ارگ: با دست پُر به وارسا می‌رویم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 14 سرطان 1395 - ۱۳ سرطان ۱۳۹۵

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت افغانستان شاخص‌هایی را که به عنوان کار خانه‌گی داشت، تکمیل کرده و با دست پُر به نشست وارسا می‌رود.
حکومت افغانستان می‌گوید که تا هنوز این کشور در محراق توجه کشورهای کمک‌کننده قرار دارد.
maneegar-3قرار است تا کمتر از یک هفتۀ دیگر، یکی از مهم‌ترین نشست‌های امنیتی نظامی برای افغانستان در شهر وارسا، پایتخت پولند برگزار شود.
این نشست ادامۀ نشست‌های مهم اعضای پیمان اتلاتیک شمالی (ناتو) در راستای همکاری‌های نظامی و امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان پنداشته می‌شود.
تا هنوز روشن نیست که از نشانی حکومت افغانستان چه کسانی به این نشست خواهند رفت و ریاست جمهوری می‌گوید که لیست هیأت افغانستان به‌زودی اعلام می‌شود.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که حکومت افغانستان کارهای خانه‌گی خود را انجام داده و در نشست وارسا با دست پُر می‌رود.
تکمیل‌شدن کابینۀ حکومت وحدت ملی، شفافیت در قرارداهای نهادهای امنیتی، اصلاحات در نهادهای امنیتی و به میان آوردن اصلاحات انتخاباتی از پیش‌شرط‌هایی بود که کشورهای کمک‌کننده خواهان به میان آمدن آن برای ادامۀ کمک‌‌های خود از افغانستان شده بودند.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید: حکومت افغانستان نیازمندی‌های نیروهای امنیتی را در طرح پنج‌ساله به نشست وارسا ارایه خواهد کرد.
آقای مرتضوی در ادامۀ صحبتش گفت: شاخص‌های را که دنیا در نشست وارسا از حکومت افغانستان توقع داشتند، افغانستان این شاخص‌ها را به عنوان کارخانه‌گی خود تکمیل کرده است.
به گفتۀ آقای مرتضوی: «انتظار حکومت افغانستان این است تا کشورهای کمک‌کننده نیروهای امنیتی را برای مدت زمان طولانی حمایت کنند.»
پیش از این گفته‌ها و برداشت‌هایی وجود داشت که کشورهای حامی افغانستان به نسبت جنگ‌ها و ناآرامی‌هایی که تازه در بخش‌های دیگر دنیا وجود دارد، مردم افغانستان را فراموش خواهد کرد، اما معاون سخنگوی ریاست جمهوری با رد این گفته‌ها می‌گوید: برگزاری نشست وارسا خلاف این گفته‌ها را می‌رساند و حمایت قوی از نیروهای امنیتی افغانستان صورت خواهد گرفت و این‌کار سبب می‌شود تا ما جنگ با تروریسم با قوت بیشتر بپردازیم.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری هم‌چنان می‌گوید: پیام اصلی نشست وارسا این است که کشورهای کمک‌کننده باز هم تعهد حمایت به مردم افغانستان می‌سپارند و این‌کار نشان‌گر آن است که تا هنوز افغانستان در محراق توجه کشورهای جهان قرار دارد.
آقای مرتضوی در پاسخ به این پرسش که برگزاری نشست وارسا برای حکومت افغانستان از چه اهمیتی برخوردار است، می‌گوید: «نیروهای امنیتی افغانستان سالانه بیش از چهار میلیارد دالر هزینه دارد که تأمین این مصارف از منابع داخلی دشوار است، هر چند بر بنیاد تعهدی که دولت افغانستان در نشست‌های پیشین سپرده بود باید یک بخشی از این مصارف از منابع داخلی تنظیم شود که این‌کار صورت گرفته، اما انتظار این است تا سال ۲۰۲۰ حمایت‌های بیرونی ادامه داشته باشد.»
معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌افزاید: امید است که دنیا با درک درست از شرایط افغانستان کمک‌های خود را با نیروهای امنیتی ادامه دهند.
به تازه‌گی اسماعیل آرامز، نمایندۀ ملکی ناتو نیز گفته است که کشورهای عضو ناتو در نشست وارسا تعهد خواهند کرد که به همکاری درازمدت با نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه می‌دهند.
نمایندۀ ملکی ناتو تأکید کرده است که کمک به افغانستان دوجانبه است و کشورهای عضو این سازمان در بدل همکاری‌های‌شان خواستار ثبات سیاسی، مبارزه علیه فساد، اصلاحات در نظام انتخاباتی و تأمین حقوق بشر اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.