نــکات تغــذیه‌یی بــرای خواب‌آلوده‌ها

گزارشگر:19 حمل 1393 - ۱۸ حمل ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3غلات سبوس‌دار
غلات سبوس‌دار مانند نان‌های فانتزی سبوس‌دار یا ماکارونی‌ها و پاستاهای سبوس‌دار، سرشار از فیبر و ویتامین E هستند. بنابراین مصرف آن‌ها نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و LDL خون را کاهش می‌دهد، بلکه با پیش‌گیری از رسوب چربی در عروق خونی و بهبود جریان خون بدن، باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و بهبود عمل‌کرد آن می‌شود، بنابراین اگر به هوشیاری بیشتری در طول روز نیازمندید، مصرف غلات سبوس‌دار را افزایش دهید.

گوشت قرمز
هضم گوشت قرمز به دلیل محتوای بالای پروتئین و چربی، به‌ساده‌گی انجام نمی‌شود و بدن برای هضم و جذبِ یک وعده غذایی حاوی گوشت قرمز، انرژی بالایی مصرف می‌کند؛ بنابراین حس خواب‌آلوده‌گی و رخوت پس از خوردن غذاهای حاوی گوشت گوساله و گوسفند، اجتناب‌ناپذیر است. برای شادابی و هوشیاری بیشتر، گوشت‌های سفید به‌خصوص ماهی را جایگزین گوشت‌های قرمز کنید.

مصرف ماهی
پیش‌تر در مورد برتری ماهی به گوشت قرمز برای رفع خواب‌آلوده‌گی اشاره کردیم. ماهی هم‌چنین منبع بسیار غنی اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ موجود در ماهی باعث بهبود عمل‌کرد مغز می‌شود، بنابراین برای هوشیاری بیشتر و دوری از خواب‌آلوده‌گی حداقل هفته‌یی ۳ بار ماهی مصرف کنید.

چای و قهوه
برای هوشیاری بیشتر و قدرت تمرکز بالاتر، از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه یا چاکلیت داغ به عنوان میان‌وعده کمک بگیرید. این نوشیدنی‌ها به صورت گرم نه تنها تمرکز شما را افزایش می‌دهد، بلکه به شما آرامش می‌بخشد؛ اما در عین‌حال در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار افراط نکنید، زیرا مُدر بوده و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها باعث کاهش آب بدن و در نتیجه خسته‌گی و ناهوشیاری می‌شود.

شیرینی
قند مهم‌ترین سوخت مغز است. این قند از راه دریافت و هضم شکر، شیرینی‌ها و انواع ترکیبات نشاسته‌یی در بدن تأمین می‌شود؛ پس مصرف خوراکی‌های شیرین و مواد قندی به میزان معقول برای افزایش میزان هوشیاری و تمرکز در طول روز توصیه می‌شود.

انواع میوه
میوه‌ها و آب‌میوه‌های طبیعی حاوی قند بوده و مصرف روزانه آن‌ها می‌تواند با افزایش سطح گلوکز خون، باعث بهبود عمل‌کرد مغز و افزایش هوشیاری شود. برای کاهش خسته‌گی و خواب‌آلوده‌گی، روزانه حداقل ۷-۵ عدد میوه مصرف کنید. هم‌چنین میوه‌ها بهترین جایگزین برای انواع تنقلات در میان‌وعده‌های چرب و شور هستند. هم‌چنین میوه‌هایی مانند گریپ‌فروت، مالته و سیب دارای اندیس گلایسمی پایینی بوده و مصرف آن‌ها باعث افزایش هوشیاری می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.