نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری: فـرمان غنـی پس از اول جـوزا مشـروعیت نـدارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۱ جوزا ۱۳۹۸

برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و آگاهان می‌گویند که فرمان محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، پس از اول جوزا مشروعیت ندارد و کسانی که این احکام را عملی کنند، در نظام بعدی محاکمه خواهند شد.
برخی از نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و آگاهان مسایل سیاسی که در نشستی از طرف حقوق‌دانان افغانستان در دفتر وفاق برگزار شده بود، گفتند که پیش از اول جوزا، برای محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، پیام دادم و گفتم که وقت قانونی شما به پایان رسیده است؛ mandegarاما او ناشیده گرفت.
آقای الکوزی افزود که این برای غنی شرم‌آور است، نظامی که با خون بیش از چهار میلیون شهید و قربانی‌های شمار زیادی به دست آمده است، امروز در ارگ آن فساد اخلاقی جریان دارد.
آقای الکوزی افزود: این برای غنی شرم‌آور است، تو رییس‌جمهور پیشین افغانستان هستی و کار شما پایان یافته است. تو به هیچ عنوان نمی‌توانی احمدزی (جنرال حبیب‌الله احمدزی مشاور امنیتی غنی) نسبت حقیقتی که گفته است، به دادستانی معرفی کنی و ما از دادستانی ‌کُل می‌خواهیم کسانی که بالای احمدزی اتهام وارد کرده‌اند، باید از سمت‌شان کنار زده شوند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید که یک کمیسیون برای حمایت از جنرال احمدزی به علت شهامتی که از خود نشان داده است، باید تشکیل شود.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامۀ سخنانش خاطر نشان کرد: نکتۀ دوم این است که محمداشرف غنی می‌خواهد، موترهای از قانونی‌یی که برای حفاظت از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری داده می‌شود، جلوگیری کند. به گفتۀ او: این کار غنی نشان بی‌ظرفیتی، بی‌کفایتی و حقارت اوست. او می‌افزاید که رییس حکومت بیش از چهار هزار محافظان در حالی دارد که زمان کارش به اساس قانون اساسی پایان یافته است؛ اما از موترهای که برای حفاظت از نامزدان داده می‌شود، جلوگیری می‌کند.
آقای الکوزی، هشدار داد که اگر کوچک‌ترین گزند به یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برسد، در آن صورت با تو (غنی) حسابی خواهیم کرد، تو با کنار زدن فرماندهان، و آوردن چند بچۀ خُرد در کرسی‌های وزارت خانه‌ها و ولایت ولسوالی‌ها، می‌خواهی ملت را به جان هم اندازی.
آقای الکوزی همچنان گفت: «احکام غنی پس از اول جوزا غیر قابل اجرایی است». آقای الکوزی تأکید کرد که هر کسی پس از اول جوزا فرمان غنی را عملی کند، در زمان حکومت من به دادستانی ‌کُل معرفی خواهد شد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان گفت: غنی به اجماع مردم مراجعه کند با شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت کند و حکومت سرپرست ایجاد گردد؛ زیرا غنی هم بیمار است و مشکلات زیاد دارد.
آقای الکوزی همچنان خطاب به نهادهای امنیتی گفت: شما نباید مورد استفادۀ سیاسی قرار گیرید.
از سویی هم، عصمت‌الله قانع آگاه سیاسی، در این نشست گفت: پایان عمر قانونی حکومت را زمانی تجربه می‌کنیم که کشور در یک حالت آشفته و تراژیک قرار دارد و در وجب و جب خاک این کشور، جنگ بی‌ثباتی جریان دارد.
آقای قانع می‌گوید که جنگ، تنش، همبستگی مردم را هدف قرار داده است؛ از سویی هم حکومت در این حالت بحرانی، به‌جای حفظ ثبات نسبی و اعتماد مردم، چشم به سفارت‌خانه‌‎های بیرونی دوخته است تا ثبات را تأمین کنند و تلاش به ایجاد بحران مضاعف دارد.
این آگاه سیاسی می‌گوید: حرف نامشروع بودن حکومت تنها حرف امروز نیست، این حکومت پنج سال پیش غیر مشروع و بر خلاف قانون اساسی ایجاد گردید.
آقای قانع می‌گوید که در جریان روزگار سخت پشتون‌گرایی (پشتون نشنلست) من عضویت حزب جمعیت را داشتم و این به دلیل ملایمت در رهبری این جریان بود که تأکید بر همدیگر پذیری داشتند.
او گفت: نظام این جریان سیاسی به اساس باورهای دموکراسی و حاکمیت قانون ایجاد گردیده بود، همدیگرپذیری اصل بود و باور بر این بود تا یک ازبیک از دورترین نقطه کشور به سیاست وارد شود و به همین دلیل بود که تا آخر در جمعیت اسلامی باقی‌ماندم.
او گفت که دیروز یکی از سخنانِ شهید احمدشاه مسعود را نوشتم که گفته است: «دشمن زمانی می‌تواند ما را شکست دهد که ما دشمن یکدیگر شویم». حذف اقوام بدون در نظر گرفتن «پلورالسیم سیاسی»، سبب از هم پاشی وحدت ما می‌شود، سیاستی که حکومت کنونی در پیش گرفته است بر همین مبنا است، سیاستِ فاشیسم و دشمنی که این کشور به برباد و نابود می‌برد.
او گفت که غنی نه جنگ را مدیریت کرده می‌تواند و نه امنیت را تأمین می‌تواند و فقط لاف می‌زند که من متفکر هستم. آقای قانع خاطر نشان کرد: کسانی در پشت غنی ایستاده‌اند و از سیاست‌های او حمایت می‌کنند، می‌خواهند که کشور را تجزیه کنند، باید بدانند که ما شعور داریم و فریب آنان را نمی‌خوریم و این سیاست‌ها نامشروع را حمایت نمی‌کنیم؛ چون به دموکراسی، مبارزه با تروریسم و حفظ بی‌ثبات کمک نمی‌کند و همچنان این پالیسی عین افراطیت است که ارگ در پیش گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.