دادستان منع خشونت علیه زنانِ بلخ و خانوادۀ یک قربانی: از سـوی جمعـه‌خان همـدرد تهـدید به مـرگ شـده‌ایم

گزارشگر:روح الله بهزاد/ دوشنبه 17 جوزا 1395 - ۱۶ جوزا ۱۳۹۵

چند روز پیش خانواده‌یی در بلخ مدعی شد که دختر هجده ساله ‌شان از سوی بسته‌گان جمعه خان همدرد از اعضای برجستۀ حزب اسلامی و مشاور رییس‌جمهور، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
این خانواده که برای دادخواهی نزد والی ولایت بلخ رفته و گفتند که اخیراً یکی از بسته‌گان جمعه خان همدرد همراه با افراد تنفگ‌دارش شب‌هنگام به mandegar-3خانۀ آن‌ها هجوم آورده و بر دخترشان تجاوز کرده‌اند.
عبدالجبار پدر راحلۀ هجده ساله که در ایران برای کار رفته بود بعد از خبرشدن از این قضیه خود را به زودی به بلخ می‌رساند. او می‌گوید: «من در ایران بودم، خانمم برایم تیلفون کرد که هرچه زدوتر خود را به بلخ برسان، برایش گفتم تا زمانی‌که برایم نگویی چه شده است نمی‌آیم، او گفت که افراد مسلح وارد خانۀ‌مان شدند و بر دخترمان تجاوز کرده‌اند، وقتی ماجرا را از پسرم پرسیدم گفت، پنج تن افراد مسلح ساعت دوازدۀ شب وارد خانه شدند، خواهرم را در اتاق جداگانه بردند و ما را در اتاق دیگری با تهدید اسلحه زندانی کردند.»
به گفتۀ پدر این دختر: ولی محمد، قدیر و جمیل افردای هستند که آن شب پسرم آن‌ها را شناخته است و این افراد را جمعه خان همدرد حمایت می‌کند.
به گفتۀ عبدالجبار: هیچ‌گونه دشمنی با افراد و بسته‌گان به جمعه خان همدرد یا کسی دیگری تا به حال نداشته و ندارم و یک شهروند عادی هستم و از بیکاری برای کار و مزدوری به ایران رفته بودم.
در سویی دیگر، مادر راحله ماجرای واردشدن مردان تفنگ‌دار بر خانۀ ‌شان را چنین بیان می‌کند: «ساعت دوازدۀ جمعه شب بود که ولی محمد و جمیل با اسلحه وارد خانۀ‌مان شدند، تفنگ را بر جبین پسرم گرفتند و هشدار و دشنام دادند که اگر صدای‌تان را بلند کنید، آن‌را خواهم کشت، بعداً دخترم را با خود به اتاق دیگری بردند.»
به گفتۀ مادر این دختر: «ولی محمد از افراد جمعه خان همدرد است از اعضای برجستۀ حزب اسلامی است و برایش ده فرد مسلح نیز داده است که با استفاده از این افراد، شبانه وارد خانه‌های مردم می‌شوند و گاه مواشی را تاراج می‌کنند و گاه بر ناموس مردم تجاور می‌کند.»
مادر این دختر که از درد تجاوز بر دخترش لحظه‌یی آرام ندارد می‌گوید: «اشرف غنی برای حمله‌کردن و تجاوز بر خانه‌های مردم به جمعه خان همدرد سلاح توزیع کرده است. اشرف غنی اگر مسلمان است صدای ما را می‌شنود و باید از عاملان این رویداد بازخواست کند.»
مادر این دختر از حکومت می‌خواهد تا عاملان این قضیه را به پنجۀ قانون بسپارد، در غیر آن، خود را خواهند کشت.
در عین حال، رییس منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ می‌گوید که افراد متجاوز خواهر زادۀ جمعه خان همدرد، پسر خواهرزاده‌اش و دو محافظ آن‌ها هستند.
اکنون که چند روزی از شکایت این خانواده می‌گذرد، دادستانی بلخ می‌گوید که پروندۀ راحله را به فرماندهی امنیۀ بلخ فرستاده‌اند تا مظنونین را بازداشت کرده از آنان تحقیق صورت گیرد.
اما دفتر سخنگوی فرماندهی امنیۀ بلخ در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که این پرونده تازه به آن‌ها رسیده و به‌زودی برای دست‌گیری عاملان آن اقدام می‌کنند.
فوزیه حمیدی، دادستان منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ که بررسی این قضیه را نیز در دست دارد در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: افراد تنفک‌دار خواهر زاده، پسر خواهر زاده و دو محافظ خواهرزادۀ جمعه خان همدرد بوده‌اند که با استفاده از تاریکی شب و اسلحه، وارد خانۀ عبدالجبار شده و بر دختر هجده‌سالۀ ‌شان تجاوز گروهی کرده‌اند.
