«نابودسـازی داعش کـار یـک هفتـه نیست»

گزارشگر:روح الله بهزاد - ۲۷ سرطان ۱۳۹۵

آگاهان نظامی و نماینده‌گان مجلس در واکنش به دستور تازۀ رییس‌جمهور برای نابودی داعش طی یک هفته، می‌گویند: وقتی استراتیژی و خطوط اساسی مبارزه با دشمن مشخص نباشد، نه در دراز مدت و نه هم در کوتاه‌مدت، نمی‌توان در مبارزه با دشمن پیروز شد.
mandegar-3آنان هم‌چنان بر این باور اند که علاوه از گروه داعش، گروه‌های تروریستی و مافیایی دیگری نیز در ولایات مشرقی و در کُل در کشور فعالیت دارند که مبارزه با آنان در کوتاه‌مدت ناممکن خواهد بود.
به گفتۀ این آگاهان، افعانستان نیاز به حمایت نیروهای خارجی و جامعۀ بین‌المللی برای از بین‌بردن داعش دارد و باید پشتوانۀ قوی برای حمایت نیروهای امنیتی پیدا کند.
از سویی هم، وزارت دفاع کشور می‌گوید کهبرای اجرای عملیات علیه داعش آماده‌گی کافی دارند و در این عملیات نیروهای امنیتی کشور را نیروهایحمایت قاطع نیز همکاری می‌کنند.
به تازه‌گی رییسجمهور اشرف غنی به مسوولان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در شرق کشور، دستور داده است که از قدرت قوی علیه داعش کارگیرند و این گروه را در ظرف یک هفته از بین ببرند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که عضو ارشد و مؤسس گروه تروریستی داعش در افغانستان گفته است که داعش در افغانستان توسط امریکا ایجاد شده و کمک مالی می‌شود.
عبدالرحیم مسلم‌دوست، پس از جدا شدن از گروه تروریستی داعش در بیانیه‌یی اعلام کرد: کمک مالی این گروه در افغانستان توسط امریکا و برخی از سازمان‌های استخباراتی دیگر تأمین می‌شود.
مسلم‌دوست که به‌عنوان رییس شورای علمای داعش نیز فعالیت کرده بود، نقش کلیدی در تأسیس این گروه تروریستی در افغانستان داشته است.
مسلم‌دوست گفته است که اکنون دریافتیم که مسیر اشتباه را انتخاب کرده بودیم. علمای داعش و سایر سرکرده‌گان این گروه ما را با شعارهای جذاب، فریب می‌دادند، ولی بعداً فهمیدیم که راه را اشتباه آمده‌ایم.
او تصریح کرد: کسانی در افغانستان به سرکرده‌گی داعش انتخاب می‌شوند که با سازمان‌های اطلاعاتی جهانی ارتباط دارند.
عتیقالله امرخیل، آگاه نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اگر قوت‌های دفاعی و امنیتی ما مساعی مشترک و تحت یک قومانده عمل کنند، می‌توانند به‌صورت موثر در مهار داعش و دیگر مخالفان عمل کنند.
آقای امرخیل می‌افزاید: نبود هم‌آهنگی و مساعی مشترک میان نیروهای امنیی و دفاعی سبب شده است تا دشمن روزبه‌روز خود را تقویت کند، ما حداقل در ولایات مشرقی نیروهای کافی داریم، اما همه متفرق هستند.
به باور این آگاه نظامی: مسوولان حکومت وحدت ملی از جنگ‌های چهارده سالۀ گذشته باید بیاموزد، در جاهایی که قوت‌های امنیتی و دفاعی وجود ندارد، باید یک گارنیزیون مشترک ایجاد کنند و این گارنیزیون باید صلاحیت برنامه‌ریزی جنگی و حاکمیت بالای تمام نیروهای آن را نیز داشته باشد.
شکیبا هاشمی، عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: رییس‌جمهور نمی‌تواند در ظرف یک هفته داعش را نابود کند، چون در سمت مشرق سربازگیری و تجهیزات داعش بیشتر از چیزی که تصور می‌شود است.
به باور بانو هاشمی: در ولایات مشرقی تنها داعش فعالیت ندارد، بلکه گروهای تروریستی و مافیای دیگری وجود دارند که زمینۀ واردشدن و فعالیت گرو‌ه‌های تروریستی را فراهم می‌کنند. بناٌ حکومت افعانستان تنها با گروه داعش روبه‌رو نیست.
این عضو مجلس هم‌چنان اذعان داشت: «رییس‌جمهور تا به‌حال خطوط اساسی خود را مشخص نساخته است؛ در کنار آن، وزارت‌های داخله و دفاع تا به‌حال استراتیژی‌های‌شان را به پارلمان کشور نفرستاده‌اند، تعریف دوست و دشمن میان مسوولان حکومت وحدت ملی مشخص نیست، با این وجود چگونه می‌شود داعش و سایر گروه‌های تروریستی را در کوتاه‌مدت و یا دراز مدت نابودت کرد؟.»
از سویی دیگر، میاگل خالد آگاه دیگر نظامی بر این باور است که ارادۀ رییس‌جمهور برای از بین‌بردن داعش ستودنی است، اما وقت تعیین‌شده برای این‌کار بسیار اندک است.
آقای خالد بیان داشت: اراده داشتن در حین حالی که مهم است، اما باید امکانات مبارزه با مخالفان را نیز باید داشت و در این خصوص حکومت افغانستان نیاز دارد تا حمایت نیروهای خارجی به‌ویژه امریکا و جامعۀ بین المللی را نیز به دست آورد.
این آگاه نظامی هم‌چنان اظهار داشت: «حکومت وحدت ملی در آزمایش بسیار قویی قرار دارد، نیروهای امنیتی را باید بسیج و با تجهیزات و امکانات مجهز بسازد. باید برای نیروهای امنیتی پشتوانۀ قوی پیدا کند، از جهان برای مبارزه با تروریسم کمک بطلبد.»
هم‌زمان با این، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: هدف رییس‌جمهور از نابود کردن داعش در یک هفته، عملیات گسترده‌یی در شرق کشور است کهنیروهای امنیتی برای اجرای این عملیان آماده‌گی خاص دارد.
به گفتۀ آقای وزیری: در این عملیات که نیروهایحمایت قاطع نیز با ما هم‌کار خواهند بود، با قطعات خاص، قطعات کومانده و قول اردوی ۲۰۱ سیلاب، قوای هوایی نیرومند، طیارات A29،طیارات محاربوی و کشفیبه عملیات خواهد پرداخت.
گفته می‌شود که داعش تا به‌حال در بیست‌وپنج ولایت کشور از جمله ننگرهار، بدخشان، لوگر، فراه زابل و هلمندحضور فعال داشته، تا به‌حال چندین‌بار دست به جنایت زده و مسوولیت چندین حملۀ خون‌بار به جان شهروندان افغانستان را به دوش گرفته‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.