شـکل تازه حضور امـریکا در افغانستان

- ۱۵ عقرب ۱۳۹۱

    کریل بلیانینوف/ سایت «حرکت خلقی ازبکستان»

افغانستان و امریکا با امضای قرارداد امنیتی سعی دارند به ادامه حضور نظامیان امریکایی در این کشور شکل و عنوان جدیدی دهند.
امریکا قراردادی را مبنی بر ادامه حضور نیروهای نظامی خود پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان با این کشور امضا کرده است.
با امضای این قرارداد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان طولانی‌تر خواهد شد.
رییس جمهور امریکا در همین زمینه اعلام کرده است که حضور نیروهای نظامی این کشور در افغانستان پس از انقضای قرارداد در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد یافت.
واشنگتن و کابل در نظر دارند با امضای توافقنامه امنیتی به نیروهای امریکایی اجازه دهند تا نظامیان این کشور به شکل جدیدی حضور خود را در افغانستان حفظ کنند.
این نیروها، قرار است به نیروهای نظامی، امنیتی و پولیس افغانستان آموزش دهند.
این توافقنامه نقش مهمی را برای افغانستانی که متحد اصلی امریکا در منطقه است، ایفا می‌کند.
این حقیقت دارد که جنگ افغانستان یکی از مهم‌ترین مسایل مطرح شده در رقابت‌های انتخاباتی امریکا است.
جو بایدن، معاون اول رییس جمهور امریکا هفته گذشته گفت: ما در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج می‌شویم و این حرف آخر ما است.
وی که در مناظره با همتای جمهوری‌خواه خود پاول راین سخن می گفت اظهار داشت: ما فقط یک چیز را دنبال می‌کنیم و آن این است که دولت کابل بتواند امنیت خود را به تنهایی تأمین کند و این مسوولیت آنها است، نه مسوولیت ما.
به گفته وی، کاخ سفید تصور می‌کند که پیشنهاد غیر قابل قبول جمهوری‌خواهان حضور نظامیان امریکایی را به طور نامحدود در افغانستان حفظ می‌کند.
با این حال، شخص شماره دوی کاخ سفید با توضیح عملکرد دولت اوباما نتیجه گیری کرد که به طور مستقیم خروج از افغانستان، قطعی و بدون تغییر به نظر می‌رسد. امریکا در نظر دارد حضور خود را برای زمانی نامحدود ولی با شکل جدید حفظ کند.
برای اولین بار این مطلب توسط هیلاری کلینتون در مصاحبه با کانال ABC عنوان شد و وی در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهد ماند؟ گفت: با توجه به حس مسوولیت و وظیفه در مقابل افغان‌ها، در حال حاضر نه تنها امریکا بلکه بسیاری از کشورها می‌خواهند در افغانستان باقی بمانند.
وی در ادامه افزود: ما نمی‌خواهیم در افغانستان همان موقعیتی پیش بیاید که پس از خروج نیروهای شوروی بوجود آمد. وقتی از وی سوال شد که در این رابطه روشن‌تر  پاسخ دهد، کلینتون تصریح کرد: از تنها چیزی که نمی‌شود سخن گفت، آینده است.
ما اکنون در حال رایزنی هستیم  این که چگونه آموزش دهیم، حمایت کنیم و چه مسائل دیگری را با شکل جدید به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص دهیم.
وی افزود: به همین منظور برای ایجاد راهکارهای جدید با اشکال جدید، همکاران نظامی ما این هفته به طور فوری و مخفیانه  «مارک گراسمن» نماینده ویژه امریکا در امور  افغانستان و پاکستان را به این دو کشور فرستادند.
دبیر کل ناتو نیز وارد کابل شد تا در نشست افغانستان در خصوص برنامه‌های سال ۲۰۱۴ و پروژه‌های ارتش امریکا در افغانستان، بحث و تبادل نظر کند.
پیش نویس قرار داد راهبردی بین امریکا و افغانستان برای ادامه مأموریت نیروهای نظامی باید مبنای قانونی داشته باشد.
پیش نویس قرارداد ذکر شده در ماه مارس به امضای ۲ طرف رسید.
این مدرک نشان دهنده تعهد امریکا درخصوص رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان پس از سال ۲۰۲۴ است.
حجم مالی این کمک‌ها سالانه توسط کنگره امریکا تعیین خواهد شد. با این حال مشخص است که امریکا به برنامه خود ادامه می دهد و این برنامه‌ها در زمینه‌های ساخت و ساز جاده، ساخت زیربناهای صنعتی، ساخت واحدهای آموزشی و بیمارستان و به موازات آن آموزش ارتش افغانستان و نیروهای پلیس خواهد بود.
امریکا آماده است تا از ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در افغانستان صرف نظر کند، در حالی که کنترل فرودگاه‌های کلیدی افغانستان را حفظ خواهد کرد.
در عوض دولت افغانستان متعهد شده است که از حداکثر امکانات برای استفاده از پایگاه‌های کلیدی نظامی استفاده خواهد کرد.
این برنامه موقعیت افغانستان را تقویت می کند.
هفته گذشته در کابل یک جلسه مقدماتی برگزار شد که امریکایی‌ها در آن جلسه پیشنهاد گسترش قرارداد خود را مطرح کردند.
وزیر امور خارجه امریکا از پاسخ به این سوال که چه تعداد از نیروهای ارتش امریکا در افغانستان باقی خواهند ماند، امتناع کرد و افزود، این مساله موضوع مذاکرات خواهد بود.
یک منبع خبری نزدیک به اداره اطلاعات امریکا گفته است: پنتاگون اصرار دارد که لشکر ۲۵ هزار نفری  نیروهای ویژه آنها به همراه گردان نیروهای ویژه افغانستان، در عملیات‌های جنگی شرکت کنند.
در اوایل اکتبر، ۳۲ هزار نیروی نظامی امریکا از افغانستان خارج شدند و تعداد ۲۰۸ پایگاه امریکا و ناتو بسته شد و پایگاه ۳۱۰ به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار شد.
در کشور افغانستان تعداد ۶۸ هزار نیرو باقی می‌مانند و خروج این نیروها از پایگاه ۳۲۳ همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.