اما اکنون دادستان منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ و خانوادۀ دختر متضرر می‌گویند، پس از نشر گزارش این قضیه از سوی جمعه خان همدرد تهدید به مرگ شده‌اند.
بانو حمیدی می‌گوید: بیست دقیقه بعد از نشر گزارش این قضیه از سوی رسانه‌ها برایم تماس گرفته شد و گفت که نباید این قضیه را رسانه‌یی می‌ساختید.
دادستان منع خشونت علیه زنان بلخ می‌افزاید: بعد از تماس، مقام ولایت بلخ و شورای ولایتی را در جریان گذاشتم، آن‌ها برایم گفتند که شخص تهدیدکننده گل‌رحمن همدرد نام دارد و پسر جمعه خان همدرد است، او برایم گفت که باید به آینده‌ات فکر می‌کردی و قبل از رسانه‌یی ساختن این قضیه مرا در جریان می‌گذاشتی.
بانو حمیدی می‌گوید، با آن‌که مقام ولایت بلخ برای تأمین امنیت او تا به‌حال کاری نکرده است، از تهدید هیچ‌کسی نمی‌هراسد و به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد.
همزمان با این، فعالان مدنی و شهروندان بلخ به‌خاطر دادخواهی برای راحله گردهم آمدند و با پخش اعلامیه‌یی خواستار به کیفررسیدن عاملان این قضیه از سوی حکومت محلی بلخ شدند.
ماریا رهین، از اعضای جامعۀ مدنی در بلخ می‌گوید: مسوولان و شهرواندان چه در بلخ و چه در هر ولایت دیگر باید دست‌به‌دست هم بدهند تا جلو چنین قضایا گرفته شود. وقتی ولایت امنی مانند بلخ برای زنان ناامن شود، در دیگر ولایت‌ها وضعیت از این بدتر خواهد بود.
نیلوفر سیار، فعال دیگر جامعۀ مدنی در بلخ می‌گوید: با یک چنین قضایا شدیداً مخالفت دارم و دادخواهی می‌کنم. اگر عاملان آن به پنجۀ قانون سپرده نشوند، دامنۀ دادخواهی ما وسعت پیدا خواهد کرد و تا مرکز نیر خواهد رسید.
همچنان، شهلا حدید رییس امور زنان ولایت بلخ بر این باور است که باید به فرهنگ معافیت از مجازات پایان داده شود تا مجرمین به جزای‌شان برسند و این چنین قضایا تکرار نگردد.
اما شهروندان بلخ بر این باوراند که عاملان این قضیه ربط مستقیی با تظاهرکننده‌گان چند روز قبل ولایت بلخ دارند، عدۀ از چهره‌های مجهول و نو در ولایت بلخ پیدا شده‌اند و همه روزه در پی اخلال وضعیت آرام امنیتی این ولایت هستند.
آنان بر این باور اند که چهره‌های از مرکز برای بدنام‌سازی استاندار بلخ و زیر پریش‌بردن کارکردهای خوب سیزده سالۀ او پول گرفته‌اند و در پی بدنام‌سازی عطا محمد نور هستند.
فرید عظیمی، از شهروندان بلخ که خبرهای ولایت بلخ را همه روزه از طریق شبکه‌های اجتماعی بازتاب می‌دهد در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تا یک روز قبل از سال نو، ولایت بلخ کاملاً امن و هیچ شکایتی از هیچ جناح و مرجعی وجود نداشت، اما بعد از پاره‌شدن تصویر معاون نخست ریاست جمهوری که طبیعتاً برای پخش حساسیت صورت گرفته بود، آهسته‌آهسته وضع بلخ آلوده شد.
آقای عظیمی می‌افزاید: چند چهرۀ شناخته شده و کاملاً مغرض از آغاز سال نو تا به‌حال چندین‌بار به بهانه‌های واهی بی‌عدالتی و انحصارگری، به مردم پول و غذای چاشت وعده می‌دهند و از آن‌ها در تظاهرات استفاده می‌کنند که در تظارات اخیر نیز شمار تظاهرکننده‌گان از ۴۰۰ نفر تجاوز نمی‌کرد و بسیار از آن‌ها بعد از ختم تظاعرات ادعا کردند که برای‌شان پول و غذای چاشت هم داده نشد.
قربان‌علی رحیمی از شهروندان دیگر بلخ اظهار داشت: در تظاهرات روز شنبۀ در ولایت بلخ در میان تظاهرات کننده‌گان اطفال و افراد مسنی وجود داشت که اصلاً از ماهیت اصلی تظاهرات خبر نداشتند.
آقای رحیمی گفت: وقتی از یک مردم مسن پرسیدم که برای چه در این تظاهرات اشتراک کرده است گفت که از بسته‌گانش در زندان بگرام زندانی است و برای دادخواهی او این‌جا آمده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.