بیانیه پایانی ناتو: تروریسم هیچ مرز، ملیت یا مذهبی نمی‌شناسد

گزارشگر:دو شنبه 21 سرطان 1395 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۵

دبیرکل ائتلاف ناتو در سخنرانی پایانی خود در خاتمه اجلاس دو روزه سران این ائتلاف در شهر وارسا گفت: ما با این اجلاس اتحاد ناتو را نشان می‌دهیم.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنرانی پایانی خود در اجلاس دو روزه ناتو تاکید کرد mandegar-3که این ائتلاف باید با جهان در حال تغییر و چالش‌های نوظهور تطبیق پیدا کند.
استولتنبرگ گفت: این اجلاس یک اجلاس تاریخی بود زیرا در یک دوران سرنوشت ساز برای امنیت ما اتفاق افتاد.
وی همچنین گفت که از نظر وی این اجلاس اهمیت داشته زیرا بازتاب چیزی بوده که ناتو در حوزه ثبات و دفاع دست جمعی انجام می‌دهد.
وی درخصوص افزایش همکاری‌های ناتو و اتحادیه اروپا نیز گفت که چنین همکاری‌ای برای شهروندان اروپا و آمریکای شمالی ضروری است.
استولتنبرگ همچنین از آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان به خاطر میزبانی از این اجلاس تشکر کرد.
همچنین رئیس جمهوری لهستان گفت: اجلاس ناتو نشان دهنده وحدت، انسجام و همبستگی در این ائتلاف است و این اجلاس یک موفقیت هم برای ناتو و هم برای لهستان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این اجلاس برای لهستان به معنای حضور عملی ائتلاف ناتویی است که برای دفاع از خاک کشور ما در هر زمان و برای مقابله با هرگونه تهدید آماده است.
همچنین استولتنبرگ گفت که ناتو قصد دارد یک عملیات دریایی گسترده در دریای مدیترانه تحت عنوان عملیات محافظ دریا در ضمن همکاری نزدیک با یک عملیات انجام شده از سوی اتحادیه اروپا تحت عنوان «عملیات صوفیه» اجرا کند. عملیات صوفیه در جون ۲۰۱۵ در پاسخ به بحران ورود مهاجران به اروپا به اجرا درآمد.
استولتنبرگ اظهار کرد: ما یک عملیات امنیتی دریایی جدید در دریای مدیترانه به نام عملیات محافظ دریا را به اجرا در خواهیم آورد و این عملیات دامنه گسترده‌ای شامل اطلاع پیداکردن از وضعیت، مقابله با تروریسم و ایجاد ظرفیت را دارد. ما می‌خواهیم با عملیات صوفیه که از سوی اتحادیه اروپا در مرکز مدیترانه اجرا می‌شود نیز همکاری کنیم.
اجلاس دو روزه ناتو در حالی به کار خود پایان داد که در بیانیه پایانی این اجلاس این ائتلاف متعهد به جنگ با گروه تروریستی داعش و همچنین تمدید آموزش نظامی به نیروهای عراقی و اجرای عملیات‌های تجسس هوایی برای پشتیبانی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش شده است.
در بیانیه پایانی عنوان شد: تهدید جهانی تروریسم هیچ مرز، ملیت یا مذهبی نمی‌شناسد. ما آماده هستیم تا برای مقابله با این تهدید اقدامات بیشتر از جمله با کمک به شرکایمان در تامین امنیتشان و دفاع از خود در مقابل تروریست و انعطاف ایجاد کردن برای مقابله با حملات هستیم.
این در حالی است که ناتو همچنین متعهد به تداوم آموزش نیروهای عراقی با تمدید برنامه فعلی آموزش این نیروها در اردن شد. ناتو در آوریل ۲۰۱۶ در آموزش ۳۵۰ افسر ارتش عراق در اردن را آغاز کرد.
همچنین ائتلاف ناتو با اعلام حمایتش از دولت بغداد براهمیت وحدت ملی در این کشور به هدف شکست نهایی تروریسم تاکید کرد.
در بیانیه پایانی ناتو آمده است: مشارکت همه عراقی‌ها در فرآیند آشتی ملی و حکومت فراگیر ضروری است و ما به موجب آن مقامات عراق را تشویق می‌کنیم که به اجرای سیاست‌هایی به هدف رفع اختلافات مذهبی، فرقه‌ای و قومی ادامه داده و وجود نمایندگان فراگیر در همه نهادهای دولتی را تضمین کرده و نیروهای امنیتی این کشور را توسعه دهند.
همچنین ناتو اعلام کرد که متعهد به پشتیبانی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش از طریق عملیات‌های تجسس هوایی با هواپیماهای آواکس شده است.
ناتو در عین حال هشدار داد که شکست نهایی داعش در سوریه تنها هنگامی ممکن خواهد بود که یک دولت مشروع در این کشور روی کار باشد و در عین حال خواهان انتقال قدرت سیاسی واقعی و سریع در سوریه شد.
همچنین ناتو ضمن تایید مشارکتش در ائتلاف مبارزه با داعش تاکید کرد که این مشارکت به معنی این نیست که ناتو نیز عضوی از این ائتلاف است. ناتو همچنین گفت که این ائتلاف همچنان به سیاست درهای باز متعهد است.
در بیانیه ناتو آمده است: ما به سیاست درهای باز ناتو که موجب تقویت این ائتلاف شده و به پیشبرد امنیت یورو-آتلانتیک کمک خواهد کرد پایبند خواهیم ماند.
این سند افزوده است: ما به دنبال استقبال از جدیدترین عضو ائتلاف خود یعنی کشور مونته نگرو برای پیوستن به مجموعه ارزش‌های خودمان هستیم.
در بیانیه ناتو تاکید شد: ما به اروپایی که کلیت، آزادی و صلح خود را حفظ می‌کند معتقد هستیم. ما از اوکراین و گرجستان حمایت‌های بیشتری به عمل خواهیم آورد و به کمک‌هایمان به جمهوری مولداوی نیز ادامه خواهیم داد. ما مشارکتمان با شرکای خود در مناطق دریای سیاه و دریای بالتیک و همچنین بالکان غربی را افزایش خواهیم داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.