چـرا فرانسه هدف قـرار مـی‌گیـرد

گزارشگر:شنبه 26 سرطان 1395 - ۲۵ سرطان ۱۳۹۵

صح روز پنجشنبه شهر نیس فرانسه شاهد رویداد وحشت ناک و بی‌پیشینه بود. آن روز دوهزار نفر در ساحلی در این شهر برای گرامی داشت از جشن ملی فرانسه گرد آمده بودند و شادی می‌کردند که یک کامیون بر آنان شتافت از سر بسیاری‌ها عبور کرد و نزدیک به صد نفر را کشت و ده هاتن دیگر را زخمی ساخت.
آن حمله درست در جریان وضعیت اضطراری ناشی از یک حمله چندماه پیش تروریستی در فرانسه اتفاق افتاد و سه ماه دیگر وضعیت اضطراری در آن کشور تمدید شد. حمله کننده اگرچه مشخص نشده که با کدام گروه رابطه دارد اما شواهد ابتدایی رابطۀ احتمالی او با داعش را نشان می‌دهد. فرانسه یکی از کشورهایی است که اخیراً بارها مورد حمله تروریستی واقع شده است و به نظر می‌رسد که بازدهی امنیتی در آن کشور به حدی عیار نیست که مانع ادامۀ رویدادهای تروریستی شود. در یک سال اخیر، فرانسه دست کم سه حملۀ تروریستی را شاهد بوده است. حمله تروریستی اخیر در شهر نیس این کشور نشان داد که تروریزم در هر کجا اراده کند جان مردان و زنان و کودکان را می‌گیرد. وقاحت حمله به غیر نظامیان در هر جامعه‌یی مطرح است مگر برای تروریستان که کابل و پاریس فرقی از هم ندارند و هر دو مردمان واجب القتل پینداشته می‌شوند.
حالا سوال این است که چرا از میان کشورهای اروپایی فرانسه هدف قرار می‌گیرد و چرا همه حمله کننده‌گان به این کشور، شهروندان متولد فرانسه و مسلمان اند. باید گفته شود که فضای حاکم در این کشور اروپایی قابلیت آن را دارد که به تنهایی سبب واکنش‌هایی از میان جامعه شود. عوامل اجتماعی سبب و محرک اصلی حرکت‌های کوچکی است که بعد به این بزرگی می‌آنجامد و مصیبت خلق می‌کند. محدودیت‌هایی که در سال‌های پسین در این کشور در برابر مسلمانان اتفاق افتاد از جمله مقابله‌های سنگین با حجاب و دیگر حرکت‌های تبعیض آمیز و موهن به مقدسات مسلمانان، یکی از دلایل عمده‌یی است که جوان مسلمان را از لحاظ روانی واکنشی سازد و آنان را به انتقام گیری وا دارد. در عین حال حمله به فرانسه با توجه به ظرفیت‌هایی که برای استفاده ساده تر تروریستان دارد، به این هدف صورت می‌گیرد تا کل اروپا و غرب را تهید کنند و انتقام جنگ‌های سوریه و عراق را از متحدان ضد داعش در فرانسه بگیرند و باز بودن مرزهای فرانسه در این میان یکی از اصلی ترین دلیل انتخاب و موفقیت حملات همدفمند تروریستی است.
از طرف دیگر دهه‌هاست که کشورهای اسلامی و کل خاورمیانه به مرکز استعمال سلاح های مختلف تبدیل شده اند و سراسر خاورمیانۀ بزرگ در آتش جنگ می‌سوزد. تجارت انواع اسلحه در این سرزمین‌ها پول‌های زیادی را به جیب بسیاری سرازیر می‌کند و این سرزمین‌های گسترده سال‌هاست که قربانی بازی‌های بزرگ و داد ستدهای قدرتمندان جهانی است و در کل عالم اسلام با پدیدۀ امنیت چندان آشنایی ندارد. البته خود برخی قرائت‌های اسلامی سخت‌گیرانه و تندروانه، عامل اصلی بروز خشونت‌ها در عالم اسلام اند اما حمایت از این نوع قرائت و برداشت توسط حلقه‌های استخباراتی و برخی کشورهای دخیل در این بازی‌های ویران کن، سبب گسترش جنگ در این منطقه شده است. حالا که فرانسه شاهد زمین‌گیر شدن از حمله‌های پیاپی تروریستی است، باید اندیشید که چگونه آتش این جنگ و خشونت که حالا هیچ جای جهان را آرام نمی‌گذارد خاموش شود. همان‌گونه جنگ و خشونت افراطی‌گری در تمام جهان اسلام بیداد می‌کند، دامن جهان غرب را هم به ساده‌گی گرفته است و از گر تمهیدی برای آن نشود، ممکن است گسترده تر گردد و جلوه‌های جدیدی از تاثیرات این خشونت را شاهد باشیم.
اما برای حل این مساله و پیش‌گیری از آن باید کشورهای جهان تلاش کنند تا جهان سلام را در دست‌یافتن به صلح و آرامش همکاری کنند و حد اقل مانع بازارهای گرم فروش اسلحه عادی و کشتار جمعی به سرزمین‌های اسلامی شوند. این می‌تواند عقده‌های به وجود آمده از یک برداشت را خنثا کند و این برای همه خوب است. با این حال، جهان باید متوجه کشورهای حامی تروریزم باشد و نیز مواجۀ جهانی باترویزم باید به گونه‌یی صورت گیرد که جهان اسلام و مسلمانان حوامع غربی و غیر غربی خودشان را در چهرۀ تروریزم در آیینۀ غرب نبیینند و نیز جنگ با ترویزم و مهار آن باید صادقانه و بشر دوستانه باشد و بازی کردن با آن فقط به زیان همه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.