وزرای معارف و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی: تا ده سال آینده همۀ دانش‌آموزان به انترنت دست‌رسی می‌یابند

- ۱۰ دلو ۱۳۹۱

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تا سه ماه آینده پنج لیسۀ مسلکی وزارت معارف را به انترنت وصل می‌کند.
وزرای معارف و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفته‌اند، تا ده سال آینده تمام دانش‌آموزان مکاتب دولتی افغانستان از خدمات انترنتی مستفید می‌شوند.
فاروق وردک وزیر معارف روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک با امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفته‌اند که بر اساس یک قرارداد جدید، در قدم نخست پنج مکتب مسلکی خصوصی را با خدمات انترنتی وصل می‌کنند.
فاروق وردک گفت: «در ده سال آینده تعداد مکتب‌های افغانستان به بیست و سه هزار و هفت صد می‌رسد که در آن شانزده میلیون فرزند این وطن مصروف تعلیم باشند، می‌خواهیم در تمام مکاتب لابراتوارهای کمپیوتری باشد.»
مقام‌ها می‌گویند که مصارف این برنامه به دو میلیون دالر می‌رسد و از بودجۀ حکومت پرداخته می‌شود.
امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در این نشست گفت که این برنامه را به گونۀ امتحانی در پنج انستیتوت مسلکی وزارت معارف آغاز می کنند.
او گفت: «پنج مکتب که در کابل در نظر گرفته شده، فکر کنم بسیار مشکل نخواهد بود تا در سه ماه آینده به انترنت وصل شوند. البته پنجاه لیسۀ که در پروگرام است آن‌ها را مشترکاً انتخاب می‌کنیم هدف این است که قبل از ختم سال ۱۳۹۲ پنجاه لیسه عملاً به لابراتوارهای کمپیوتری فعال باشد و در آینده در خدمت جوانان که در مکتب‌ها هستند مورد استفاده قرار گیرد.»
انستیتوت میخانیکی، لیسه نسوان تجارت، سید جماالدین افغان و انستیتوت‌های تعلیم تربیه شامل نهادهای اند که در دور نخست با انترنت وصل می‌شوند.
پیش از این وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی دانشگاه‌های دولتی شهر کابل را با خدمات انترنت مجهز ساخت.
از سوی دیگر، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که تلاش می‌کنند تا در کنار توسعه انترنت قیمت مصرف آن را کاهش بدهند و کیفیت را بلند ببرند.
وی همچنان گفت که تا دو سال آینده با توسعۀ خدمات انترنت در کشور، هشتاد درصد نفوس این کشور تحت پوشش خدمات انترنت «تری جی» قرار خواهند گرفت.
اما شماری از استفاده کننده‌های انترنت در شهر کابل از پایین‌بودن سرعت انترنت و بلند بودن قیمت آن شکایت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.