کرزی در واکنش به سخنان غنی: مارشال افغانستان شخصیتی باوقار بود/ غنـی از مـردم افغانستان پـوزش بخـواهـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۳۱ سنبله ۱۳۹۸

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اخیراً در یکی از سخنرانی‌های کمپاینی‌اش مدعی می‌شود، زمانی که او وزیر مالیه بود، مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری در جلسۀ کابینه برایش پیشنهادِ رفع محصول دو عراده موتر را می‌دهد و او پیش اعضای کابینه ورق پیشنهادی مارشال افغانستان را پاره می‌کند و برایش هشدار می‌دهد که از این پس او وزیر مالیه است و نمی‌تواند برایش تعیین تکلیف کند.
mandegarآقای غنی در ادامۀ این همایش مدعی می‌شود که مارشال فهیم بار دیگر نزدش آمد و پیشنهادِ کرد که برای پنج‌صدهزار سربازم معاش بده، اما باز هم او برایش می‌گوید که پنجاه هزار سرباز هم نداری و من برایت پول نمی‌دهم. آقای غنی می‌افزاید که یک‌سال برای معاون ریاست‌جمهوری معاش نمی‌دهد و در نهایت، آقای فهیم نزدش می‌آید و می‌گوید: «نه به زر علاقه‌ داری، نه به زن علاقه‌ داری و نه به زمین. همرایت مه چه رقم گذاره کنم؟».
مسوولانِ بنیاد مارشال محمدقسیم فهیم به این سخنان رییس حکومت را رد کرده و آن را «غیرمسوولانه» و «افتراآمیز» خوانده است. در اعلامیۀ بنیاد مارشال محمدقسیم فهیم آمده است که آقای اشرف غنی به شکل مبالغه‌آمیز ادعا می‌کند که به حیث وزیر مالیۀ وقت از تطبیق اوامر مارشال افغانستان تمرد کرده بود.
حامد کرزی رییس جمهوری پیشین کشور نیز در اعلامیه یی گفته است که مارشال محمدقسیم فهیم از شخصیت های با وقار افغانستان بود.
در اعلامیۀ آقای کرزی آمده است: متاسفانه که در یکی از کمپاین‌های انتخاباتی در مورد مارشال محمدقسیم فهیم حرف‌های ناشایسته گفته شد.
آقای کرزی گفته است: من مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم را در دو دور ریاست‌جمهوری‌ام که به صفت معاون اول ریاست‌جمهورى ایفا وظیفه نمود و نیز قبل از آن شخصیت با وقار، وطندوست، متدین و متعهد به منافع ملی و اتحاد و اتفاق مردم افغانستان دریافتم.
در اعلامیۀ بنیاد مارشال فهیم نیز گفته شده که مارشالِ افغانستان در آن زمان سمت‌های معاونیت اول رییس‌جمهور و وزیر دفاع را به عهده داشت و با آنکه اختلاف دیدگاه در جلسات کابینه یک امر طبیعی است، اما در آن زمان آقای غنی از لحاظ موقف سیاسی و دولتی در جایگاهی قرار نداشت که متناسب مدعای‌شان باشد.
به نقل از اعلامیۀ بنیاد مارشال محمدقسیم فهیم: «اظهارات رییس‌جمهور غنی که ظاهراً در یک جلسه کمپاین انتخاباتی صورت گرفته به گمان اغلب جنبۀ تبلیغاتی دارد. با توجه به اصل تفکر مارشال افغانستان مبنی بر هم‌دیگرپذیری و گذشت، با احترام به آقای اشرف غنی، اظهارات‌شان در مورد مارشال افغانستان را تقبیح نموده و آن را خلاف اخلاق سیاسی، آداب مردم افغانستان و به دور از شأن رییس‌جمهور یک کشور اسلامی می‌دانیم».
در سوی دیگر، اعضای مجمع ملی جوانان افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری در این زمینه، از محمداشرف غنی خواستند تا از مردم افغانستان پوزش بخواهد. اعضای این مجمع می‌گویند که آقای غنی به مارشال و مردم افغانستان اهانت کرده است. به گفتۀ آنان: «اهانت به مارشال افغانستان، اهانت به کُل مردم افغانستان است و تا زمانی که آقای غنی از اظهاراتش پوزش نخواهد، مجمع ملی خاموش نخواهد بود».
سیدعبدالله هاشمی، رییس این مجمع گفت: مارشال فهیم در برابر تجاوز ارتش سرخ نقش برازنده داشت و زمانی که قهرمان ملی افغانستان شهید شد، مارشال توانست آرزوهای قهرمان ملی را برآورد سازد. سیدعبدالله هاشمی آقای غنی را دروغ‌گو و فاقد برنامه برای افغانستان خواند و گفت که نظام امروز افغانستان مدیون مبارزات و فداکاری‌های مجاهدین و در رأس آن مارشال فهیم فقید است.
آقای هاشمی بیان می‌دارد که هر نوع افترا بستن و توهین کردن به مارشال فهیم، جنایت و سبُک‌نگری است. او افزود که مارشال افغانستان «عالمِ وطن‌دوست و خداپرست» بود. آقای هاشمی بیان داشت که آقای غنی پیش از این به قهرمان ملی کشور و شهید صلح استاد ربانی نیز توهین کرده است. آقای هاشمی اظهار داشت: آقای غنی باید بداند که «شاگردان راه مارشال زنده هستند و اجازه نخواهند داد کسی که پاسپورت امریکایی دارد، رییس‌جمهور آینده شود.»
در عین حال، این اظهارات آقای غنی واکنش برخی از شهروندان و دوستان و نزدیکان مارشال فهیم را نیز در پی داشته است. عزیز آریانفر، نویسنده و از دوستان مارشال فهیم در صفحۀ رسمی فیسبوکش تحت عنوان «اصل ماجرا» نوشته است: آقای غنی معاشات وزارت دفاع را اجرا نمی‌کند. کرزی به غنی دستور می‌دهد، اما غنی سر باز می‌زند. سپس کرزی از مارشال می‌خواهد که خود با غنی در زمینه صحبت کند. مارشال به غنی تلفن می‌زند و می‌گوید که باید تا فردا معاشات را اجرا کنی. در غیر آن، من کرزی نیستم، خودم می‌آیم و باز می‌دانی که چه بر سرت می‌آورم و چگونه از وزارت بیرون می‌اندازمت. غنی از ترس کار را انجام می‌دهد. روز دیگر کرزی از مارشال می‌پرسد که چه معجزه کردی که غنی بی‌چون و چرا معاشات را اجرا کرد؟ پاسخ مارشال از زبان یکی از همکارانش چنین بود: «این ملک از قدیم سوته مسلمان است».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.