تأمین برق «بامیان» تا ۲ سال آینده

گزارشگر:دوشنبه 10 جوزا 1395 - ۰۹ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3پس از اعتراض‌ها در مورد پروژه برق «توتاپ»، سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان تغییر مسیر انتقال برق آسیای مرکزی از بامیان به سالنگ را بر اساس منافع ملی افغانستان اعلام کرد اما اظهارداشت که برق ولایت بامیان تا دو سال دیگر تأمین خواهد شد.
عبدالبصیر عظیمی سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان با اشاره به تایید نتیجه کمیسیون بررسی پروژه برق «توتاپ» به خبرنگار دفتر منطقه‌یی خبرگزاری تسنیم گفت که رییس جمهور این کشور تغییر مسیر برق آسیای مرکزی را تایید کرده است اما قرار است که برق بامیان بصورت ویژه‌ای تامین شود.
وی افزود: به جای برق ۵۰۰ مگاوات آسیای مرکزی، خطوط انتقال برق ویژه‌یی با ظرفیت ۲۲۰ مگاوات به ولایت بامیان اختصاص خواهد یافت.
عظیمی ادامه داد که خطوط انتقال برق ۲۲۰ مگاواتی که ظرفیت برق‌رسانی به ۲۰ هزار خانواده در ولایت بامیان را دارد، تا دی ماه سال ۱۳۹۸ به بامیان خواهد رسید.
سخنگوی وزارت انرژی و آب در خصوص اعتراض‌های جنبش روشنایی که بر مبنای آن حکم رییس‌جمهور افغانستان را تبعیض‌آمیز می‌دانند، گفت: شکایت رهبران جنبش روشنایی بیشتر روی این موضوع تمرکز کرده است که گویا براساس این تصمیم با برق ۲۲۰ مگاوات نمی‌توان بر معادن مناطق مرکزی سرمایه‌گذاری کرد اما در حکم رییس جمهور به روشنی آمده است که در صورتی که بر معادن مناطق مرکزی سرمایه‌گذاری شود، خط ۵۰۰ مگاواتی از ایستگاه ارغندی کابل به مناطق مرکزی متصل خواهد شد.
او ادامه داد: در حال حاضر به برق بامیان توجه ویژه‌یی شده است و به جای این که بامیان را با برق ۱۱۰ مگاوات تأمین کنیم، این ولایت را با برق ۲۲۰ مگاواتی با استفاده از ۶ خط تأمین خواهیم کرد در حالی که کابل با ۶ میلیون جمعیت با برق ۲۲۰ مگاواتی و هرات با دو میلیون جمعیت با برق ۱۱۰ و ۱۳۲ مگاواتی برق‌رسانی می‌شود.
عظیمی گفت: شکایت دیگر معترضان به حکم رییس‌جمهور افغانستان، مسأله تشکیل کمیسیون ملی رسیدهگی به پروژه توتاپ بود.
سخنگوی وزارت انرژی افغانستان خاطرنشان کرد: در این کمیسیون از کسانی استفاده شد که همه در این رابطه تخصص دارند، مانند وزیر اقتصاد، وزیر شهرسازی، مشاور رییس‌جمهور در امور انرژی و فعالیت‌های زیربنایی، نمایندهگان پارلمان که بر این موضوعات نظارت داشتند، تمام این افراد تخصص ویژه‌یی در رابطه با مسایل فنی و اقتصادی برای یافتن راه حل مناسب تلاش کردند.
او تاکید کرد: بهتر است در حال حاضر مردم افغانستان به حکم رییس‌جمهور احترام بگذارند و تعیین تکلیف برای مسیر عبوری خطوط انتقال برق، هیچ کمکی نخواهد کرد و منافع تمام مردم افغانستان در حکم اشرف غنی در نظر گرفته شده است.
عظیمی اذعان کرد: هم بامیان و هم سالنگ خاک وطن ماست و هر دوی این ولایت‌ها حق دارند که از نعمت برق برخوردار شوند و باشند.
سخنگوی وزارات انرژی و آب افغانستان تصریح کرد که این وزارت‌خانه تنها نقش اجرایی پروژۀ توتاپ را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.