شهروندان بامیان باردیگر بر تغییر مسیر توتا اعتراض کردند

- ۲۲ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3صدها نفر از فعالان مدنی و مردم در اعتراض به تغییر خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت از بامیان به سالنگ، در شهر بامیان اقدام به راهپیمایی کردند.
تظاهرکنندگان نسبت به تصمیم حکومت مبنی بر کشیدن این خط از گذرگاه سالنگ اعتراض کردند.
صغرا عطایی، از شرکت‌کنندگان این تظاهرات گفت که هدف از برگزاری این تظاهرات تداوم اعتراضات “جنبش روشنایی در سطح ملی و بین‌المللی” و تامین حقوق مردم براساس قوانین کشور بود.
معترضان بامیانی در حالی اقدام به اعتراض کرده که چهار روز پیش شرکت برق افغانستان براساس تصمیم حکومت قراردادی را به ارزش ۱۱۹ میلیون دالر با یک شرکت خصوصی خارجی برای کشیدن این خط برق از گذرگاه سالنگ امضا کرد.
در تصمیم کابینه در یازدهم ثور مبنی بر تغییر مسیر این خط برق از بامیان به گذرگاه سالنگ مطابق طرح اولیه این پروژه، اعتراضات بالا گرفت و حکومت کمیسیونی برای بررسی مجدد هر دو مسیر تشکیل کرد.
این کمیسیون تصمیم کابینه را تایید کرد و به دنبال آن شرکت برق اقدامات خود برای اجرای این طرح از مسیر سالنگ را آغاز کرد، اما معترضان به اعتراضات خود ادامه دادند.
شماری از مقامات دولتی از جمله سرور دانش، معاون رئیس جمهوری و محمد محقق، معاون ریاست اجرایی افغانستان که از معترضان حمایت می‌کردند، از نتیجه کمیسیون‌ بررسی مجدد مسیر برق ترکمنستان به افغانستان استقبال کردند.
اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان دستور داده که برای برق رسانی به بامیان، خط دیگری با توان ۲۲۰ کیلو ولت که قدرت انتقال ۳۰۰ مگاوات برق را داشته باشد، از شهر پلخمری از طریق دره شکاری به بامیان کشیده شود.
معترضان اما گفته‌اند که هیچ طرح جایگزینی را قبول ندارند. معترضانی که امروز در شهر بامیان راهپیمایی کردند هم به گفته خانم عطایی این طرح را رد کردند.
خانم عطایی گفت که خواست معترضان این است که با کشیدن خط برق ۵۰۰ کیلو ولت از بامیان باید معادن آهن و زغال سنگ بامیان استخراج شوند و زمینه تولید برق حرارتی در این ولایت فراهم شود تا به اقتصاد ملی کمک شود.
براساس اطلاعات شرکت برق، قرار است این خط برق هزار مگاوات برق از ترکمنستان به افغانستان انتقال دهد تا به ولایت‌های کابل، میدان‌وردک، غزنی، زابل، قندهار، لوگر، پکتیا و خوست توزیع شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.