کوتاهـی دولت و هشــدار جمعــیت

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 9 جوزا 1395 - ۰۸ جوزا ۱۳۹۵

اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان دیروز (شنبه،۸خرداد/ثور) طی محفلی گردهم آمده و نگرانی و پیشنهادات‌شان را در پیوند به اوضاع کنونی کشور بیان کردند.
در این محفل که در کابل برگزار گردیده بود، شمار زیای از چهره‌های مطرح حزب جمعیت اسلامی به شمول عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت، mandegar-3احمدضیا مسعود معاون این حزب، فرمانده‌های جهادی و شخصیت‌های ملی اشتراک کرده بودند.
آنان با انتقاد از حکومت وحدت ملی در عملی‌نکردن تعهدات‌شان گفتند، ثبات آیندۀ کشور بسته‌گی به‌عملی ساختن موافقت‌نامۀ حکومت وحدت ملی دارد.
آنان هم‌چنان از حکومت خواستند تا زمینۀ دست‌یافتن به حقوق شهروندی برای کسانی که به پروسۀ صلح می‌پیوندند را فراهم سازد.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این محفل گفت: جمعیت اسلامی افغانستان به‌عنوان جریان سیاسی پیش‌تاز در بیش از چهار دهۀ اخیر در کشور، نقش بارز و تعیین کننده‌یی و در رقم‌زدن تحولات سیاسی-اجتماعی کشور داشته است.
آقای ربانی افزود: اکنون برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن صلح و امنیت، نهادینه‌کردن ارزش‌های مردم‌سالار و حرکت در جهت شکوفایی و توسعۀ کشور لازم می‌بینیم تا صفوف خود را منسجم‌تر ساخته و به سازمان‌دهی امر درونی خود بپردازیم.
به گفتۀ رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان: از دیر زمانی نیاز به برگزاری مجمع عمومی این حزب احساس می‌شد، اما در مراحل مختلف، اوضاع و احوال مانع تحقق این مأمول گردید. قرار بود در حیات شهید استاد برهان‌الدین ربانی این مجمع برگزار گردد، اما شهادت استاد برگزاری این مجمع را به تأخیر انداخت.
آقای ربانی اذعان داشت: شورای رهبری جمعیت اسلامی طی جلسات اخیر، اوضاع کنونی کشور را مورد بررسی قرار داده است که در این جلسات فیصله شد تا جهت برگزاری مجمع عمومی جمعیت اسلامی کمیسیونی تدارک مجمع عمومی کارش را آغاز و زمینه را برای برگزاری این مجمع فراهم سازد.
او گفت: در این جلسات اوضاع شمال کشور مورد بررسی قرار گرفت و حرکت‌های جنبش ملی بر ضد طرف‌داران و اعضای جمعیت اسلامی افغانستان در این ولایات به زیان صلح و ثبات و به نفع دشمنان کشور خوانده شد.
رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان از حزب جنبش افغانستان خواست تا از روش‌های خشونت‌آمیز خودداری کرده و به روش مفاهمه و مذاکره روی آورد. آقای ربانی خاطر نشان ساخت: «استمرار شیوه‌های خشونت‌آمیز جز پیپیده ساختن اوضاع و زدودن زمینه‌های صلح و هم زیستی نتیجۀ دیگری در پی نخواهد داشت.»
صلاح‌الدین از حکومت وحدت ملی خواست تا حوادث شمال کشور به‌ویژه حوادثی که منجر به شهادت اعضای جمعیت اسلامی و رییس جوانان این حزب در فاریاب انجامید را مورد بررسی قرار داده‌ و عاملان آن‌را به پنجۀ قانون بسپارد.
آقای ربانی پشتیبانی این حزب را از گفت‌وگوهای صلح افغانستان اعلام کرده افزود: آرزو داریم که دست کشیدن این گروه‌ها از خون‌ریزی، پیوستن‌شان به پروسۀ صلح و تحویل‌دهی اسلحه به دولت زمینۀ ثبات سیاسی در کشور را تقویت کرده و اهداف‌شان را در فعالیت‌های سیاسی محسوس سازند.
آقای ربانی هم‌چنان از حکومت وحدت ملی خواست تا زمینۀ دست‌یافتن به حقوق شهروندی برای کسانی که به پروسۀ صلح می‌پیوندند را فراهم سازد.
آقای ربانی حکومت را به کوتاهی در تعهدات و وظایف‌شان متهم کرده اظهار داشت: «یکی از اساسی‌ترین وظایف حکومت مطابق به موافقت‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی، برگزاری لویه جرگۀ تعدیل قانون اساسی جهت تغییر نظام سیاسی و ایجاد پُست نخست‌وزیری در ساختار نظام سیاسی افغانستان است، این‌کار باید در خلال دو سال انجام می‌شد، اما تا هنوز حتا مقدمات ضروری آن مانند اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌های فراهم نگردیده است.»
او اظهار داشت: ثبات آیندۀ کشور بسته‌گی به عملی ساختن موافقت‌نامۀ حکومت وحدت ملی دارد، بدون انجام این‌کار و توزیع شناس‌نامه‌های برقی نمی‌توان به برگزاری انتخابات شفاف امید داشت.
در سویی دیگر، واقف حکیمی سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان در پیوند به برگزاری کنگرۀ ملی حزب جمعیت اسلامی افغانستان بیان داشت: تحولات سالهای اخیر نشان میدهد که جمعیت اسلامی افغانستان یک جریان بزرگ سیاسی و تأثیرگذار بوده‌است. در نشست‌های اخیر هیأت رهبری تصمیم گرفته شد تا مجمع عمومی این حزب را در آیندۀ نزدیک برگزار و روی تحولات جاری موقف‌گیری داشته باشیم.
آقای حکیمی اظهار کرد: از گذشته‌های دوری است که اعضای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان در صدد برگزاری کنگرۀ این حزب هستند، اما با در نظر داشت شرایط و اوضع کشور این امر به آینده‌ها موکول می‌گردید.
به گفتۀ سخنگوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان: پس از فروپاشی نظام طالبان، آمدن وضعیت جدید و تحولاتی که در کشور به وجود آمد، حزب جمعیت لازم ندید تا کنگره یا مجمع عمومی خود را برگزار کند تا این‌که در آخرین روزهای زنده‌گی استاد برهان‌الدین ربانی بود که رهبر حزب جمعیت تصمیم گرفته بود تا مجمع عمومی جمعیت برگزار گردد، اما دست قضا این فرصت را از ما گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.