احمدولی مسعود: به پاکستان گفتیم که منیحث دو همسایه نمی‌توانیم همدیگر را حذف کنیم، باید کنار بیاییم و از راه گفتگو مشکل را حل کنیم

- ۰۶ حوت ۱۳۹۹

 

احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود امروز در کنفرانس خبری گفتگوی «صلحِ افغانستان با پاکستان» گفت که ما به مقامات پاکستان گفتیم« منحیث دوکشور همسایه، نمی‌توانیم همد‌دیگررا حذف کنیم و باید از راه تفاهم و گفتگو و مشکل را حل کنیم».

151827880_1144316829373092_492691755770280482_o

او که در این نشست خبری از موضوعات مطرح شده در سفر آخیر به کشورپاکستان، سخن می‌گفت، تاکید کرد که با مقامات پاکستانی در مورد صلح، مهاجرین، مسایل تجاری، روابط آیندۀ دو کشور گفتگو کرده است.

مسعود هم‌چنان اظهار داشت که «به مقامات پاکستانی گفتیم، مشکل کلان شما این است که، شما در بین اقوام افغانستان فرق قایل می‌شوید و یک قوم را به قوم دیگر ترجیح می‌دهید و این سیاست خوبی نبوده است و حتا باعث جنگ‌ها در افغانستان شده است».

رییس بنیاد شهید مسعود افزود: این سفر به دلایل فراوانی برای ما با اهمیت بوده است. نخستین دلیل این بوده می‌تواند که قهرمان ملی کشور می‌گفت «هر زمانی که استراتیزی پاکستان تغییر کند ما به صلح می رسیم» حالا که این فرصت رسیده است و پاکستان آماده همکاری برای صلح در افغانستان است.

اوهم چنان نقش پاکستان را در صلح افغانستان با اهمیت خواند و گفت که پاکستان یک ضلع اساسی صلح افغانستان است و ما بیش از دوهزار کیلو متر مرزمشترک با این کشور داریم، پیوندها و مشترکات زیادی از قبیل پیوندهای فرهنکی، اقتصادی و امنیتی داریم، بنا بر این تفاهم با پاکستان برای ما اهمیت دارد.

او تصریح کرد: خواستیم گفتمانی میان دو دولت و مردم دو کشور به وجود بیاید که هر طرف روی موضوعات و مشکلات شان، گفتگو کنند تا مناسبات سیاسی تعریف ناشده در یک سند استراتیژیک باید تعریف شود.

مسعود تاکید کرد که اگر ما بتوانیم معمای قدرت را در کشور حل کنیم، مطمین که صلح در کشور حاکم می‌شود و هیچ کشوری نمی‌تواند در امور افغانستان مداخله کند.

احمدولی مسعود هم‌چنان در این نشست به غیر متمرکزسازی قدرت تاکید کرد و گفت که نظر به بافت‌های اجتماعی افغانستان ساختار نامترکز بهترین گزینه می‌تواند باشد تا اقوام افغانستان بتوانند با ارزش‌های خود در هر جایی که هستند زنده‌گی کنند.

احمدولی مسعود به تاریخ ۲۹ دلو ۱۳۹۹، در یک سفر سه روزه بنابر دعوت رسمی پاکستان، عازم اسلام‌آباد گردیده بود.

او گفت که در پروسه صلح باید همه طرف ها سهیم باشند، با توافق حکومت و طالبان نمی‌توانیم به صلح برسیم، به خاطر این که با توافق دوتا گروپ افراطی، نمی تواند به صلح رسید.

مسعود تاکید داشت که صلح افغانستان نه از میله تفنگ طالب به دست میاید و نه از دل حکومت نامشروع موجود. بنا براین ما نیازمند یک میکانیزم جدید هستیم، نسخه جدید هستیم.

او گفت طرح ما این است که، وقتی جامعه جهانی می‌خواهد در افغانستان صلح بیاید، وقتی مردم افغانستان تشنه صلح هستند، وقتی همه اراده داریم، باید کسی بخاطر امتیاز گیری ایستاد نشود و باید چهره‌های جدیدی را که هم اعتبار مردمی دارند و هم برای کشورهای دیگر قابل قبول هستند در قالب نظام، معرفی کنیم تا همه طرف ها به آن اعتماد کنند و پروسه صلح نیز از مسیرش به بی راه نرود.

مسعود هم چنان افزود که ما در مرکز این چهار زون امنیتی( زون امنیتی جنوب آسیا، آسیای میانه، خاورمیانه و زون امنیتی چین) قرار داریم و مجبور هستیم که تعادل در روابط میان این کشورها را بر قرار کنیم.

او افزود که در این سفر، عمران خان صدر اعظم پاکستان از احمد شاه مسعود به عنوان قهرمان ملی افغانستان و قهرمان جهان اسلام یاد کرد و او را رهبر افسانوی و رهبر مقاومت و ایستادگی خواند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.