مسکو: بازسازی پروژه‌های شوروی سابق در افغانستان را روی دست می‌گیریم

گزارشگر:یک شنبه 29 حوت 1395 - ۲۸ حوت ۱۳۹۵

mandegar-3در حالی که دلت روسیه متهم به حمایت از طالبان شده است، مسکو از بازسازی پروژه‌های شوروی سابق در افغانستان خبر می‌دهد. دولت روسیه می‌گوید افغانستان باید برای بازسازی پروژه‌های زیربنایی شوروی سابق، موانع و سد راه آن را بردارد زیرا بازسازی این پروژه‌ها فصل جدیدی را در روابط دو کشور خواهد گشود.
. به نظر میرسد که انتقادها از حمایت روسیه از طالبان سبب شده است که روسیه ضمن رد آن گفته ها، از روند همکاری‌ها در بخش‌های به سازی و بازسازی سخن بگوید و فرصت‌هایی تازه‌یی را برای دولت افغانستان پیشنهاد کند.
ماریا زاخارووا گفته است که حکمت افغانستان باید برای سرمایه‌گذاران روسی زمینۀ سرمایه‌گذاری را مساعد نماید تا شرایط بازسازی پروژه‌هایی که توسط روسیه در افغانستان ساخته شده بود نیز مساعد گردد.
سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه این را هم گفته‌است که کوشش‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران روسیه به هدف بازسازی پروژه‌های شوروی پیشین در افغانستان صورت گرفته اما به موانع رو به رو شده‌است.
هرچند خانم زاخاووا به گونۀ مشخص از این موانع نام نبرده اما گفته‌است که از درخواست افغانستان مبنی بر ساخت دوبارۀ این پروژه‌ها توسط روسیه، استقبال می‌کنند و آن را فصل جدیدی در روابط کابل و مسکو عنوان کرده‌است.
این در حالی‌ست که اخیراً گفته شد گفته شد سفارت افغانستان در مسکو، از آن کشور خواسته‌است تا پروژه‌های شوروی پیشین در افغانستان را بازسازی نماید.
پروژه‌های زیادی توسط شوروی پیشین در بخش‌های مختلف افغانستان ساخته شده‌اند که گفته می‌شود شمار آن به ۱۲۴ پروژه می‌رسد.
تونل سالنگ، ساختمان‌های سیلوی کابل و بغلان، دانشگاه پولی تکنیک، کارخانۀ موترسازی جنگلک و نیروگاه برق شهر پلخمری از پروژه‌های بزرگی هستند که توسط شوروی پیشین ساخته شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.