ورزش‌کار مقیم اروپا: وقتی برای پیروزی کشور مسابقه می‌کنم، احساس وصف ناشدنی می‌داشته باشم

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ شنبه 1 جوزا 1395 - ۳۱ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3اشاره: سمیر احمد الکوزی متولد سال ۱۳۶۸ ولایت کابل و یک تن از ورزشگاران افغانستان مقیم کشور بلجیم است. او از نوجوانی به پهلوانی روی آورده است و تا این دم آن را به عشق و علاقه ادامه می‌دهد.
انگیزه و هدف‌تان از روی آوردن به‌ورزش چه بوده است؟
انگیزه‌ام در ابتدا داشتن بدن سالم بود و چون با جدیت و هدف‌مندی ورزش می‌کردم، سعی داشتم ورزشکار فنی و تکنیکی باشم، لهذا زحمت زیادی کشیدم تا این‌که به‌قهرمانی دست یافتم.
آقای الکوزی لطف کرده در باره دست‌آوردهای ورزشی‌تان معلومات دهید؟
زمانی که در افغانستان بودم، مسابقاتم به‌شکل حرفه‌یی نبود، مسابقات در بین باشگاه‌های ورزشی افغانستان برگزار می‌شد، فعلاً دو سال می‌شود که عضویت تیم ملی ورزشی رزمی کشور بلجیم را به‌دست آورده‌ام از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۲ بهترین پهلوان در وزن ۶۳ الی ۶۶ کیلوگرام بودم، در مسابقه‌یی که در کشور روسیه داشتم، مقام سوم را و مدال برنز را به دست آوردم همچنان در یک مدال نقره از کشور اتریش نیز شامل دست‌آوردهایم می‌شود.
درسال ۲۰۱۵ در مسابقات قهرمانی دنیا که در کشور هسپانیا میان ۱۲۰ کشور راه‌اندازی شده بود، چهار مسابقه در رشتۀ فری فایت در وزن ۶۶ کیلوگرام کردم و به‌مقام اول دست یافتم. در مجموع در رشتۀ پهلوانی ۱۴ مدال طلا، چهار نقره و یک برنز و در رشتۀ فری فایت دوازده مدال طلا و دوازده کپ طلایی دارم.
آیا مسابقات شما به‌نفع افغانستان بوده و یا کشور بلجیم؟
تمام مسابقات حرفه‌یی من به‌نام افغانستان است و در آن بیرق کشور را همیشه باخود داشته‌ام، اما در مسابقات کشور هسپانیا به‌نفع کشور بلجیم مسابقه کردم به این دلیل که افغانستانی‌ها حق اشتراک در آن را نداشتن.
از دید شما ویژه‌گی‌های یک قهرمان چه است؟
قهرمان واقعی کسی است که دارای اخلاق نیک باشد، دست هموطن غریب خود را در موقع ضرورت بگیرد و همیشه در خدمت مردم خود باشد.
نقش ورزش را در جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
می‌شود گفت که اساس جامعه را ورزش تشکیل می‌دهد، چون جامعه وقتی شکل می‌گیرد که آن را افراد سالم و صحت‌مند شکل بدهند. ورزش می‌تواند انسان را از کارهای ناشایسته دور کند، با ورزش می‌توانیم کشور خود را به‌جهان معرفی کنیم.
راز موفقیت خود را در چی می‌دانید؟
در چند کلمه باید عرض کنم که راز موفقیتم را حمایت خانواده، تشویق هموطنان عزیزم و پشت کار خودم می‌دانم.
زمانی‌که پرچم سه رنگ کشور را میان پرچم‌های مختلف جهان بلند می‌بینید چه احساس برای شما دست می‌دهد.
احساس من در کلمات نمی‌گنجد، اما باید بگویم که تمام زحمات و عرق‌ریزی‌های را که می‌کشم در آن لحظه تمامش را جبران‌شده می‌پندارم. در اوایل ورزشکار برای خودش ورزش می‌کند که دلگرم کننده می‌باشد، اما وقتی به نماینده‌گی از کشورت می‌رزمی و قهرمان می‌شوی این دیگر خوشحالی وصف ناشدنی دارد که باید این‌کار را انجام بدهی و به آن پی‌ببری.
استقبال و ستایش هم‌وطنان افغانستانی ساکن در بلجیم نسبت به‌شما چگونه است؟
این‌جا فرصت خوبی ا‌ست تا از جنرال ظاهر اغبر، رییس کمیتۀ ملی المپیک و نور احمد سخی‌زاده، نمایندۀ المپیک کشور در اروپا سپاس‌گزاری کنم که همیشه بعد از مسابقاتم تلفونی با من در تماس می‌شوند و آقای سخی‌زاده که در مسابقاتم اشترام و از من ستایش می‌کند. همچنان هموطنان ما مقیم کشورهای اروپا با خلوص نیک همواره به من لطف کرده‌اند و در مسابقاتم اشتراک و یا هم از طُرق دیگر برایم آرزوی موفقیت کرده‌اند که من همیشه از ایشان ممنون و سپاس‌گزار می‌مانم.
پیام‌تان برای جوانان چیست؟
جوانان کشورم باید با اطمینان و اعتماد به‌نفس باشند و از هر لحظۀ زنده‌گی‌شان استفادۀ درست و مثبت کنند. به هر ورزشی و با هر انگیزۀ که دارند بپردازند، چون آن‌چه در نخست مهم است ورزش و فعالیت فزیکی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.