شکمِ بزرگ‌تان از کجا آمده و با سلامتِ شما چه می‌کند؟

گزارشگر:چهارشنبه 26 جوزا 1395 - ۲۵ جوزا ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3اوایلش با کمی ناراحتی سرِ سفره یا پشت میزِ غذا شروع می‌شود. چند لقمه‌یی که می‌خورید، احساس می‌کنید شلوارتان به شکلِ آزار‌دهنده‌یی تنگ می‌شود و تحمل نشستن را از شما می‌گیرد، اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. آرام‌آرام پوشیدنِ همان شلوار حتا در ابتدای روز هم برای‌تان سخت و سپس غیرممکن می‌شود. چند ماهی بعد پیراهن‌هایی که همیشه زیبای‌تان می‌کرده‌اند، ظاهری زشت و نامتناسب را از شما در آینه نشان می‌دهند و بعد هم دیگران با وجود همۀ زحمت‌هایی که برای پنهان کردنِ شکم بزرگ‌تان کشیده‌اید، حتا در لباس‌های آزادی که می‌پوشید، شکم بزرگِ شما را تشخیص می‌دهند.
این اتفاق‌ها آن‌قدر سریع می‌افتد که توان مهار بزرگ شدنِ شکم‌تان را از دست می‌دهید و حتا وقت نمی‌کنید برای کنار آمدن با این ظاهر تازه، خود را آماده کنید. اگر این چند خط، شبیه به شرح حالِ شماست یا اگر نمی‌خواهید به فردی که این روزها را می‌گذراند تبدیل شوید، این مطلب را به‌دقت بخوانیـد. ما به شما می‌گوییم شکمِ بزرگ‌تان از کجا آمده و با سلامت شما چه می‌کند!

مثل اسفند روی آتش‌اید؟ مدام استرس دارید؟
نگاهی به خودتان در آینه بیندازید! حتماً در کنار روزهای سختی که برای خودتان و دیگران به ارمغان می‌آورید، صاحب شکمی بزرگ هم هستید. تعجب نکنید، هورمون‌هایی که در لحظه‌های پُراسترس و آشفتۀ زنده‌گی شما بالا و پایین می‌شوند، ظاهر شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند و به کوچک یا بزرگ شدنِ شکم‌تان منجر می‌شوند. محققان می‌گویند زنده‌گی پراسترس و البته تحمل پایین شما در برابر فشارهای روانی روزمره، به بیشتر شدن اندازۀ دور کمرتان می‌انجامد. از نظر آن‌ها، اگر شما فرد ناآرامی هستید که تنش‌ها را به‌سختی پشت سر می‌گذارید و یک فشار کوچک آرامش‌تان را مختل می‌کند، باید انتظار این را داشته باشید که شکم‌تان هر روز بزرگ‌تر شود.
محققان در این مورد سطح هورمون کورتیزل که به هورمون استرس مشهور است را مقصر می‌دانند و می‌گویند با بیشتر شدن فشارهای روانیِ شما و ضعف‌تان برای مواجهه با آن‌ها، این هورمون در خون‌تان بیشتر می‌شود و نظم توزیع چربی در بدن‌تان هم به هم می‌خورد. در چنین شرایطی سوخت‌وساز بدن‌تان دچار مشکل می‌شود و دست به دست دادنِ همل این عوامل، باعث می‌شود دور کمر لباس‌های‌تان هر روز برای شما تنگ‌تر شود. پس نه‌تنها به‌خاطر کوچک شدن شکم‌تان، بلکه برای داشتن زنده‌گی بهتر و طولانی‌تر اعصاب‌تان را کنترل کنید و اگر از عهدۀ این کار دشوار برنمی‌آیید، از یک دکترِ روان‌شناس کمک بگیرید. اگر این مطلب را تا انتها بخوانید، خواهید فهمید این توصیه بی‌اساس نیست و گذشته از زیباتر کردن شما، می‌تواند از خطر مرگ یا گذراندن یک زنده‌گی سخت و دردناک نجات‌تان دهد.

منبع: مجله سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.