رییس مجلس نماینده‌گان: عدم مجازات قاتلان هفده وکیل نهایت دردناک است

- ۱۵ عقرب ۱۳۹۱

پارلمان افغانستان از حکومت کشور خواست با گروه‌هایی که به کشتار مردم ادامه می‌دهند، با قاطعیت برخورد کند. رییس مجلس نمایندگان از حکومت انتقاد کرد و گفت که قاتلان نمایند‌ه‌گان هنوز بازداشت و محاکمه نشده اند.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان روز دوشنبه در مراسم پنجمین سالروز شهادت شش تن از نماینده‌گان در ولایت بغلان، گفت: «نهایت دردناک است که هفده وکیل و سناتور به شهادت رسانیده می‌شوند ولی قاتل هیچ کدام‌شان دستگیر و مجازات نمی‌گردد.

ما خواهان کیفر برای هر یک از عاملان این جنایات هستیم».
در روز پانزدهم عقرب سال ۱۳۸۶ هیاتی مرکب از شش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده‌گان به بغلان رفت تا مشکلات فابریکه قند را از نزدیک بررسی کند، اما آن‌ها طی یک حمله مرموز، جان‌های خود را از دست دادند.
در آن حمله انتحاری سید مصطفی کاظمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده‌گان همراه با پنج نماینده دیگر به شهادت رسیدند.
در این حمله بیش از صد تن از دانش آموزانی که برای استقبال از نماینده‌گان صف کشیده بودند نیز کشته و زخمی شدند. این خونین ترین حادثه‎‌یی بود که در آن بیشترین نماینده پارلمان به قتل رسیدند.
در این مراسم رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان گفت که حکومت باید سزای قاتل نماینده‌گان مردم افغانستان را بدهد: «ملت افغانستان از مسوولین دولتی خویش می‌خواهند تا در جریان معرکه شدت عمل را با شدت عمل پاسخ بگوید. در برابر دشمنی که به صلح تن نمی‌دهد مدارا نکند و جنایت کاران را با قاطعیت تعقیب، دستگیر و مجازات نماید، تا هر جنایت کاری بداند که عملش بی‌پاسخ نمی‌ماند».
ابراهیمی گفت که مخالفان نباید بیش از این برای تطبیق اهداف دیگران خون افغان‌ها را بریزند: «مخالفان نباید بیشتر از این به حیث وسیله‌یی در دست بیگانگان به ریختن خون هموطنان تان ادامه دهید. شایسته افغان‌ها نیست که به غلامی بیگانگان گردن نهاده دست به کشتار برادران و خواهران افغان خود بزنید».
محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنای افغانستان در این مراسم گفت با گذشت پنج سال از حادثه بغلان نکته‌ها و پرسش‌های زیادی هنوز هم بی‌پاسخ مانده اند.
او گفت حادثه بغلان به اندازه‌یی غمبار بود که طالبان از گرفتن مسوولیت آن خودداری کردند: «طالبان در آن موقع دخالت خود را در این جنایت هولناک تردید کردند و انکار ورزیدند. در حالی که طالبان عامل و مجری بسیاری از حمله‌های انتحاری هستند و در این راه به هیچ ارزش انسانی و اسلامی وقعی نمی‌گذارند».
همچنان سید حسین عالمی بلخی نماینده مردم کابل در مجلس در این مراسم گفت: متاسفانه در رابطه با شهدا که خداوند جایگاه رفیعی به آن‌ها داده، فرهنگ ضد ارزشی قوم و نژاد پر رنگ تر بوده و افرادی هستند که می‌خواهند به نام و نماینده‌گی از اقوام معینی، شهدای معینی را به خود اختصاص دهند که این بیان‌کننده رنگ جدایی‌ها، حتا در شورای ملی افغانستان می‌باشد.»
او افزود: تا زمانی که پشتون به درد تاجیک نسوزد، ‌تاجیک به درد هزاره اشک نریزد و هزاره درماتم ازبک ماتم نگیرد، هیچ
اولویت ندهند، مشکلات همچنان پا برجا خواهد ماند.
در این حال، داکتر سید علی کاظمی برادر شهید سید مصطفی کاظمی عدم شناسایی عاملان قتل‌های زنجیره‌یی را که از سال ۱۳۸۶ با شهادت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده‌گان آغاز گردید را علت اساسی شکل گرفتن فاصله میان مردم و حکومت تلقی می‌کند.
وی گفت: یکی از نیازهای مبرم امروز مردم افغانستان، حرکت به سوی ملت‌شدن است؛ در حالی که ما هنوز در کوچه‌های قوم‌گرایی سیر می‌کنیم.
آقای کاظمی خاطرنشان ساخت: اگر در همان سال ۱۳۸۶ عاملان اصلی آن قضیه شناسایی و مجازات می‌شدند؛ مردم در ابهام قرار نمی‌گرفتند و ‌ما امروز شاهد قتل‌های دیگری چون شهادت استاد ربانی، جنرال داوود و جنرال سید خیلی و سایر بزرگان کشور نمی‌بودیم.
سخنرانان این محفل تاکید کردند که کمیته‌یی برای شناسایی عاملان قتل های زنجیره‌یی از سوی قوای سه گانه دولت افغانستان تشکیل شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.