نماینده افغانستان در سازمان ملل: پاکستان با پناه‌دادن به تروریسم از قطع‌نامه‌های این سازمان تخطی می‌کند

گزارشگر:شنبه 5 سرطان 1395 - ۰۴ سرطان ۱۳۹۵

محمود صیقل، نمایندۀ افغانستان در سازمان ملل در سخنرانی اخیر خود گفته که طی پانزده سال گذشته، تعداد زیادی از رهبران گروه‌های «تروریستی»، به شمول اسامه بن‌لادن رهبر شبکۀ القاعده، ملا عمر و ملا اختر منصور رهبران گروه طالبان، در پاکستان بسر برده و در همان‌جا جان داده‌اند.
mandegar-3او مدعی شده که کشور پاکستان پناهگاه‌های امن تروریستان است و این‌کار اسلام‌آباد نقض آشکار حاکمیت کشورهای دیگر را از سوی پاکستان ثابت می‌سازد و تخطی روشن از قطع‌نامه‌های ۱۳۷۳ و ۲۲۵۵ شورای امنیت در رابطه به رژیم تعزیرات در برابر طالبان به شمار می‌رود.
آقای صیقل افزود: به باور افغانستان نیاز فوری برای اجرای درست قطع‌نامه‌های موجود شورای امنیت ملل متحد در رابطه به مبارزه با تروریسم وجود دارد.
او با اشاره به سخنرانی ماه ابریل رییس‌جمهور غنی در پارلمان گفت که رییس‌جمهور غنی گفته بود در صورتی عدم تغییر در سیاست استفاده از «تروریستان» برای انجام جنگ‌های نیابتی، افغانستان گزینه‌یی جز ارجاع قضیه به شورای امنیت ملل متحد و اتخاذ اقدامات جدی دیپلوماتیک نخواهد داشت.
آقای صیقل پاکستان را متهم کرده که با عمل‌نکردن به تعهداتش باعث کندی روند صلح شده و افزوده است: «در مقابل رفتار غیر مسوولانۀ یک کشور خاص، سایر اعضاء گروه هم‌آهنگی چهارجانبه به تعهدات انجام شده پابند بوده و حتا به آن جامۀ عمل پوشانده‌اند.»
او با اشاره به کشته‌شدن ملا منصور در یک حملۀ هوایی در پاکستان، افزوده است: «پاسپورت پاکستانی موصوف با اسم جعلی، که با استفاده از آن چندین‌بار از طریق میدان‌های هوایی پاکستان سفر کرده بود، نیز به‌دست آمد.»
آقای صیقل افزوده که بازی انکار، دورویی و ملامت کردن افغانستان هم‌چنان ادامه دارد. برای موفقیت در جنگ با تروریسم باید به این بازی نقطۀ پایان گذاشته شود.
نمایندۀ افغانستان افزوده که امیدوار است صدای عقلانیت افغانستان شنیده شود، در غیر آن، پیام افغانستان بسیار واضح است: «اشتباه نکنید؛ حکومت و مردم …افغانستان هیچ‌گاه در برابر تهدید، خشونت و تجاوز تسلیم نشده‌اند و تسلیم نمی‌شوند.»
او افزوده که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان پیوسته تغییر شکل می‌دهند. تلاش دارند تا افغانستان را تخته خیزشان به آسیای مرکزی، آسیای غربی و شرق دور تبدیل کنند. لازم است تا در برابر تحرکات این گروه‌ها بیدار و فعال بمانیم.
او گفت که این گروه‌ها برای تجدید قوا، به‌منظور تبارز مجدد تلاش می‌کنند. القاعده در خفا رفته، ولی فعال است. شبکه‌های دیگر تروریستی منطقه‌یی که با جمهوری‌های آسیای مرکزی، چچین و چین پیوند دارند، در منطقه بسیار فعال هستند. تحریک طالبان پاکستان، در هماهنگی با دیگر گروه‌های تروریستی، یک تهدید درازمدت برای امنیت و ثبات در منطقه باقی مانده‌است.
او افزده که مهم‌تر از همه این‌که اکثر این گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی از خدمات تسهیلاتی و سازماندهی عناصری مستفید می‌گردند که در داخل دستگاه دولتی پاکستان قرار دارند و معتقد به استفاده از خشونت برای تحقق اهداف سیاسی‌شان هستند.
روز گذشته ملیحه لودهی، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، در اظهاراتی گفت که حملۀ اخیر امریکا توسط پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) به هدفی در خاک پاکستان که منجر به کشته‌شدن رهبر سابق طالبان افغانستان شد، روند صلح و مذاکره بین افغانستان و طالبان را تضعیف کرده‌است.
روابط پاکستان و افغانستان به‌ویژه در چند ماه اخیر به سردی گراییده است و مقامات افغانستان پاکستان را متهم می‌کنند که در روند مذاکرات صلح با طالبان به عنوان یکی از اعضای گروه چهار جانبۀ صلح و نفوذ بر طالبان، همکاری لازم را نکرده است؛ اتهامی که پاکستان آن را به‌شدت رد کرده است.
امریکا-چین-افغانستان و پاکستان اعضای گروه تماس چهار جانبۀ صلح هستند که با هدف کمک به تسهیل مذاکرات صلح و گفت‌وگو بین طالبان و دولت افغانستان تشکیل شده است.
درگیری اخیر مرزی بین دو کشور در گذگاه تورخم که تلفاتی نیز داشته است، روابط دو کشور را بیش از پیش بدتر کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.