طالبان مشغول‌ جمع‌آوری عشر و ذکات در کندز هستند

گزارشگر:ناجیه نوری / دوشنبه 31 جوزا 1395 - ۳۰ جوزا ۱۳۹۵

عبدالودودپیمان: قوماندن امنیه، والی کندز و قوماندان  زون ۸۰۸، امنیت خود را تامین کرده نمی‌توانند و در تهکوی زندگی می‌کنند، اما از نماینده‌ها انتظار دارند تا با مردم صحبت کرده و آنان را از دادن عشر و زکات منع کنند!

نماینده‌گان کندز در مجلس دلیل بهترشدن وضعیت امنیتی کندز را مصروف شدن طالبان جهت جمع‌آوری عشر و زکات می‌دانند.
mandegar-3این نماینده‌گان می‌گویند: چون اکنون «فصل عشر و زکات» است و طالبان مشغول جمع‌آوری آن اند، بنابراین امنیت کندز نسبتاً خوب است.
اما قوماندان زون هشت‌صد و هشت سپین‌زر، دلیل بهترشدن وضعیت امنیتی در کندز را انجام عملیات نیروهای امنیتی عنوان می‌کند.
این نظریات پس از آن ابراز می‌شود که شماری از نماینده‌گان مجلس با انتقاد از حکومت برای تأمین نکردن امنیت کندز و شاه‌راه منتهی به این ولایت انتقاد کرده می‌گویند: حکومت هیچ اراده‌یی برای تامین امنیت کندز ندارد.
اما شیرعزیز کامه‌وال قوماندان زون ۸۰۸ سپین‌زر با انتقاد از نماینده‌گان و مردم کندز می‌گوید: تنها با نیروهای امنیتی نمی‌شود امنیت را تامین کرد، بل به همکاری مردم و نماینده‌گان مردم امنیت تامین می‌شود.
او وضعیت امنیتی کندز را خوب ارزیابی کرده و دلیل آن را انجام عملیات توسط نیروهای امنیتی عنوان کرده تاکید کرد: ما برای پاک‌سازی شماری از شاه‌راه‌هایی که مورد تهدید بود، پوسته‌های امنیتی ایجاد کردیم.
وی با انتقاد از وکلا گفت: هیچ یک از نماینده‌گان به مردم هشدار نمی‌دهند که نباید عشر و زکات شان را به طالبان بدهند و با نیروهای امنیتی همکاری کنند.
او شماری از نماینده‌گان را متهم کرده که از زمانیکه از مردم رای گرفتند و نماینده شدند؛ حتا یکبار به کندز نیامدند و با مردم صحبت نکردند.
کامه‌وال گفت: نماینده‌گان باید با موکلین خود در محل شان دیدار کنند و اگر ما امنیت شان را تامین نکردیم، ما را مورد انتقاد قرار دهند، اما باید بیایند وبا مردم صحبت کنند و به آنان بفهمانند که نباید عشر و زکات شان را به طالبان بدهند.
اما عبدالودود پیمان نماینده مردم کندز در مجلس می‌گوید: قوماندانان و والی کندز امنیت خود را تامین کرده نمی‌تواند و در تهکوی زندگی می‌کنند، اما از نماینده‌ها انتظار دارند تا با مردم صحبت کرده و آنان را از دادن عشر و زکات منع کنند.
وی افزود: اینکه نماینده‌ها به مردم بگویند که شما زکات تان را به طالبان ندهید؛ مشکل حل می‌شود؟ نه خیر جایی که طالبان حاکم هستند نه قوماندان امنیه رفته می‌تواند، نه وکیل و نه والی، طالبان هم هرآن‌چیزی که بخواهند انجام می‌دهند.
او با انتقاد از حکومت گفت: طالبان از مردم به زور عشر و زکات می‌گیرند و مردم هم مجبور هستند به آنان باج بدهند، اما حکومت با قدرتی که دارد نمی‌تواند طالبان را از کندز بیرون کند تا مردم مجبوراً به آنان باج ندهند.
پیمان، تنها راه حل را فشار آوردن به طالبان عنوان کرده می‌گوید: با طالب‌نوازی نمی‌شود امنیت را در کشور تامین کرد، بل تنها راه حل مبارزه با آنان است و بس.
با این حال، داکتر فاطمه عزیز نماینده دیگر مردم کندز در مجلس می‌گوید: چون اکنون «فصل عشر و زکات» است و طالبان مشغول جمع‌آوری آن از مردم اند، بنابراین امنیت نسبتاً خوب است.
وی تاکید کرد: اما گفته می‌شود که طالبان تصمیم دارند تا با پول جمع‌آوری شده، دوباره کندز را تصرف کنند.
وی تصریح کرد: تنها طالبان نیستند که از مردم به زور عشر و زکات می‌گیرند، بل اربکی‌ها و پولیس محلی نیز از مردم باج می‌گیرند که در نهایت دهقانان چیزی برای خود نمی‌داشته باشند.
او همچنان گفت: اما حکومت افغانستان هیچ برنامه‌یی برای پاک‌سازیی کندز از وجود طالبان نداشته و ندارد و به همین دلیل طالبان با خیال راحت مصروف باج گرفتن از مردم اند.
وضعیت گروگانان:
قوماندان زون ۸۰۸ سپین‌زر از آزادی سازی گروگانان خبر داده گفت: فقط شش نفر دربند طالبان اند و بقیه گروگانان آزاد شده اند.
کامه‌وال محل نگهداری گروگانان را ولسوالی چهاردره عنوان کرده گفت: اگر گروگانان آزاد نشود، ما برای آزادسازی آنان عملیات خود را آغاز خواهیم کرد.
اما عبدالودود پیمان می‌گوید: همین اکنون بسیاری ازمردم کندز تحت حاکمیت طالبان زندگی می‌کنند و درقید طالبان اند.
او تاکید کرد: آزاد سازی تنها شش گروگان کافی نیست، بل ده‌ها هزار نفر که در حاکمیت طالبان زندگی می‌کنند، در گرویی طالبان اند و باید آزاد شوند.
فاطمه عزیز، گروگان گیری اخیر در کندز توسط طالبان را سبب نگرانی مردم دانسته گفت: گروگان‌گیری اخیر سبب شده تا مردم نتواند به کابل سفر کنند و یا هم به مناطق دیگر سفری داشته باشند.
طالبان مسلح چند هفته پیش موتر ۴۰۴ را با دو موتر فلانکوچ که از بدخشان به سوی کابل در حرکت بودند در مسیر علی آباد – کندز متوقف ساخته و به سوی ولسوالی چهاردره برده اند.
از جمع ۱۸۵ مسافر، شش تن را کشته اند و حدود ده تن را آزاد ساختند و بقیه مسافران را با خود برده اند.
این در حالیست که چند هفته قبل نیز طالبان چند واسطه مسافربری را در ولسوالی خان آباد ولایت کندز متوقف کردند و صدها مسافر را گروگان گرفتند و ۱۲ تن از این مسافران را کشتند.
طالبان در چند هفته‌ اخیر گروگان‌گیری در شاه‌راه‌ها را افزایش داده‌اند و چند تن از مسافران را در ولایت سمنگان نیز به گروگان گرفتند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.