وزارت داخله: فروشنده‌گان بازیچه‌های خطرناک تحت پیگرد قرار می‌گیرند

گزارشگر:روح الله بهزاد/ دوشنبه 14 سرطان 1395 - ۱۳ سرطان ۱۳۹۵

همزمان با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر، وزارت امور داخله می‌گوید، برنامۀ امنیتی را برای امنیت شهروندان در روزهای عید روی دست گرفته‌اند که بر بنیاد آن، امنیت مساجد، تکایا، پارک‌های تفریحی و راه‌‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند.
وزارت داخله می‌گوید، تطبیق این برنامۀ از امروز (دوشنبه، ۱۴تیر/جوزا) آغاز می‌شود و مطابق آن، دکانداران و بازرگانانی که سلاح پلاستیکی، پتاقی و maneegar-3سایر بازیچه‌های خطرناک را وارد کرده‌اند، شناسایی و مورد پیگرد قرار می‌گیرند.
نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وزارت داخله برنامۀ امنیتی را روی دست دارد که براساس آن، مساجد، تکایا، پارک‌های تفریحی و سایر ساحاتی که شهروندان در آن‌جا به گشت‌وگذار می‌پردازند، تحت پوشش امنیتی قرار می‌گیرد.
آقای دانش می‌افزاید: در این برنامۀ امنیتی، تأمین امنیت راه‌‌ها با ایجا پوسته‌های امنیتیِ ثابت و سیار روی تحت پوشش قرار می‌گیرد و در کنار آن، برای مبارزه با حوادث و عرضۀ خدمات عاجلِ صحی، نیروهای امنیتی در آماده‌گی قرار خواهند داشت.
به گفتۀ معاون سخنگوی وزارت داخله: بازبودن جاده‌‌ها و جلوگیری از حادثات ترافیکی هم جزء برنامۀ ما است که از امروز دوشنبه تطبیق آن‌را آغاز می‌کنیم.
او خاطرنشان ساخت: هیچ دکان‌دار و بازرگانی حق ندارد اسلحۀ پلاستیکی و پتاقی و سایر بازیچه‌های خطرناک را وارد و به فروش برسانند و در صورت تخلف عاملان آن شناسایی و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.
آیا عید دَرِ همه را به‌خوشی می‌کوبد؟
در کنار تمام دغدغه‌های ناامنی و دشواری‌های دیگر، با آمدن عید و افزایش بیکاری در کشور، بازار‌های افغانستان حکایت‌های دیگری دارند.
عید برای بسیاری‌ها جشن و برای بسیاری دیگر نگرانی است. تهیۀ لباس و پذیرایی از دوستان و خویشاوندان، نیازمند اقتصاد خوب است، رسم و رواج‌هایی که به‌صورت سنتی در روزهای عید در این سرزمین وجود دارد، باعث گران‌شدن اجناس در بازارها گردیده که این رسم‌های سنتی و پُر دردسر بیشتر دامن‌گیر مردانی که تازه نامزد شده‌اند هم است.
حالا شماری از شهروندان شهر کابل می‌گویند، عید برای‌شان مفهومی ندارد و این روزها را مانند روزهای عادی سپری خواهند کرد.
این شهروندان با انتقاد از مسوولان حکومت وحدت ملی، به دلیل آن‌چه از سوی آن‌ها عدم توانایی‌شان در امر مدیریت حکومت و ایجاد اشتغال برای شهروندان خوانده می‌شود، بیان می‌دارند،از بدو ایجاد این حکومت هم بیکاری روزبه‌روز افزایش می‌یابد و هم قیمت مواد خوراکی.
باشنده‌گان شهر کابل می‌گویند، همه ساله در روزهای مناسبتی قیمت مواد خوراکه در بازارهای افغانستان افزایش می‌یابد و حتا بعد از سپری‌شدن این روزها، قیمت‌‌ها به همان پیمانه باقی می‌ماند و برای دوباره پایین‌آوردن آن هیچ‌کسی توجه نمی‌کند.
