رویارویی کریم خلیلی با محقق و کابینه:+ فیصله یازدهم ثور را نمی‌پذیریم

گزارشگر:شنبه 8 جوزا 1395 - ۰۷ جوزا ۱۳۹۵

کریم خلیلی می‌گوید که حرکت جنبش روشنایی، کاملاً یک حرکت خودجوش مردمی است و باهیچ یک از کشورهای دور و نزدیک و شخصیت‌های ملی و سیاسی داخلی و خارجی رابطه ندارد. او هم‌چنان گفته است کسی که چنین برچسبی را به این حرکت می‌زند او خودش کور و کر است. این سخنان آقای خلیلی در برابر سخنان آقای محقق است که دو روز پیش از کریم خلیلی و همراهانش به دلیل راه‌اندازی تظاهرات مردمی، انتقاد کرده بود.
mandegar-3محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، در رابطه با فیصله اخیر کمیسیون ملی بررسی مسیر پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت(تا)، در سخنرانی دو روز پیش خود که از تلویزیون ملی پخش می‌شد، گفت که در دموکراسی «خط قرمز» وجود ندارد، خط «قرمز» غلط است و راه مذاکره را بند نکنید.
محمد محقق در مورد پروژه توتاپ گفت که از سال ۲۰۱۰ میلادی کار این پروژه به طور جدی آغاز شد که در زمان حکومت گذشته بوده است. همچنان معاون دوم ریاست اجرایی مسوولان دولت گذشته را متهم کرده بود که کار این پروژه را به صورت پنهانی پیش برده‌اند، به مردم افغانستان درباره این پروژه اطلاع نداده‌اند و دولت فعلی را در برابر یک عمل انجام‌شده قرار داده‌اند.
او با حمایت از فیصله اخیر ریاست جمهوری مبنی بر عبور لین برق ۵۰۰ کیلوولت از راه سالنگ، افزوده بود که حالا کشور کار تدارکاتی‌اش از مسیر سالنگ پیش رفته است و ده‌ها میلیون دالر صرف آن شده است.
محمد محقق خطاب به کریم خلیلی گفته بود که «چهارده سال به ارگ رفتی، مخفیانه رفتی و مردم را خبر نکردی؛ ما به ارگ می‌رویم و مردم را هم خبر می‌کنیم». او گفت که آنهایی که کاری نکردند، حالا می‌خواهند که با هیاهو، ضعف‌های خود را بپوشانند.
اما کریم خلیلی دیروز در مصلای شهید مزاری در میان هوادان جنبش روشنایی گفت که طبق اسناد و فیصله کمیسیون بررسی مسیر توتاپ، حکومت گذشته، در تغییر مسیر توتاپ از بامیان هیچ نقشی نداشته است. او گفت با وصف این که کمیسیون بررسی تغییر مسیر توتاپ یک کمیسیون دولتی است اما به هیچ عنوان نتوانسته است که از واقعیت ها چشم بپوشد. او گفت که بر بنیاد دریافت همین کمیسیون حقیقت یاب، اولین مسیر لین توتاپ (تا) بامیان ارغندی بوده است اما شرکت برشنا بر بنیاد یک دیدگاه تبعیض آمیز و نیت بد، در یک حرکت سیاسی مسیر توتاب را تغییر داده است و فیصله کابینۀ یازده‌هم ثور کابینه نیز برای تایید این تغییر و ظلم و تبعیض است. او گفت حرف جنبش روشنایی این است که فیصله یازده هم ثور کابینه بر بنیاد یک ظلم و نیت پلید صورت گرفته است و مردم هیچگاهی آن را نمی‌پذیرند.
کریم خلیلی تاکید کرد که حرکت حنبش روشنایی برای عدالت خواهی ادامه خواهد یافت. او از مردم دعوت کرد به این حرکت عدالت خواهی بپیوندند.
این در حالی است که به تازهگی کمیسیون ملی بررسی مسیر توتاپ فیصله کرده است که لین برق ۵۰۰ کیلوولت، مطابق فیصله کابینه از مسیر سالنگ بگذرد. این فیصله را رییس جمهور غنی منظور کرده است.
در گزارش کمیسیون ملی بررسی پروژه‌ی توتاپ آمده است که حکومت برای توزیع شبکه‌ی برق‌رسانی به بامیان برای ۲۰ هزار خانواده، کار پروژه را در ماه سرطان سال جاری به راه انداخته و در ماه قوس ۱۳۹۸، آن را ختم می‌کند.
بر اساس فیصلۀ این کمیسیون، به منظور برق‌رسانی به بامیان، لین ۲۲۰ ولتی با ظرفیت ۳۰۰ میگاوات برق، از پل‌خمری به بامیان کشیده می‌شود. اما حالا جنبش روشنایی در برابر این فیصله کابینه قرار گرفته است و دیده شود که نزاع بر مسیر لین «تا» به کجا می کشد. در حال حاضر کار این پروژه به تعلیق درامده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.