فرمانده زون ۸۰۸ پامیر: استخبارات برای جلوگیری از انتقال جنگجویان به شمال، دست به کار شده است

گزارشگر:مصاحبه‌کننده: ناجیه نوری/ سه شنبه 8 سرطان 1395 - ۰۷ سرطان ۱۳۹۵

مقدمه:
از چند سال بدین سو وضعیت امنیتی در شمال رو به وخامت گرایده و طالبان توانستند نفوذ گسترده‌یی در شمال از جمله تخار، بدخشان، بغلان و کندز داشته باشند و سال گذشته موفق شدند برای سه روز ولایت کندز را به طور کامل در تصرف داشته باشند.
سال پار طالبان شماری از ولسوالی مهم ولایت بغلان مانند دند غوری و دند شهاب‌الدین را تصرف کرده و لین‌های برق انتقالی اوزبیکستان به افغانستان mandegar-3را تخریب و برای مدتی شهر کابل را در تاریکی فرو بردند و اکنون هم گزارش‌های از وضعیت بد امنیتی در بدخشان و تخار به گوش می‌رسد و گفته می‌شود که طالبان توانستند شماری از ولسوالی‌های ولایت بدخشان را در کنترول خود داشته باشند.
در گفت‌وگویی با شیرعزیزکامه‌وال رییس زون هشت‌صدوهشت پامیر، اوضاع امنیتی این چهار ولایتی را به بررسی گرفته‌ایم که اینک می‌خوانید.

سوال: وضعیت در شمال افغانستان چگونه است؟
جواب: وضعیت امنیتی شمال در حال حاضر به فضل خداوند بهتر شده و رو به بهبود است. مشکلاتی که در گذشته وجود داشت را براساس هدایت مقامات ذیصلاح برطرف کردیم.
سال گذشته دشمن توانست کندز را تصرف کند و برنامه‌های خود را عملی سازد و ما هم براساس همان تجارب تصرف کندز برنامه‌های مشخص امنیتی را که باید روزانه برای تامین امنیت شاهراه‌ها داشته باشیم، در تفاهم و همکاری با مردم عملی ساختیم.
ما در تفاهم و همکاری مردم توانستیم هم امنیت شاهراه‌ها و هم مراکز ولسوالی‌ها را تامین نماییم، اما گاهی دشمن به صورت چریکی عمل کرده و برای مسافران مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که آن هم در این اواخر برطرف شده و دیگر جای نگرانی نیست.
در حال حاضر امنیت ولایت بدخشان، تخار، کندز و بغلان خوب است و مردم به صورت عادی به زنده‌گی‌شان ادامه می‌دهند و مشکل جدی امنیتی وجود ندارند.

سوال: شما اشاره‌یی به امنیت بدخشان داشتید، گفته می‌شود که وضعیت امنیتی در بدخشان چندان خوب نیست و ولسوالی‌ شهدا در کنترول طالبان قرار دارد و کران و منجان هم مورد تهدید است، این خبرها حقیقت دارد؟
جواب: اگر کسی به شما گفته باشد که ولسوالی شهدا به دست طالبان سقوط کرده، دروغ محض است و من آن را تایید نمی‌کنم. بدون شک مشکلات وجود دارد، اما این ولسوالی در اختیار دولت قرار دارد و راه‌های مواصلاتی این ولایت باز می‌باشد.
ولسوالی کران و منجان در کنترول دولت قرار دارد و مردم این ولسوالی به زنده‌گی عادی خود ادامه می‌دهند و مشکلی خاصی دراین ولسوالی وجود ندارد.
و اما شماری از ولسوالی‌ها مانند وردوج و یمگان از هشت‌ماه بدین سو در تصرف طالبان قرار دارد و تلاش‌های برای بازپس‌گیری آن به شدت جریان دارد.
در کل امنیت ولایت بدخشان قناعت‌بخش است، اما مشکلاتی هم وجود دارد که نمی‌شود آن را نادیده گرفت؛ با تلاش نیروهای امنیتی ما توانستیم که همیشه راه‌های مواصلاتی این ولایت را به روی مسافران باز نگهداریم.

