ریاست اجرایی: تقرر نورستانی تعهد ما به اصلاحات را زیر سوال می‌برد

گزارشگر:روح الله بهزاد/ سه شنبه 22 سرطان 1395 - ۲۱ سرطان ۱۳۹۵

ریاست اجرایی از تقرر یوسف نورستانی به عنوان سفیر افغانستان در مادرید ابراز بی‌خبری می‌کند و می‌گوید که اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، تعهد رهبران حکومت در زمینه اصلاحات و مبارزه با فساد زیر سوال می‌رود.
جاوید فیصل معاون سخن‌گوی ریاست اجرایی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: از فرمان تقرری یوسف نورستانی رییس پیشین کمیسیون انتخابات mandegar-3به‌عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا از طریق شبکه‌های اجتماعی خبر شدیم که امیدواریم حقیقت نداشته باشد.
آقای فیصل در ادامه می‌افزاید: مسوولان حکومت وحدت ملی در قدم نخست برای مردم افغانستان و در قدم دوم برای جامعۀ جهانی تعهد سپرده‌اند که بر ضد فساد مبارزه و برای آوردن اصلاحات کار می‌کنند؛ اگر تقرری آقای نوستانی به عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا حقیقت داشته باشد، تعهد ما برای آوردن اصلاحات و مبارزه و عملکرد ما در قسمت فساد اداری زیر سوال می‌رود.
به تازه‌گی رییس‌جمهور محمد اشرف غنی طی حکمی یوسف نورستانی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات را به عنوان سفیر افغانستان در اسپانیا تعیین کرده است.
یوسف نورستانی، متهم به مهندسی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان است. تحت مدیریت او، انتخابات افغانستان به یکی از بدنام‌ترین انتخابات‌های تاریخ مبدل شد.
مردم و تحلیلگران نورستانی را متهم به خیانت به آرای مردم می‌کنند و می‌گویند که جای او زندان است، نه سفارت.
در حکم رییس‌جمهور آمده است: «به تأسی از فقرۀ (۱۳) مادۀ (۶۴) قانون اساسی افغانستان و با استفاده از تجارب و اندوخته‌های علمی اشخاص خبره، تقرر احمد یوسف نورستانی را به حیث سفیر جمهوری ا.ا در مادرید کشور شاهی اسپانیا، اعتبار از تاریخ مواصلت اگریمان، منظور است.»
این در حالی است که طبق توافق‌نامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی که در پی بحران انتخابات ۱۳۹۳ به میان آمد، معرفی افراد حکومتی باید بر اساس توافق ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی صورت گیرد.
تقرر یوسف نورستانی به حیث سفیر افغانستان در اسپانیا طی سه روز گذشته واکنش‌های تند فعالان سیاسی، فعالان جامعۀ مدنی و شهروندان کشور را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در پی‌داشته است.
هوشمند فرارودی یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک در برگه‌اش نگاشته است: آن‌هایی‌که به جرم خیانت ملی باید در سلول‌های تنگ زندان نفس‌شان‌گیر بیفتد، آزادانه و با افتخار صاحب موقعیت‌های مهم دیپلوماتیک و سیاسی می‌شوند.
آقای فرارودی در ادامۀ یادداشت خود آورده است: وقتی نورستانی و زاخیوال سفیر می‌شوند، فاروق وردک مشاور عالی و ستار سعادت در سکوی شکایات انتخاباتی عربده می‌کشد، چگونه بر سعادت و صلح و برادری برسیم؟ با این روال، رفاه و سعادت و آزادی و برابری ما را حرام باد، حرام مطلق!
او اضافه می‌کند: پس از این‌همه رسوایی و ذلت، با کدام روی به چشمان مردم می‌بینید و هوس بر گشت آن‌ها از اروپا را دارید.
عبدالحی خراسانی، کاربر دیگر شبکۀ اجتماعی فیسبوک نوشته است: رییس‌جمهورى مغایر روند جارى و معمول قانونى در کشور، بدون رعایت شأن حقوقى وزارت امور خارجه، یکى از فاسدترین موجودات معاصر کشور را به حیث سفیر مقرر کرده است.
آقای خراسانی در ادامه نوشته است: کسى که مى‌بایست امروز در زندان مى‌بود و به‌جرم خیانت به آرای مردم افغانستان مجازات مى‌شد، به اسپانیا فرستاده مى‌شود تا مکافات تقلب به نفع اشرف غنى را دریافت کند.
