«کشتار جمعی سربازان پولیس یک دسیسه بود»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 12 سرطان 1395 - ۱۱ سرطان ۱۳۹۵

کشته‌و زخمی شدن ده‌ها سرباز پولیس در کابل دسیسه‌یی از پیش طرح شده بود.
روز پنجشنبه در یک حمله مرگبار انتحاری در کابل ده‌ها پولیس کشته و زخمی شدند.
این سربازان پولیس پس از ختم آموزش‌های نظامی، به گونه دسته‌جمعی از میدان وردک به کابل منتقل می‌شدند.
mandegar-3وزارت داخله می‌گوید که در این حادثه ۳۲ تن از سربازان پولیس ملی و یک غیرنظامی به شهادت رسیده و ۷۹ پولیس و یک غیرنظامی زخم برداشته‌اند.
اما برخی گزارش‌ها می‌رساند که در این حمله نزدیک به ۵۰ تن از سربازان پولیس جان باخته‌اند.
این کشتار جمعی سربازان پولیس، خشم همه‌گانی را به دنبال داشته است.
برخی از اعضای مجلس و فعالان جامعه مدنی این حادثه را دسیسه‌یی می‌دانند که ممکن است برخی چهره‌ها در داخل در سازمان‌دهی و مدیریت آن نقش داشته باشند.
آنان، مسوولان دولت وحدت ملی را به سهل‌انگاری در انتقال این افراد متهم کرده و می‌گویند که مسوولان نیروهای امنیتی و رهبری نظام در برابر خون این سربازان پاسخگو هستند.
از سویی دیگر، محمد اشرف غنی رییس جمهور، حملۀ روز پنجشنبه را جنایت علیه بشریت خوانده و به وزارت داخله دستور داد، چگونگی تصمیم انتقال فارغان مرکز آموزشی پولیس میدان وردک را بررسی نماید.
چمن‌شاه اعتمادی عضو مجلس به روزنامه ماندگار گفت که تروریستان با انجام این حملات به هدف نزدیک شده‌اند. این عضو مجلس افزود: هزار و یک سوال پیچیده و بی‌جواب در انتقال افسران پولیس از میدان وردک تا کابل وجود دارد. این سربازان بدون هیچ نوع پوشش امنیتی انتقال یافته‌اند.
آقای اعتمادی افزود: در انتقال افسران پولیس از میدان وردک تا کابل بدون تردید دسیسه‌یی وجود داشته‌ است. چگونه ۵۰۰ تن از افسران و سربازان را بسان کچالو در موترهای نظامی بدون امنیت انتقال می‌دهند!
این عضو مجلس، کمیسیون‌ تشکیل‌شده به هدف بررسی حادثه روز پینجشنبه را قابل اعتماد ندانسته می‌گوید: کمیسیون‌هایی‌که به‌خاطر بررسی حادثۀ ریاست دهم امنیت ملی، فرار زندانیان از زندان غزنی، حادثۀ جل‌ریز ولایت میدان وردک و … تشکیل شده بود، نتیجۀ کارشان کجاست؟ فقط تشکیل این کمیسیون‌ها به‌خاطر تسلیت به بازمانده‌گان شهدا صورت گرفته است. این کمیسیون‌ها هیج دردی را درمان نمی‌کند.
او تصریح کرد: مثل حادثه روز پنجشنبه د‌ه‌ها حادثه دیگر در کشور اتفاق افتاده است؛ اما این‌که چرا از این حوادث جلوگیری صورت نمی‌گیرد، دول مسأله می‌تواند وجود داشته باشد: دو گزینه یا این‌که دولت ما بی‌خبر از همه چیز است و یا این‌که دشمن به شگل گسترده در داخل نظام وجود دارد. او بر پاک‌سازی ستون پنجم از داخل نیروهای امنیتی و نظام تأکید کرد.
چشمن‌شاه‌ اعتمادی می‌گوید: در این حادثه اگر غفلتی صورت گرفته است، باید مسوولان مجازات شوند.
همچنان، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان می‌گوید: کمیسیون‌هایی که ‌به‌خاطر بررسی حادثات تعیین می‌شوند، فقط برای فریب مردم هستند و نتیجه‌یی ندارند.
آقای رفیعی افزود: افرادی در داخل نظام به دشمن گزارش می‌دهند که در مکان مشخص به افراد ملکی و نظامی حمله کنند، این افراد باید شناسایی و به جزای اعمال‌شان برسند.
به گفتۀ او، در انتقال افسران پولیس از میدان وردک تا کابل سهل‌انگاری و اغفال وظیفه‌یی صورت گرفته است. دولت افغانستان باید در شناسایی افراد جاسوس در داخل نظام تلاش کند و در برابر سستون پنجمی‌ها اقدام عملی انجام دهد.
او افزود: وقتی از میدان وردک برای انتقال طالبان از بغلان به کابل همکاری صورت می‌گیرد، تردیدی وجود ندارد که در انجام این عمل آنان همکاری کرده باشند.
از سویی هم، ملا محمد، سربازی که در این حادثه از ناحیۀ سر زخمی شده به رسانه‌ها گفته که در بس ما دو نفر با لباس شخصی حضور داشت، ما نتوانستیم معلومات بگیریم که آنها کی هستند؛ وقتی نیروهای ارتش در کنار بس حضور داشت آرامی بود، اما وقتی تانک‌های آنان به جاده چرخیدند انفجار در دو بس صورت گرفت و شماری کشته و زخمی شدند.
در همین حال نجیب، از دیگر افسران اکادمی گفت که افرادی با لباس شخصی در بس‌ها حضور داشتند و زمانی که از میدان شهر، مرکز میدان وردک به سمت کابل در حرکت کردیم انفجار شد. تا میدان شهر، نیروهای ارتش ملی کاروان آنان را محافظت می‌کردند؛ اما پس از برگشت موترهای ارتش، این رویداد صورت گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.