وزیر مهاجرین و عودت‌کننده‌گان: مهاجرت کاهش چشمگیر یافته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 1 سرطان 1395 - ۳۱ جوزا ۱۳۹۵

مسوولان در وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گویند که میزان مهاجرت در سال روان کاهش یافته است.
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان دیروز دوشنبه (۳۱جوزا/خرداد) که مصادف با ۲۰ جون روزجهانی مهاجرت بود، در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت: پس از ایجاد اداره موقت در سال ۲۰۰۱، شش میلیون مهاجر از کشورهای بیرونی به افغانستان عودت کرده‌اند و ۷ mandegar-3میلیون مهاجر در حال حاضر در بیرون از کشور به‌سر می‌برند.
آقای بلخی افزود: در حال حاضر افغانستان ۳ میلیون مهاجر در پاکستان، دو میلیون و ۴۰هزار در ایران و شش صدو پنجاه و هشت هزار و ۵۰۱ مهاجر در سایر کشورهای جهان دارد.
او گفت: در کشورهای اروپایی تا هنوز ۵۹هزار و ۳۰۱ تن اسناد رسمی پناهنده‌گی دریافت کرده‌اند و به اساس پیشبینی که صورت گرفته ۴۰درصد از پناهنده‌گان در خواست پناهنده‌گی‌شان قبول نمی‌شود.
آقای بلخی با بیان این‌که پدیده‌ مهاجرت در جهان به یک بحران کلان تبدیل شده است، گفت: وزارت مهاجرین در تفاهم با کشورهای اروپایی از ۴۰ درصد مهاجرین که قرار بود به شکل اجباری از کشور آلمان اخراج شوند، جلوگیری کرد. این مهاجرین بر اساس وعده‌یی که کشور آلمان سپرده‌ عودت‌ غیر داوطلبانه به اساس یک مکانیزم و با سهولت‌هایی که برای آنها در نظر گرفته است صورت خواهد گرفت.
او گفت: شورای عالی مهاجرین به ریاست رییس جمهور و عضویت رییس اجرایی تشکیل شده است و مشکلات عودت و مهاجران را بررسی می‌کنند و کمیته‌های متعدد نیز تشکیل شده و به مشکلات مهاجرین رسیده‌گی و تلاش می‌کنند.
وزیر مهاجرین گفت: مذاکراتی را که در مورد مهاجرین ایران و پاکستان با مقامات آن کشورها داشتیم، تفاهم صورت گرفته است که پاکستان اسناد ۱,۶ میلیون و ایران چهل و هشت هزار مهاجر افغانستانی را تا سال ۲۰۱۷ تمدید کنند؛ اما این مرحله نسبت موضوعات سیاسی افغانستان- پاکستان به حالت معلق باقی مانده است. این در حالی است که مدت اعتبار کارت‌های مهاجرین افغانستانی در پاکستان تا اخیر ماه جون به پایان می‌رسد.
او گفت: تنها در سال ۲۰۱۵، دوصد ۵۰ هزار تن از افغانستان مهاجرت کرده‌اند؛ اما در سال ۲۰۱۶ این وضیعت تغیر کرده است، و آمارها کاهش چشم‌گیر مهاجرت را نشان می‌دهد.
آقای بلخی تصریح کرد: از ۱۲ جون به این طرف ۳صد و ۹۳ هزار و ۴۹۲ تن در کشورهای اروپایی پیشنهاد پناهنده‌گی کرده‌اند که افغانستان مقام سوم را دارا است.
او افزود: در سال گذشته ۳۰ هزار تن به کشور عودت کرده‌اند؛ اما در سال روان تنها ۷۰۰ هزار تن به کشور عودت کرده اند که کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.
آقای بلخی بیان داشت که در سال گذشته ۳۶۵۷ تن از کشورهای اروپایی به کشور عودت کرده‌اند که ۶۱ تن‌شان به شکل اجباری اخراج شده بودند.
او هم‌چنان، با نگرانی از وضیعت بیجا شده‌های داخلی در کشور گفت: یک صد و ۵۰۶ هزار و ۱۸ تن بیجاشده‌گان داخلی اند و تنها در دو ماه نخست سال روان ۱۰ هزار خانواده‌از اثر مشکلات امنیتی و … بیجا شده اند.
هم‌چنان، فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان که در روزجهانی مهاجرت در کابل صحبت می‌کرد؛ گفت: پدیده مهاجرت به یکی از چالش برانگیز ترین پدیده‌ها در جهان تبدیل شده است.
آقای گرندی افزود: افرادی که دست به مهاجرت می‌زنند، با مشکلات بدامنی، خشونت، جنگ و … روبرو اند و تلاش می‌کنند به کشور دومی پناهنده‌ شوند، اما در آن کشورهای نیز مشکلات دیگری دامن‌گیر‌شان می‌شود.
او گفت: افغانستان کشوری که با داشتن مهاجرین بیشتر در جهان مقام بلندی را دراست و تنها در پاکستان کشور همسایه‌اش ۱,۵ میلیون مهاجر ثبت شده دارد و نسبت مشکلات داخلی افغانستان دفتر unhcr در تلاش تمدید اسناد این افراد تا سال ۲۰۱۷ است.
او تصریح کرد: پس از به‌وجود آمدن دولت موقت افغانستان ما شاهد عودت گروهی مهاجرین از کشورهای بیرونی به افغانستان بودیم؛ اما در این اواخر این ارقام کاهش یافته است که نبود ثبات و امنیت یکی از علت‌های آن است.
این کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان بیان داشت که در جهان بیش از ۶ میلیون مهاجر وجود دارد و ۵۰درصد آن را کودکان تشکیل می‌دهند.
در همین حال محمد اشرف غنی رییس جمهور؛ نیز در پیامی به مناسبت روز جهانی مهاجرت گفته است که حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا زمینۀ بازگشت مهاجران را به کشور فراهم سازد.
و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز در پیامی به مناسبت این روز گفته است که افغانستان یکی از کشورهای است که رقم درشت مهاجران را در جهان دارد و نیازمند همکاری‌‌های بیشتر بین المللی می باشد.
داکتر عبدالله بیان داشته که مشکل مهاجران کشور یکی از اولویت‌های کاری حکومت وحدت ملی است که از آغاز شکل گیری این حکومت تا کنون در باره حل مشکلات آنها تلاش‌های جدی صورت گرفته است.
او تاکید کرده است که حکومت افغانستان تصمیم دارد تا مشکلات مهاجران و بیجا شده گان را در نشست جهانی وارسا و بروکسل نیز مطرح کند تا در این مورد برای تامین حقوق و رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستان یک تصمیم کٌلی گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.