سـرک‌هایـی که هـر روز گـواه ۱۰ حـادثه انـد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۳ ثور ۱۳۹۸

شماری از باشنده‌گان پایتخت با انتقاد از طرح و نقشۀ سرک‌های ساخته شده در این شهر می‌گویند که بزرگ شدن سرک‌ها و از بین بردن سرک‌های فرعی موجب بیشتر شدن حادثه‌های ترافیکی شده است.
آنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار همچنان از بی‌توجهی ترافیک نسبت به تنظیم رفت‌وآمد موترها شکایت دارند و می‌افزایند که چراغ‌های ترافیکی نصب شده در چهارراه‌ها اکثراً خاموش می‌باشند.
mandegarبه گفتۀ آنان، راننده‌گان به چراغ‌های ترافیکی و علایم نصب شده در اطراف سرک‌ها و چهارراه‌ها توجه نمی‌کنند و ترافیک‌های مسوول نیز نسبت به آن، بی‌توجه و بی‌مسوولیت اند.
میر حامد یکی از باشنده‌گان خیرخانه می‌گوید که در یک هفته بیش از ۱۰ مورد حادثۀ ترافیکی را در محل زنده‌گی‌شان گواه بوده است. به گفتۀ او، راننده‌گان با استفاده از بزرگی سرک بسیار سریع موتر می‌رانند و ترافیک هم نسبت به آن بی‌توجه است.
او می‌گوید که در سرک قلعۀ نجارها تا خشت هوختیف روزانه صدها موتر بی‌دست تردد می‌کنند، اما ترافیکی وجود ندارد تا آنان را یا جریمه و یا هم مجازات کند.
عمر یکی از دکانداران در خیرخانه می‌گوید که در چهارراه نزدیک دکانش روزانه ده‌ها مورد حادثه را گواه می‌باشد. به گفتۀ او، پیش از این چهارراه نزدیک دکانش دایره‌یی بود، اما اکنون شکل دایره‌یی آن تخریب و مثلثی ساخته شده و همین امر سبب شده در بسیاری از موارد راننده‌گان بسیار به سرعت از این مسیر گذر می‌کنند.
او نبود ترافیک را در چهار اطراف چهاراه یکی دیگر از مشکلات می‌داند و می‌گوید اکنون که چهارراه مثلثی شده، نیاز به ترافیک در چهار سمت این چهارراه بسیار جدی شده است، اما در بسیاری از اوقات روز، ترافیک‌ها در چهارراه حضور نمی‌داشته باشند.
در این میان، اما شماری از شهروندان از بزرگ شدن سرک‌ها و برداشته شدن چهارراه‌های دایره‌یی ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند که این کار سبب کاهش ازدحام ترافیکی شده است.
آنان با استقبال از طرح شهرداری کابل می‌گویند که پیش از این بسیاری از چهارراه‌ها بی‌موجب و بسیار بزرگ ساخته شده بودند و مسیر رفت‌وآمد موترها را به کُندی مواجه ساخته بود.
در عین حال، جلیل سلطانی، سخنگوی شهرداری کابل به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که چهارراه‌های تازه ساخته شده را متخصصان ساخته اند و ربط دادن حادثه‌های ترافیکی به این چهارراه‌ها، یک «ادعای غیرتخصصی» است.
آقای سلطانی می‌افزاید که شهرداری کابل در نظر دارد ساختار هندسی ۳۳ چهارراه در سطح شهر کابل را ویران و دوباره به طرح و نقشۀ تخصصی بسازد. به گفتۀ او، برخی از چهارراه‌ها مشکلات ترافیکی را حل نمی‌کرد و برعکس، به مشکلات ترافیکی افزوده بود.
این مقام شهرداری کابل می‌گوید که تغییر هندسی چهارراه‌ها یک «برنامۀ بسیار کلان» برای رفع مشکلات ترافیکی در سطح شهر کابل است و کار آن ادامه پیدا می‌کند. به باور جلیل سلطانی، تخلف‌های ترافیکی هم از سوی راننده‌گان صورت می‌گیرد و هم از سوی ترافیک شهری و با عملی شدن برنامۀ تغییر چهارراه‌ها بسیاری از این مشکلات رفع خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.