بسترسازی جمعیت و جنبش به طالبان «درگیری‌های حزبی در فاریاب اوج می‌گیرد»

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 2 سرطان 1395 - ۰۱ سرطان ۱۳۹۵

مردم ولایت فاریاب نه تنها از طالبان بل‌که از تشدید درگیری‌ها میان جنرال فاروق قاطع فرمانده وابسته به جمیعت اسلامی و علی بای، جمعه نظر و محمد شریف از اعضای حزب جنبش ملی در ولسوالی‌های المار و پشتونکوت نگران اند.
یکی منبع امنیتی فاریاب می‌گوید: تنش‌های تنظیمی در فاریاب در حال اوج گرفتن است و طالبان هم از این مسله نهایت استفاده را می‌برند.
mandegar-3در همین حال، برخی از نماینده‌گان فاریاب می‌گویند: اختلافات سیاسی، وضعیت را در فاریاب بسیار شکننده ساخته است.
اما شماری دیگر از نماینده‌گان فاریاب ضمن این‌که وضعیت امنیتی در فاریاب را خوب عنوان می‌کنند می‌گویند: طالبان مانند گذشته پایگاه‌های مستحکم و قوی در فاریاب ندارند و نمی‌توانند سبب ناامنی در این ولایت شوند.
این نظریات پس از آن ابراز می‌شود که در جریان سه ماه اخیر وضعیت امنیتی فاریاب به وخامت گراییده و با گذشت هر روز دامنه ناامنی‌ها در این ولایت در حال گسترش است.
یک منبع امنیتی ولایت فاریاب که نخواست نامی از او گرفته شود، به روزنامه ماندگار می‌گوید: مردم ولایت فاریاب نه تنها از طالبان بلکه از تشدید درگیری‌های اخیر میان جنرال فاروق قاطع وابسته به جمیعت اسلامی و افرادی مانند علی بای، جمعه نظر و محمد شریف وابسته به جنبش در ولسوالی‌های المار و پشتونکوت نگران اند.
به گفته وی: تنش‌های تنظیمی در فاریاب در حال اوج گرفتن است و طالبان هم ازاین مسله نهایت استفاده را می‌برند و یکی از دلایل سقوط قریه پر نفوس قرایی در المار به دست طالبان نیز همین مساله بود.
او تاکید کرد: مشکلی که حامیان معاون اول ذکر می‌کنند طالبان نه بلکه حضور فعال جمعیت اسلامی و اولویت درگیری تا سرحد نابودی جمعیت از طرف جنبش است، یعنی جنبش و جمعیت به جای اتحاد علیه طالبان مصروف درگیری ذات البینی شده و طالبان هم از این موضوع بهره برداری می‌کنند.
وی همچنان می‌گوید: معاون اول در این روزها در جوزجان عملیات داشته و به فاریاب نرفته است و مساله مهم دیگر اینکه عملیات‌ها تاثیر کوتاه مدت داشته است.
به گفته او: طالبان در ولسوالی‌های قیصار، المار و به خصوص قریه قرایی‌ها، غورماچ، شیرین تگاب و پشتون کوت و اخیراً گرزیوان حضور داشته و تمرکز تهدیدات‌شان نیز دراین ولسوالی‌ها بیشتر می‌باشد.
با این حال، انجنیر محمد هاشم اورتاق نماینده مردم فاریاب در مجلس نیز تاکید می‌کند که طالبان با استفاده از اختلاف میان حزبی در فاریاب مصروف گسترش نفوذشان در ولایت اند.
اورتاق تاکید کرد: مردم از اختلافات حزبی سخت نگران اند؛ زیرا طالبان با استفاده از این اختلافات به فعالیت‌های‌شان ادامه می‌دهند.
او همچنان گفت: در حقیقت دلیل ناامنی فاریاب اختلافات میان افرادی تحت عنوان خیزش‌های مردمی است؛ یعنی طالبان با استفاده از این اختلافات، فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند.
این نماینده مجلس، وضعیت فاریاب را نگران‌کننده خوانده گفت: اختلافات سیاسی که در فاریاب جریان دارد، وضعیت را بسیار شکننده ساخته است.
وی افزود: معاون صاحب اول ریاست‌جمهوری برای حل اختلافات سیاسی میان گروه‌های نظامی فعال در فاریاب، تلاش کردند، اما زمانیکه معاون اول از فاریاب خارج شدند، شماری از قوماندان محلی دوباره به اختلافات دامن ‌زدند.
اورتاق همچنان گفت: مشکل اصلی اختلافات میان قوماندانان محلی است که طالبان با استفاده از این اختلافات به فعالیت‌های شان ادامه می‌دهند و ما از این وضعیت سخت نگران هستیم.
در همین حال، احمد ولی وداع یکی از باشنده‌گان ولایت فاریاب می‌گوید: مشکل اصلی اختلاف سیاسی میان حزب جمعیت اسلامی و جنبش است که طالبان با استفاده از این اختلافات سبب ناامنی و گاهی هم گروگان‌گیری می‌شوند.
به باور این باشنده فاریاب: وضعیت امنیتی فاریاب نسبتاً خوب است؛ اما به دلیل اختلاف که قبلا تذکر دادم، مشکلات گاهی بیشتر می‌شود؛ زیرا طالبان با استفاده از این اختلافات وضعیت امنیتی را تهدید می‌کنند.
به گفته او: در مناطق که عملیات صورت گرفته وضعیت امنیتی خوب است، اما در مناطق شوردریا طالبان حضور گسترده دارند.
وی تاکید کرد: طالبان از شور دریا که در آن حضور دارند، سایر مناطق را تهدید کرده و برای مردم مشکلاتی زیادی را ایجاد کردند.
اما بشیراحمد ته ینج نماینده مردم فاریاب در مجلس می‌گوید: وضعیت امنیتی در فاریاب بهتر شده، به جز چند ولسوالی که طالبان در آن مناطق پیشرفت‌های داشتند.
به گفته ته ینج: طالبان فقط در مناطق شورآبک فعالیت‌هایی دارند و در سایر مناطق امنیت تامین است و مشکل خاصی وجود ندارد.
این نماینده مجلس تاکید دارد که طالبان در بخش‌های از ولسوالی قیصار، شورآبک و غورماچ حاکمیت دارند و در سایر مناطق به طور چریکی فعالیت دارند و گاهی گاهی سبب ناامنی می‌شوند.
او تصریح کرد: طالبان مانند گذشته پایگاه‌های مستحکم و قوی در فاریاب ندارند و نمی‌توانند سبب ناامنی در این ولایت شوند، بنابراین می‌توان گفت که وضعیت امنیتی در فاریاب نسبتاً خوب است و مشکل جدی وجود ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.