احمد فرید که در خیرخانه شغل کفاشی دارد و از این درک خانوادۀ هشت نفره‌اش را نان می‌دهد به روزنامۀ ماندگار می‌گوید، امسال به دلیل بیکاری و نبود کار نتوانستم برای عید خرید کنم، چون پولِ اندکی که دارم تنها می‌تواند روزهای عادی‌ام را اندکی کفایت کند.
احمد فرید می‌افزاید: «نرخ مواد خوراکی هم نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و این‌کار مشکلات ما را دوچندان ساخته است. زنده‌گی در افغانستان بسیار دشوار شده است.»
قربان علی که ظاهراً دلِ پُری از حکومت دارد و آن‌را به‌شدت انتقاد می‌کند، می‌گوید: از وقتی که حکومت جدید افغانستان تشکیل شد، مردم روز خوشی را ندیده‌اند، مسوولان این حکومت از شروع تا به‌حال تنها کاری که انجام داده‌اند، تقسیم چوکی و قدرت بوده است و بس.
آقای قربان علی اضافه می‌کند: برای آن‌‌ها هیچ تفاوتی نمی‌کند که کسی غذای شب و روزشان را دارد یا نه، بیکاری و نبود پول سبب شده است که بسیاری مردم مانند من عید برای‌شان مفهومی نداشته باشد.
او خاطرنشان می‌سازد: از بس مردم بیکار و بی‌چاره شده‌اند؛ از دزدی یک جوره بوت از خانۀ خدا هم دریغ نمی‌کنند.
محمد کریم یک تن از دکان‌داران سرای شمالی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: بیشتر مواد خوراکی افغانستان از پاکستان وارد می‌شود، وقتی روابط سیاسی دولت افغانستان با پاکستان خراب می‌شود، پاکستانی‌ها یا راه تورخم را می‌بندند و یا مواد خوراکی را قیمت می‌کنند.
او تأکید می‌کند: وقتی مواد از پاکستان تا به کابل می‌رسد، بر اثر بی‌توجهی دولت، چندین جای از موتر و تجار پول گرفته می‌شود و آن‌ها مجبوراند پولش را بالای مواد اضافه کنند، همین‌گونه تا این مال به دوکان‌ها می‌رسد، طبیعی است که پولش بیشتر می‌شود.
همزمان با این، شهروندان از واردشدن بازیچه‌های خیر معیاری برای اطفال مانند اسلحۀ پلاستیکی و پتاقی و…، از پاکستان نیز شکایت دارند.
آنان می‌گویند که این بازیچه‌‌ها از یک‌سو بر روان اطفال تأثیر منفی دارد و آن‌‌ها را خشن بار می‌آورد، از سویی دیگر سبب زخمی‌شدن‌شان نیز می‌گردد.
شهروندان از حکومت انتقاد کرده می‌گویند، با آن‌که سال گذشته وارد و فروش اسلحه و سایر بازیچه‌های خطرناک به کشور از سوی وزارت امور داخله ممنوع شد، اما امسال نتنها که از واردشدن آن جلوگیری نشده است که بیشتر از سال گذشته نیز وارد و به فروش می‌رسد.
عید فطر در ذات خود یک جشن مذهبی است و مسلمان‌ها همه ساله از این روز تجلیل می‌کنند. جنبۀ دینی این روز از نگاه این‌که شهروندان را به کمک به نیازمندان تشویق می‌کند، تأثیر خوبی دارد.
برخی‌ها حتا معتقدند که یکی از دلایل روزه‌گرفتن این است که مردم سیر از درد گرسنه‌ها باخبر شوند. لذا، عید فطر فرصتی است که ثروت‌مندان به تنگ‌دستان کمک کنند تا آن‌ها را از «روزۀ مدام» نجات دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.