مسافران جاده‌ها سپر انسانی طالبـــان

گزارشگر:سه شنبه 21 ثور 1395 - ۲۰ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3چندی پیش به این طرف شبه‌نظامیان طالبان، کارمندان دولتی و موسسات خارجی، سربازان ارتش و پولیس و همچنین مسافران را از مسیر کابل – تورخم به اسارت گرفته و از خانواده‌های آنان و دولت افغانستان اخاذی می‌کنند.
پیش از این شاهراه‌های کابل – بهسود و کابل – هرات مرگ‌بارترین مسیر برای مسافران محسوب می‌شد، زیرا طالبان با تسلط به برخی مناطق این شاهراه‌ها اقدام به آدم‌ربایی می‌کردند.
این در حالی است که وضعیت امنیتی در این شاهراه‌ها با تشدید نیروهای دولتی اندکی بهبود یافته ولی شاهراه کابل – تورخم به یکی دیگر از ناامن‌ترین شاهراه‌های افغانستان برای مسافران تبدیل شده است.
طالبان هرازگاهی در این شاهراه‌ها حضور یافته و ماشین‌های مسافربری را متوقف کرده و مسافران را پیاده می‌کنند و پس از آن این مسافران را یا به اسارت برده و یا از آنها به عنوان سپر انسانی در نبرد با نیروهای افغانستانی استفاده می‌کنند.
مسافران سپر انسانی طالبان
زبیر خان رانندۀ موتری که از ۵ سال به این طرف در شاهراه کابل – تورخم مشغول فعالیت است، در خصوص آدم‌ربایی طالبان به خبرنگار ما گفت: هر از گاهی طالبان مسلح برخی مناطق این شاهراه را برای یک تا ۲ ساعت تحت تصرف در می‌آورند.
او افزود: طالبان مسافران موترهای مسافربری و حتا راننده‌های موتر‌های باربری را پیاده کرده و از آنها به عنوان سپر انسانی در نبرد با نیروهای افغانستانی استفاده می‌کنند.
او با تأکید بر اینکه کارمندان دولتی و موسسات خارجی، فعالان رسانه‌یی، سربازان ارتش و پولیس را شبه‌نظامیان طالبان پس از دستگیری آنها را به اسارت می‌برند، تصریح کرد: طالبان این اسیران را در برخی موارد در برابر آزادی شبه‌نظامیان خود از سوی دولت، آزاد می‌کنند.
این راننده افزود: در برخی موارد شبه‌نظامیان طالبان، اسیران را کشته و اجازه نمی‌دهند تا دوباره آزاد شده و به هدف خود برسند.
زبیرخان با تأکید بر اینکه پس از پیاده کردن مسافران بی‌گناه توسط طالبان، نیروهای پولیس و ارتش به مقر طالبان می‌رسند، گفت: در صورتی که درگیری بین طالبان و نیروهای افغانستانی رُخ دهد، طالبان از مسافران به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و مانع انجام عملیات‌های نظامی نیروهای افغانستانی می‌شوند.
طالبان با سپرهای انسانی خود چه می‌کند؟
با این حال، زهرا صدیقی عضو شورای ولایتی ننگرهار در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تأیید اسارت برخی مسافران توسط شبه‌نظامیان گفت: هر هفته ده‌ها مسافر گروگان، جانان خود را از دست می‌دهند.
صدیقی افزود: اگر این مسافران در جریان درگیری با نیروهای افغانستان کشته نشوند، طالبان پس از پایان نبرد آنها را با خود برده و از بین می‌برند.
این عضو شورای ولایتی از مسئولان نظامی و مقام‌های محلی ننگرهار خواست تا به امنیت این شاهراه توجه جدی کرده و تلاش کنند تا نیروهای بیشتری را در این مناطق مستقر کنند.
طالبان به دنبال اخاذی از کارمندان دولتی
ذبیح‌الله زمری عضو دیگر شورای ولایتی ننگرهار در گفت‌وگو با رسانه‌ها در این خصوص اظهار داشت: طالبان بیشتر آدم‌ربایی‌ها را جهت اخاذی انجام می‌دهند.
او با تأکید بر اینکه آدم‌ربایی‌ها بیشتر در مسیر «جلال‌آباد – تورخم» است گفت: شاهراه کابل – جلال‌آباد از امنیت نسبی برخوردار است، اما باز هم در برخی موارد شاهد آدم‌ربایی هستیم.
زمری شاهراه جلال‌آباد – تورخم را برای مسافرت مسافران خطرناک توصیف کرد و گفت: در اکثر موارد کارمندان گمرگ‌ها از این مسیر ربوده می‌شوند، اما پس از اینکه خانواده آنها به طالبان پول می‌پردازند، آزاد می‌شوند.
او با بیان اینکه تاکنون به صورت صددرصد مشخص نشده که این آدم‌ربایی‌ها از سوی طالبان انجام شده، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که مسافران توسط شبه‌نظامیان داعش و سارقان ربوده شده‌اند.
ضعف مسولان نظامی دلیل ادامه آدم‌ربایی
تلاش زیادی کردیم تا اظهارات و واکنش مسولان دولت محلی و نظامی ننگرهار را در خصوص افزایش آدم‌ربایی‌ها از زبان عطالله خوگیانی سخنگوی والی و حضرت حسین مشرقی‌وال سخنگوی فرماندهی پولیس این ولایت جویا شویم، اما با وجود تماس‌های مکرر قادر به صحبت با آنان نشدیم.
ذبیح‌الله زمری در خصوص اقدامات نیروهای افغانستان در واکنش به این آدم‌ربایی‌ها اظهار داشت: نیروهای افغانستان در حد توان در راه پایان این معضل جانفشانی کرده و می‌کنند.
او با استقبال از فعالیت نیروهای افغانستان در شاهراه‌های کابل – جلال‌آباد و جلال‌آباد – تورخم، دلیل ادامه آدم‌ربایی‌ها را ضعف نیروهای امنیتی و پولیس دانست و از دولت مرکزی خواست تا افراد شایسته و صادق را در رأس ادارات و سمت‌های نظامی بگمارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.