زیان میلیون‌ها دالری بازرگانان از درگیری در تورخم

گزارشگر:شنبه 29 جوزا 1395 - ۲۸ جوزا ۱۳۹۵

درگیری نیروهای امنیتی افغانستان با مرزبانان پاکستانی در گذرگاه تورخم میلیون‌ها دالر بر بازرگانان افغانستان زیان وارد کرده است.
نیروهای دو کشور از یک‌شنبه هفته گذشته تا اکنون سه بار باهم درگیر شده اند. راه تورخم از یک هفته بدین‌سو برای مسافرین بسته است. در دو طرف سرحد، هزاران تن گیر افتاده اند.
اصابت گلوله و راکت‌ها از سوی نیروهای پاکستانی به وسایط نقلیه‌یی که مواد تجارتی حمل‌ونقل می‌کردند، سبب شده تا تاجران این کالاها میلیون‌ها دالر متضرر شوند.
محمدصابر، یکی از تاجران در گذرگاه تورخم می‌گوید که در نتیجۀ درگیری‌های اخیر میان نیروهای پاکستانی و افغانستان در این منطقه حدود ۳۰ موتر آسیب دیده و روزانه به آنان میلیون‌ها دالر صدمه وارد می‌شود.
صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اطاق تجارت و صنایع با تأیید این موضوع می‌گوید که درگیری‌های اخیر در تورخم افزون بر رساندن میلیون‌ها دالر زیان به تاجران، سبب افزایش ۵ درصدی بهای کالاها نیز شده است.
آقای پسرلی می‌گوید، در صورتی که درگیری‌ها به درازا بکشد آنان مجبورند به‌جای مسیر تورخم و انتقال کالاهای تجارتی از پاکستان مسیر دیگری را انتخاب کنند. به گفتۀ سخنگوی اتاق‌ تجارت و صنایع، چابهار، حیرتان و شیرخان از دیگر بندرهایی اند که جاگزین تورخم بوده می‌توانند.
عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید که برای بررسی خسارات به‌جامانده در تورخم هیأتی گماشته شده است و تلاش‌ها برای حل این درگیری‌ها از راه‌های دیپلوماتیک جریان دارد.
با این که دوشب پیش در این بندر آتش‌بس اعلام شد، اما حضرت عمر زاخیل‌وال، سفیر افغانستان در پاکستان دیروز در صفحۀ رسمی فیسبوک خود نگاشت که نظامیان پاکستانی خلاف توقع، هنوز هم به دنیال رسیدن به اهداف‌شان هستند.
به گزارش سلام‌وطن دار، آقای زاخیل‌وال با این که از آتش‌بس در این منطقه خبر می‌دهد، خواهان گماشتن هیأتی برای حل این مشکلات شده و می‌گوید، تا زمانی که تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان از راه‌های دیپلوماتیک حل نشده، پاکستان ساخت تأسیسات نظامی‌اش را باید در منطقه متوقف سازد.
او می‌گوید، به طرف پاکستان خاطرنشان کرده که اگر کار ساخت تأسیسات متوقف نشود و برای حل بحران تلاش لازم صورت نگیرد، مسؤولیت آینده و عواقب ناگوار آن به دوش پاکستان خواهد بود

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.