توسعه و افزایش روابط بین دو ملت ” به معنی تحکیم روابط دوستى چین و افغانستان است

گزارشگر:چهار شنبه 5 جوزا 1395 - ۰۴ جوزا ۱۳۹۵

« یاو جینگ « سفیر کبیر جمهورى خلق چین در افغانستان/
به تاریخ ۱۵ الى ۱۸ ماه مى سال روان، نخست وزیر جمهورى خلق چین آقاى «لى که چیانگ» از جانب افغانى خود آقاى داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملى افغانستان رسما دعوت نمود تا از کشور چین دیدار نماید. این دیدار دومین دیدار مهم سران هر دو کشور در دوره جدید حکومت وحدت ملى می باشد. در سال ۲۰۱۴ رییس جمهور غنى با دیدار رسمىِ که از کشور چین به عمل آورده بود، روابط بین هر دو کشور را به یک مسیر جدید سوق بخشید، که در این دیدار داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملى افغانستان نیز قدم بعدی را در تقویت روابط استراتیژیک هر دو کشور نهاد.
من بسیار خوشبخت بودم که آقاى عبدالله عبدالله و هیات همراه شان را در جریان این سفر رسمى همراهى می کردم و نکات بارزى در این سفر مشاهده نمودم:
نکته اول؛ توسعه و افزایش روابط بین دو ملت
این دیدار که به تعقیب دیدار رییس جمهور غنى و آقاى «شى mandegar-3جین پینگ» در دوره جدید حکومت وحدت ملى صورت گرفت، براى تحکیم روابط هر دو کشور(چین و افغانستان) از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در این دیدار آقاى داکتر عبدالله عبدالله توسط هیات بلندپایه حکومت چین مورد استقبال قرار گرفت که این نشان دهندهی درک عمیق دولت چین در تقویت روابط هر دو کشور می باشد. آقاى عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملى همراه با آقاى» شى جین پینگ« رییس جمهور جمهورى خلق چین، آقاى »لى که چیانگ« نخست وزیر جمهورى خلق چین و معاون رییس جمهور جمهورى خلق چین آقاى» لى یوان چاو «به صورت جداگانه دیدار و درمورد موضوعات مختلف صحبت نمودند. در جریان این سفر رییس اجراییه حکومت وحدت ملی به مراسم و ضیافتى که به دعوت آقاى »لى که چیانگ « تهیه و تدارک گردیده بود، نیز اشتراک ورزید و در مورد مسایل و مشکلات مشترک هر دو کشور تبادل نظر نمودند و به نتایج مطلوب دست یافتند. هر دو جناح مشترکا بیانیه هاى روابط همکارى هر دو کشور را ایراد نمودنده و مسیر پیشرفت روابط استراتیژیک و همکارهاى مشترک المنافع چین و افغانستان را مشخص و تقویت کردند.
نکته دوم؛ توسعه و تحکیم راهبرد مشترک
حکومت چین حمایت قاطع خود را از نظام کنونی , پشتیبانی از افغانستان در مقابل تروریزم و منع کشت کوکنار اعلان نمود .در مقابل, حکومت افغانستان حمایت خود را در موضوعاتی چون؛ جزیره تایوان، دریای چین جنوبی و دخالت بیرونی در موضوعاتی که به منافع عمومی لطمه وارد نماید، اعلان نمود. همچنان جانب افغانی ابراز تمایل پیوستن به سازمان شانگ های منحیث یک عضو رسمی این سازمان نمود و نیز خواهان عضویت در بانک انکشاف آسیایی شد، که از طرف دولت چین عضویت افغانستان در این دو نهاد مورد تایید و قبول قرار گرفت.
نکته سوم ؛ توسعه و افزایش ارتباطات مواصلاتی
کشور چین بیان داشت که مایل به همکاری در عرصه رشدارتباطات بین افغانستان و همسایگانش میباشد و طرح پیشنهادى (یک راه یک کمربند) که افغانستان را به یک نقطه وصل و استراتیژیکى در منطقه تبدیل می کند , پیشنهاد نمود. یادداشت تفاهمنامه پیشبرد مشترک این طرح توسط وزیر امور خارجه چین آقاى «وانگ یى» و همتاى افغانش محترم صلاح الدین ربانى به امضا رسید، که در این تفاهمنامه، اهداف، اصول و جزئیات همکارى درج شده است. در جریان این دیدار هر دو جناح بالاى خط ریل چین، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تبادل نظر نمودند و به ادامه این پروژه موافقت شان را ابراز داشتند. همچنان هر دو طرف خواهان افزایش روابط اطلاعاتى و ماهوارهاى؛ از جمله توسعه پروژه ماهوارهاى «افغانستان ۲» نیز شدند.
نکته چهارم؛ توسعه و افزایش همکارى ها
کشور چین ادامهی حمایت از ساختار صلح و کمک هاى بیشتر در بخش هاى بازسازى و بنیادى در افغانستان را اعلان نمود، که مشخصا در ساحاتى که ارجحیت و اولویت دانسته میشود همکارى صورت میگیرد. هر دو کشور ۶ سند همکارى را به امضا رسانیدند که منجمله ادامهی کمک هاى بلاعوض کشور چین در بخش اعمار منازل رهایشى براى افغانانی که از درآمد پایین برخوردارند، آغاز کار دو پروژه ایدیتوریم و تعمیر کمپلکس تدریسى دانشگاه کابل و نیز چین و افغانستان موافقت نمودند که پروتوکل صادرات و بازاریابى زعفران ، جلغوزه سیاه، انار و غیره تولیدات مخصوص افغانستان هر چه زودتر تکمیل و مورد سنجش قرار گیرد.
نکته پنجم؛ توسعه و افزایش ارتباطات
در این سفر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملى از ایالت سرحدى سینکیانگ نیز دیدار نمود. این اولین دیدار رسمى یکى از سران حکومت افغانستان طى ۱۰ سال گذشته بوده است. چین به ادامه برنامه هاى تحصیلى قبلى خود برای مستحکم نمودن روابط دوستى، محصلین افغان را به تحصیل در کشور چین تشویق نمود و همچنان اعلان نمود که افغانستان را در بخش آموزش زبان چینایی حمایت می نماید و در صدد تاسیس نمایندگى هاى جدید انستیتوت کنفوسیوس در دیگر ولایت هاى افغانستان می باشد، و تا سه سال آینده به تعداد ۳۰ الى ۵۰ سیت بورس هاى مسلکی در رشته هاى مدیریت زراعتى و آموزش کارمندان مسلکى به افغانستان اعطا می کند.
این سفر نتایج و دست آوردهای بزرگی را به همراه داشته که هر دو جناح برای ساختن یک زندگی مرفه و تحکیم روابط بین دو ملت تعهد به تلاش و توجه مشترک برای اجرا و عملی نمودن این موضوعات نمودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.