سوال: می‌گویند که جنگ در بدخشان جنگ معادن و جنگ مواد مخدر است، این خبر چقدر دقیق است؟
جواب: بدخشان ولایتی است که در آن معادن فراوان وجود دارد، اما اینکه گفته می‌شود مقامات دولتی در قاچاق مواد مخدر دست دارند، ما این مساله را تعقیب کردیم و افرادی که دست به چنین اقدامی زده بودند را برکنار و به جای آنان چهره‌های جدید را جایگزین کردیم تا از قاچاق معادن جلوگیری شود.
در این شک نیست که دشمن در تلاش تصرف معادن بدخشان است تا از این طریق خود را تامین کند، اما نیروهای امنیتی این اجازه را تاکنون به آنان نداده و از این به بعد نیز نخواهد داد.
جلوی افرادی که در استخراج غیر قانونی معادن بدخشان دست داشتند و یا گمان می‎‌رفت که زمینه را برای استخراج غیر قانونی معادن فراهم می‌ساخت، گرفتیم و حتا تشکیل قطعه‌یی که از معادن نگهداری می‌کردند، نیز منحل و قطعه جدید تشکیل داده شد.
سوال: امنیت در بغلان چگونه است و حضور و فعالیت‌های طالبان در این ولایت به چه پیمانه است؟
جواب: شما خبر دارید که بغلان دارای تهدیدات بلند امنیتی است و دشمن تلاش می‌کند که این ولایت را ناامن بسازد، چرا که ولایت بغلان یکی از ولایت‌های بسیار مهم در شمال است و راه مواصلاتی اکثریت ولایت می‌باشد. بنابراین دشمن در تلاش ناامن کردن این ولایت بود، خصوصاً در مناطق دند شهاب‌الدین، دند غوری و چشمه شیر که در دست دشمن بود. ولی در این اواخر با تشریک مساعی دشمن را هم در دند شهاب‌الدین و هم در دند غوری شکست دادیم.
دشمن در مناطق پایه چنار، بغلان مرکزی و چشمه شیر برای مردم تهدید ایجاد می‌کردند که به فضل خداوند قطعات ما در این مناطق جا به جا شدند و فعلاً امنیت نسبت به سه ماه گذشته بهبود پیدا کرده و مردم مصروف کار و زنده‌گی روزمره خود دراین مناطق می‌باشند.
سوال: وضعیت امنیتی ولایت تخار از چه قرار است و طالبان در کدام ولسوالی‌های این ولایت حاکمیت دارند.
جواب: در ولایت تخار مشکل خاص امنیتی وجود ندارد، تنها در ولسوالی اشکمش و درقد گاه گاهی دشمن می‌اید و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.
درقد ولسوالی‌یی است از چهار طرف با آب و جنگل احاطه شده و سکوه خیز برای دشمن است، هرچند ما در زمستان عملیات را به راه انداختیم و توانستیم این ولسوالی را از دشمن پس بگیریم، مگر بازهم دشمن رخنه کرد و گاهی این ولسوالی را مورد تهدید قرار می‌دهد.
دراین اواخر نیز دشمن تصمیم داشت تا ولسوالی درقد تخار را تصرف کند که خوشبختانه موفق نشدند و اکنون در این ولسوالی نیروهای امنیتی حضور دارند و در کل وضعیت امنیت در تخار رو به بهبود است و دشمن نفوذ چندانی در این ولایت ندارد. تمامی راه‌های مواصلاتی از سالنگ گرفته تا بغلان، کندز، تخار و بدخشان باز است و مردم به طور عادی به سفرهای شان دراین ولایات ادامه می‌دهند.

