را «تنفس هفت‌شماره‌یی» می‌نامد و می‌گوید: «من چه‌گونه‌گی عمل جراحی و موفقیتِ آن را در ذهنم تجسم می‌کنم، بعد نفس عمیق می‌کشم و بازدم را در هفت شماره انجام می‌دهم».
کاری که داکتر کندی می‌کند، مشابه کاری است که ورزشکاران در روز مسابقه و زیر فشار اضطراب انجام می‌دهند. اما آیا شما هم می‌دانید در چه حالتی، چه‌طور نفس کشیدنی به نفع شماست؟

اگر می‌خواهید کمتر درد داشته باشید
در دانشگاه کالیفرنیا و در مرکز سرطان‌شناسی ایالتی سانفرانسیسکو، برای بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، دوره‌های آموزش تنفس برگزار می‌شود. در این دوره، شیوه تنفس خاصی به این بیماران یاد داده نمی‌‌شود، بلکه از آن‌ها خواسته می‌شود شیوه طبیعی تنفسِ خود را پیدا کنند و به آن توجه کنند و سعی کنند عمق تنفس خود را بیشتر کنند و راحت‌تر نفس بکشند. در واقع در این دوره‌ها هر کسی سعی می‌کند بفهمد شیوه معمولِ نفس کشیدنش چه‌گونه است و با چه نوع تنفسی حالت بهتری دارد. این دوره باعث شده که این افراد خواب بهتری داشته باشند و در جلسات شیمی‌درمانی هم درد کم‌تری را تجربه کنند. داکتر آناند دراوانا، متخصص سرطان‌شناسی در این مرکز می‌گوید: «هدف این تلاش‌ها این است که به افراد نشان داده شود که نوع معمول تنفس آن‌ها چیست و آن‌ها هر زمان که نوع تنفس‌شان تغییر کرد، بتوانند به نوع تنفس معمولِ خود برگردند و در نتیجه، حال بهتری داشته باشند.»

خسته‌گی را از ریه‌تان بیرون کنید
اگر احساس می‌‌کنید که بی‌حال و خسته هستید و توان انجامِ هیچ کاری را ندارید، بد نیست شیوه تنفس «آرنج» را امتحان کنید. مطالعات نشان داده که این‌گونه تنفس که به تنفس سریعِ شکمی گفته می‌شود، می‌تواند تعداد ضربان قلب و فشار خون انسان را کاهش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.