عطیه مهربان، کاربر دیگری است که از تقرر یوسف نورستانی به حیث سفیر به‌شدت شوکه شده و در برگۀ فیسبوک خود نوشته است: وقتی نورستانی با دار و دسته‌اش میلیون‌ها رأی را به نفع تیم «تحول و تداوم» تقلب کرد و غنی را مفت نه تنها رییس‌جمهور، بلکه همه کارۀ ملت ساخت، پس نباید انتظار داشت که او طرد شود و در انزوا قرار گیرد.
او افزوده است: غنی منت‌دار نورستانی است و این‌که او وزیر داخله یا خارجه نشده است باید شکر کرد. به‌زودی هم شاید شاهد تقرری امرخیل درصورتی‌که خواب رییس پارلمان‌شدن از سرش پریده باشد و دیگر کمیشنران متقلب هم خواهیم بود.
محمد یوسف نورستانی به تاریخ ۱۲ اسد سال ۱۳۹۲ از سوی حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، جاگزین فضل احمد معنوی به عنوان رییس کمیسیون مستقل انتخابات تعین شد.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ که مدیریت آن به دست آقای نورستانی بود، به دلیل تقلب‌های گسترده و عمیق از سوی شماری از چهره‌ها به شمول یوسف نورستانی و ضیاالحق امرخیل، رییس دارالانشای این کمیسون به بحران کشیده شد و به دور دوم رفت.
پس از جنجال‌ها و کشمکش‌های فراوان بر سر برنده‌شدن در انتخابات از سوی تیم‌های «اصلاحات و هم‌گرایی» و «تحول و تداوم» که حکومت و مردم را تا لبۀ پرتگاه نابودی و هم کشانده بود، جان کری، وزیر امور خارجۀ امریکا به‌منظور کمک به حل بحران انتخاباتی افغانستان وارد کابل شد و با چندین‌بار میان‌جگری او، دو طرف به ایجاد حکومت وحدت ملی موافقت کردند.
پس توافق طرف‌های درگیر در بحران انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی، پس سپری‌شدن هجده ما از عمر این حکومت، یوسف نورستانی نتایج انتخابات را طی یک کنفرانس خبری اعلان کرد که با واکنش تند ریاست اجرایی و آگاهان سیاسی قرار گرفت و این‌کار آقای نورستانی و کمیسیوین مستقل انتخابات را مضحک و مسخره‌کردن مردم خواندند.
بعد از آن‌که محمد اشرف غنی فرمان تقنینی اصلاح نهادهای انتخاباتی را امضا کرد و بر بنیاد این فرمان باید اعضای موجود نهادهای انتخاباتی جای خود را به افراد جدیدی می‌دادند.
در این میان اتحادیۀ اروپا، به عنوان تأمین‌کنندۀ اصلی هزینۀ انتخابات‌ها در کشور نیز اعلام کرد، تا زمانی که اصلاحات گسترده در کمیسیون‌ها و نظام انتخاباتی در افغانستان ایجاد نشود، آن‌ها هزینۀ بزگزاری انتخابات را نخواهند پرداخت.
سر انجام آقای نورستانی تقریباً دو سال پس از انتخابات جنجالی و بدنام ریاست جمهوری ۱۳۹۳ و قبل از برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در ۷ حمل سال‌جاری از سمتش استعفا کرد.
او پس از استعفای خود گفته بود که به خاطر پایان‌یافتن فشارهای داخلی و خارجی بر حکومت وحدت ملی از مقامش استعفا داده کرده است، اما بسیاری از آگاهان بر این باوراند که نورستانی بازیچه‌یی در دستان حامد کرزی و اشرف غنی بود و است که در زمان انتخابات ۹۳ کرزی با این عروسک کوکی بازی کردند.
پس از استعفای او سر و صداهای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پخش شد که گویا رییس‌جمهور در پی تعیین او به حیث سفیر افغانستان به اسپانیا است.
در آن‌زمان نیز شمار زیادی از سیاسیون، نماینده‌گان شورای ملی، فعالان مدنی و شهروندان نورستانی را در پیوند به تقلب در انتخابات سال ۱۳۹۳ و به بحران‌کشیدن این روند مقصر می‌دانستند و حتا خواهان محکمۀ دست‌اندرکاران کمیسیون‌های انتخاباتی بودند.
دکتر محمد یوسف نورستانی در سال‌های حکومت حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین کشور در سمت‌های مختلف دولتی کار کرده است. او در دوره انتقالی وزیر منابع آب و محیط زیست بود و پس از آن در سمت‌های مشارویت ارشد ریاست جمهوری، معاون وزارت دفاع و والی هرات مشغول بوده است. او از اهالی ولایت نورستان و از قوم نورستانی است و او مدرک دکتری خود را از دانشگاه آریزونای امریکا از رشتۀ جامعه‌شناسی به دست آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :