افغان شهرونـدان از هزینه برق

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 23 سرطان 1395 - ۲۲ سرطان ۱۳۹۵

برخی از شهروندان کابل از بلندرفتن صرفیه ‌برق شکایت کرده می‌گویند که در چند ماه اخیر بل ‌صرفیه برق‌شان به شکل بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است.
شرکت برشنا، به دلایلی هزینه برق را در سراسر کشور بالا برده است. مسوولان این شرکت می‌گویند که اگر به قیمت گذشته برق را به فروش mandegar-3می‌رساندند، ورشکست می‌گردیدند. به گفته مسوولان این شرکت، در سال گذشته ۱۷ میلیون دالر تاوان داده‌اند.
یک منبع که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که وجود فساد در سکتور برق مردم را بیچاره ساخته است.
او می‌گوید که افغانستان از چند کشور انرژی وارد می‌کند؛ ولی با آنهم مردم از بلند بودن صرفیه‌ برق به تنگ آمده و هیچ توجهی در این مورد صورت نمی‌گیرد.
او می‌گوید: در گذشته «بل‌ مصرف برق» یک خانوادۀ متوسط ۸۰۰ تا هزار افغانی‌ می‌آمد، اما در حاضر این بل‌صرفیه برق به ۲۵ – ۲۷ هزار افغانی افزایش یافته است و علت آنهم معلوم نیست.
به گفته این منبع، در یک خانواده متوسط چگونه ۲۷ هزار افغانی مصرف برق آن شده است؟
در همین حال، گزارش‌ها می‌رساند که برعلاوه کابل در برخی ولایات دیگر نیز صرفیه برق افزایش یافته است.
شهروندان ولایت بلخ از افزایش صرفیه برق شکایت کرده و خواهان توجهی‌ جدی دولت در مورد شده اند.
این در حالی است که برخی از بل‌های‌صرفیه برق که توسط خبرنگار روزنامۀ ماندگار در کابل مشاهده شده نشان می‌دهد خانواده‌هایی که پیش از این ۸۰۰ تا هزار افغانی صرفیه برق‌شان حساب می‌شد، در حال حاضر این صرفیه‌برق به ۲۷ هزار افزایش یافته که نگرانی این خانواده‌ها را برانگیخته است.
از سویی هم، نسیم باشنده ناحیه پنجم شهر کابل از بلند رفتن بل‌برق ابراز نگرانی کرده می‌گوید: بل‌برق استفاده شده‌ ما در چند ماه اخیر ۱۰ – ۱۲ هزار افغانی افزایش یافته است، این در حالی است که پیش از از ۷۰۰- تا هزار افغانی صرفیه برق‌ ما می‌شد.
او می‌گوید که دولت باید در این مورد توجه کند و از مسوولان در مورد افزایش صرفیه‌برق پرسان شود.
اما، وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید: تمام مصرف برای مشترکین به اساس مصرف برق‌شان است نه اضافه ستانی.
آقای توحیدی افزود: خانواده‌هایی که به مصرف‌شان اعتراض داشته باشند، پس از خانه‌پری فورم شکایات هیأت جهت بررسی‌ میترهای‌شان تعیین می‌شود و اگر اضافه از مصرف‌شان پول گرفته‌شده باشد، دوباره پرداخت می‌شود.
به گفتۀ او، قیمت برق فی‌کیلوات ۲۵درصد بلند رفته که ماهانه ۴۰- ۵۰ افغانی تفاوت دارد، اما در زمستان به علت سردی هوا که جهت گردم کردن منازل استفاده بیشتر از انرژی صورت می‌گیرد و هم‌چنان»پرچوی‌ها» دراین فصل به‌وجود می‌آید، با ۸۰ -۱۰۰ میگاوات برق حرارتی و ۳۰۰ میگاوات برق وارداتی به کمبود برق مواجه می‌شویم، ولی در تابستان این مشکل وجود ندارد.
او تصریح کرد: شرکت برشنا به‌خاطر صرفه‌ جویی از انرژی تبلیغات راه‌اندازی می‌کند؛ اما مردم توجه نمی‌کند، و بدون صرفه‌جویی استفاده زیاد باعث انرژی باعث می‌شود که بل‌برق‌شان بلند بیاید.
سخنگوی شرکت برشنا خاطر نشان کرد: یکی دیگر از علت‌هایی که «بل‌برق» بلند تمام می‌شود بلند رفتن اسعار خارجی در کشور است، شرکت‌های تجارت انرژی، انرژی را به قیمت دالر بالای شرکت برشنا می‌فرشند؛ اما جمع آوری پول به افغانی می‌شود که طبیعی است مصرف برق بلند می‌یاید، چون ۱ کیلوات برق ۹» سنت» تمام می‌شود.
آقای توحیدی با بیان این‌که در سال گذشته شرکت برشنا ۱۷ میلیون دالر از جمع آوری پول نقض کرد و اگر در سال روان نیز این حالت جریان پیدا کند، شرکت برشنا ورشکسته خواهد شد.
می‌گوید: ۲۵ درصد بلند رفتن در هزینه برق برای مردم معلوم نمی‌شود؛ اما می‌تواند کمکی باشد برای شرکت برشنا که از ورشکستگی جلوگیری کند.
او گفت: افرادی که تقاضای بررسی بل‌شان را داشته باشند می‌توانند به شماره خدمات شرکت برشنا در تماس شوند یا به زون‌های خدمات مشتریان مراجعه کنند تا مشکل‌شان ‌حل شود.
آقای توحیدی عرضه خدمات شرکت برشنا را بدور از اختلاس قلم داد کرده افزود: نهادهای ناظر بین‌المللی شرکت برشنا را در جمع شفاف‌ترین نهاد قرار داده‌اند.
برخی از مردم مدعی هستند که برشنا توانایی جمع‌آوری پول از خانه‌های مقام‌های دولتی و دفاترشان را ندارد؛ بناً هزینه را بر مردم افزایش می‌دهد. اخیراً گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه شماری از مقام‌های بلندپایه دولتی از پرداخت صرفیه برق‌شان شانه خالی کرده اند.
این در حالی است که در افغانستان تا کنون ۵۵۴ بند برق آبی سروی گردیده که از جمله میشود ۴۰۰ بند آبی برق وآبیاری را یکی پی دیگری ساخت تا مشکلات حل شود؛ اما به علت نبود هزینه و وجود فساد در دستگاه‌های دولتی تا هنوز این کار بنیادی صورت نگرفته است. تنها در این اواخر بند برق سلما بیش از ۳۹ سال مردم افغانستان در انتظار باسازی آن بودند به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر از کمک‌های کشور هند ساخته شده است و ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.