صلاح الدین ربانی: حکومت ما را در جریان اعدام یکی از عاملین ترور استاد برهان الدین ربانی نگذاشته بود

گزارشگر:سه شنبه 21 ثور 1395 - ۲۰ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور می‌گوید که حکومت، حزب جمعیت اسلامی افغانستان و خانوادۀ شهید برهان‌الدین ربانی را در رابطه به اعدام یکی از عاملین ترور پدرش در جریان نگذاشته بود.
صلاح‌الدین ربانی با نشر اعلامیه‌یی در صفحۀ رسمی فیسبوک‌اش نگاشته است: «جمعیت اسلامیِ افغانستان و خانواد شهید پروفیسور برهان‌الدین ربانی در رابطه به تطبیق این حکم از سوی مراجع مربوط، در جریان گذاشته نشده‌اند.»
آقای ربانی افزوده است که برای شناسایی عوامل پیدا و پنهان این قضیه و روشن شدن هر چه بیشتر موضوع ترور برهان‌الدین ربانی، تحقیقات گسترده‌تر و شفاف صورت گیرد.
روز گذشته حکومت افغانستان ۶ تروریست وابسته به گروه‌های القاعده، طالبان و حقانی را اعدام کرد.
در میان این افراد شخصی به نام حمیدالله، عضو گروه طالبان و یکی از عاملین شهادت استاد برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح نیز شامل بود.
صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور در مورد حمیدالله در اعلامیه خود نوشته است: «تا جایی که به ما اطلاع داده شده است، حمیدالله‌نام، عامل انتقال فرد انتحاری از ولایت قندهار به کابل بود و به یقین، رازهای زیادی از این حادثه المناک را با خود داشت. فرد انتحاری که به‌وسیلۀ حمیدالله‌نام به کابل انتقال داده شده بود، چند روز را در یکی از مهمانخانه‌های حکومت سپری کرد و در نهایت به منزل استاد شهید انتقال داده شد و سبب شهادت رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان گردید که هرکدام از این مراحل، تحقیقات همه‌جانبه را لازم داشت و دارد.»
در این اعلامیه افزود شده است: «هم‌چنان جمعیت اسلامیِ افغانستان، بار دیگر تاکید می‌کند که باید عاملینِ ترورهای زنجیره‌‌ای که شخصیت‌های این حزب را طی ۱۵ سال اخیر به شهادت رسانیدند، شناساییِ و تمام ابعاد قضایای ترورهای زنجیره‌‌ای برای مردم افغانستان روشن شوند. ما طی سال‌هایِ گذشته، پیوسته تاکید کرده‌ایم که قضایای ترورهای زنجیره‌‌یی به‌صورت جدی پیگیری شوند؛امّا متاسفانه تا حالا در این زمینه، اقدامی‌که بتواند قناعت مردم را فراهم آورد، انجام نشده ‌است.»
پروفیسور برهان الدین ربانی در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در ولایت بدخشان به‌دنیا آمد. او رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و رییس جمهور سابق افغانستان بود. استاد برهان الدین ربانی زمانی که رییس شورای عالی صلح بود، به تاریخ ۲۹ سنبله ۱۳۹۰ خورشیدی، در یک حمله انتحاری در خانۀ خود در وزیر اکبر خان کابل، شهید شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.