رولا غنی: اجازه دهید گلبدین پایان عمرش را در افغانستان بگذراند

گزارشگر:دوشنبه 27 ثور 1395 - ۲۶ ثور ۱۳۹۵

رولا غنی همسر رییس جمهور غنی در یک سخنرانی در انستیتیوت صلح ایالات متحده امریکا در واشنگتن گفت که گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران جهادی اکنون پیر شده‌اند و اگر تصمیم گرفته‌اند که پایان عمرشان را در کشورشان سپری کنند، باید به آنان این اجازه داده شود.
او در این سخنرانی‌اش از وجود فساد، گفت‌وگوهای صلح، خشونت در برابر زنان و نیز تغییر در نصاب آموزشی معارف سخن گفت.
mandegar-3بانو غنی دربارۀ فساد گفت که حکومت کنونی فساد را از حکومت پیشین به ارث برده‌است؛ او به گونۀ مثال به فساد گسترده در وزارت معارف در حکومت گذشته اشاره کرد و گفت که وزیر معارف پیشین هر گاه به شخصی پاداش می‌داد، برای او یک ریاست تازه ایجاد می‌کرد.
رولا غنی، بانوی نخست کشور بر تلاش‌های حکومت برای آوردن صلح تأکید ورزید.
او در پاسخ به پرسشی دربارۀ گفت‌وگوی حکومت با گلبدین حکمتیار و نقش مجاهدین در حکومت گفت که اگر آنان می‌خواهند زنده‌گی صلح‌آمیز در افغانستان وجود باشد باید به آنان اجازه این کار داده شود.
رولا غنی می‌گوید: «مجاهدین و گلبدین حکمتیار پیر شده‌اند و به پایان عمرشان رسیده‌اند. اگر آنان می‌خواهند به افغانستان بیایند و عمرشان را در زادگاه‌شان به پایان برسانند، کار انسانی است که باید به آنان اجازه داده شود و شرط‌هایی برای شان گذاشته شود. گفت‌وگوها با این افراد صورت نمی‌گیرد. این افراد در رسانه‌ها بسیار سخن می‌گویند؛ زیرا خودشان را در حاشیه می‌بینند و جزو تصمیم گیرنده‌ها نیستند.»
نخست‌بانوی کشور بر محو خشونت در برابر زنان تأکید می‌ورزد.
رولا غنی می‌گوید که هرچند قدرت اجرایی ندارد؛ اما امیدوار است بتواند فضایی را برای زنان ایجاد کند که خودشان را ناامید نبینند.
با این همه بانوی نخست کشور می‌گوید که محاکمه قاتلان فرخنده عادلانه نبوده‌است و پروندۀ او در حال بررسی است.
رولا غنی اظهار می‌کند: «ما دقیقاً می‌دانیم که عاملان قتل فرخنده که‌ها استند؛ اما تغییر ذهنیت زمان می‌برد و برخی از آنان از سوی افراد بسیار نیرومند محافظت می‌شوند.»
بانو غنی می‌گوید وزارت معارفی که حکومت وحدت ملی به ارث برده است بیش از ۱۲۷ ریاست دارد که با همدیگر همکاری ندارند.
او تأکید می‌ورزد که نصاب آموزشی کشور نیازمند تغییر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.