کنار آمدن با تجربۀ پدر شدن

گزارشگر:شنبه 15 عقرب 1395 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3

بخش دوم/

چه‌طور می‌توانم از عهدۀ مخارجِ کودکم برآیم؟
جای شک نیست که غذا، پوشاک و آموزشِ یک انسان دیگر، هزینۀ مالی زیادی برای شما در بر دارد. اما می‌توانید استرس‌تان درمورد هزینه‌ها را کم‌تر کنید.
درست بعد از تولد طفل، باید هزینه‌ها را ارزیابی کنید. می‌توانید از کارفرمای‌تان هم در این رابطه پرسش کنید؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای پدر شدن و مادر شدن پاداش می‌دهند.
برای مدیریت مسایل مالی‌تان، می‌توانید با یک مشاور مالی مشورت کنید. هم‌چنین می‌توانید با والدین دیگر که به تازه‌گی صاحب طفل شده‌اند، صحبت کنید تا ببینید آن‌ها چه‌طور از پس هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینیِ فرزنددار شدن برآمدند.
می‌توانید یک حساب بانکیِ مخصوص باز کنید تا برای هزینه‌های جدیدتان در آن پس‌انداز کنید. می‌توانید هر هفته یک مقدار پول برای خرید وسایلی مثل شیرخشک یا پوشک طفل در آن نگه دارید.
به‌خاطر داشته باشید که نیاز نیست بعضی از هزینه‌ها را پرداخت کنید. مثلاً اگر همسرتان تصمیم بگیرد که خودش به طفل شیر بدهد، می‌توانید هزینۀ تغذیه نوزاد را پس‌انداز کنید. هم‌چنین، خانواده‌های زیادی لباس‌های طفل یا بارداری را اشتراکی استفاده می‌کنند، زیرا زنان باردار و نوزادان یک سایز خاص لباس می‌پوشند که فقط متعلق به یک دورۀ خاص است و بعد از آن بی‌مصرف خواهد بود.
آیا این پایان استقلالِ من است؟
پدر شدن به معنی پایان لذت‌ها نیست. درست است، ممکن است طی چندماه اول تولد نوزاد به اندازۀ قبل نتوانید بخوابید یا وقت برای خودتان نداشته باشید، اما به محض این‌که بعد از گذشت چند مدت کودک بتواند مدت بیشتر و طولانی‌تری بخوابد، همسرتان وقت بیشتری خواهد داشت تا بتوانید در کنار هم یا به تنهایی خوش بگذرانید.
خیلی مهم است که با هم همکاری داشته باشید و مشکلات را با هم مطرح کنید، مسوولیت‌ها را تقسیم کنید تا هرکدام‌تان بتوانید به نیازهای‌تان نیز رسیده‌گی کنید. هم‌چنین خوب است که با والدین دیگری هم آشنا شوید تا از رویکرد آن‌ها به مدیریت زمان استفاده کنید.
در سال‌های ابتدایی، می‌توانید فرزندتان را وارد خیلی از فعالیت‌ها بکنید. مثلاً وقتی مسابقۀ فوتبال تماشا می‌کنید یا کتاب و روزنامه می‌خوانید، نوزادتان می‌تواند در چوکیِ مخصوصِ خود بنشیند.
ممکن است از این‌که قرار است اوقات فراغت‌تان را از دست بدهید، احساس ترس کنید؛ اما مادرها و پدرها خیلی زود متوجه می‌شوند که وقتی فرزندشان به دنیا می‌آید، می‌توانند از زمانی که با فرزندشان می‌گذرانند، لذت ببرند.
تولد کودک چه تاثیری بر روابط من و همسرم و زنده‌گی جنسی ما خواهد داشت؟
زنان باردار تغییرات جسمی، هورمونی و احساسی شگرفی را تجربه می‌کنند، در حالی که پدرها هم با همان تغییرات در زنده‌گی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. با پیش رفتن بارداری، ممکن است هر دو طرف از نظر احساسی تاثیر ببینند.
کنار آمدن با دمدمی‌مزاجی این دوران بسیار سخت است، حال دلیل آن هر چه که باشد، اما صبر و درک شما بسیار سودمند خواهد بود. سعی کنید به همسرتان کمک کنید استرس‌های خود در مورد بارداری و مادر شدن را از بین ببرد.
اگر احساس خوبی به رابطۀتان ندارید، سعی کنید مشکلات را خیلی زود حل کنید. زوج‌های بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند که آمدن طفل، آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند. اما کودک قادر به درست کردنِ یک رابطۀ مشکل‌دار نیست؛ این وظیفۀ شما و همسرتان است. هرچه زودتر برای حل مشکلات چاره بجویید، خیلی زودتر احساس راحتیِ بیشتری برای تبدیل شدن به یک پدر یا مادر پیدا می‌کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.