سوال: امنیت در کندز از چه قرار است؟ هر ازگاهی سر و صدهایی بلند می‌شود که وضعیت امنیت در کندز خوب نیست و طالبان نفوذ زیادی در این ولایت دارند.
جواب: کندز ولایتی است که همیشه مورد تهدید قرار داشته و همواره در دوران‌های و رژیم‌های مختلف سقوط کرده که برای بار اخر سال گذشته به دست طالبان سقوط کرد؛ اما در حال حاضر وضعیت امنیتی در این ولایت بهتر شده است.
مردم می‌توانند به اکثریت ولسوالی‌های این ولایت سفر کنند، فقط یک حادثه گروگان گیری صورت گرفت، آن هم به خاطری که طالبان مایوس شده بودند و برای به دست آوردن یک دست‌آورد راه مردم را گرفته و شماری از مسافران را به گروگان گرفتند؛ ولی ما موفق شدیم تعداد زیادی ازاین گروگانان را آزاد سازیم، به جز شش نفر آن که برای رهایی آنان نیز تلاش ادامه دارد.
سوال: شما از گروگان‌گیری گفتید، چرا دشمن توانست به راحتی شماری از مسافران را به گروگان بگیرید، آیا نیروهای امنیتی در شاهراه‌ها حضور ندارند؟
جواب: ما همیشه برای تامین امنیت مسافران تلاش کردیم، اما مردم هم باید با ما همکار باشند و موترها را در مکان‌های نامناسب توقف ندهند و پس از حرکت نباید با خواست مسافران هرجای توقف کنند و به وقت و زمان معین حرکت کنند.
ما هدایات لازم و تدابیر پیش‌گیرانه را دراین خصوص هم به شرکت‌های مسافرتی و هم به مدیران ترافیک ولایات دادیم تا دیگر چنین مشکلاتی پیش نیاید.
راننده‌ها باید در محل‌های تلاشی مشخص توقف کنند و نباید به خواست هرکس در هر مکان و هر زمان توقف کنند، با درنظرداشت این هدایت بدون شک هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و ما دیگر شاهد گروگان گیری نخواهیم بود.

سوال: عامل اصلی ناامنی‌ها شمال در چیست؟
جواب: در افغانستان چهل سال است که جنگ جریان دارد و اگر بخواهیم عوامل آن را ریشه‌یابی کنیم، دراین بحث ما و شما نمی‌گنجد، عوامل را همه ما میدانیم، بی‌اتفاقی، عدم درک همدیگر، عدم مسوولیت‌پذیری و مداخله کشورهای همسایه و بیرونی عوامل اصلی جنگ در افغانستان است.
چون جوانان یا نسل امروزی ما از میل تفنگ نان خوردند و همیشه تفنگ در اخیتار داشتند، از راه جنگ نان خوردند و از این این راه امرار حیات می‌کنند؛ بنابراین جنگ همچنان ادامه دارد؛ اما من امیدوارم که این جنگ بالاخره پایان یابد.

سوال: گزارش‌هایی مبنی بر انتقال جنگجویان طالب به شمال مطرح است، چندی پیش ما شاهد دستگیری شماری از جنگجویان در ولایت پروان که قصد سفر به شمال را داشتند بودیم، این مساله چگونه است؟
جواب: این گزارش‌ها حقیقت دارد و نیروهای امنیتی متوجه شدند که طالبان شماری از جنگجویان را به شمال انتقال می‌دادند. نیروهای استخباراتی برای شناسایی و دستگیری این افراد در شاهراه‌ها محل بازرسی ایجاد کردند که افراد را تثبیت هویت می‌کنند و تذکره تابعیت و کارت هویت را می‌بینند تا دشمن نتواند از یک ولایت به ولایت دیگر برود.

سوال: به عنوان آخرین پرسش، مساله گرفتن عشر و زکات از مردم توسط طالبان، زورمندان محلی و نیروهای مسلح غیر مسوول، سر و صدهای زیادی را ایجاد کرده و نماینده‌گان مردم در مجلس شاکی اند که نیروهای امنیتی نمی‌توانند مانع گرفتن عشر و زکات از مردم توسط این گروه‌ها در ولایات شمالی شوند.
جواب: من خطاب به نماینده‌گان مجلس می‌گویم، شما که رای مردم را گرفتید، بیایید با همکاری نیروهای امنیتی با موکلین خود صحبت کنید و به آنان بفهمانید که نباید عشر و زکات شان را به این گروه‌ها بدهند.
به موکلین خود بگویید که راه مردم را نگیرند، به مردم مشکل ایجاد نکنند و با نیروهای امنیتی همکار باشند، انتقاد کردن کار ساده است، اما عمل کردن بسیار مشکل. شما از همین مردم هرچه که هستند، اگر نیروهای مسلح غیر مسوول اند و یا هم زورمندان رای گرفتید، بنابراین به آنان گوش‌زد کنید که به طالبان و سایر گروه‌های مسلح غیرمسوول عشر و زکات ندهند.
سپاس فراوان از شما
از شما هم

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.